D djac skrev:
Ett sätt att vinkla propaganda är att "glömma" proportionerna, man säger att kostnaderna kan öka med 6-8 miljarder, låt oss då säga att de inte överdriver siffran.. då skulle den högre siffran ge en 2% ökning av elnätskostnaden, om avgiften då ligger på 30 öre så hotar alltså en ökning till 30,6 öre oss, köper man 15.000 kWh per år kan man följaktligen drabbas av en merkostnad på upp till 30kr. Jag tycker verkligen det är befogat att upplysa allmänheten om hotbilden..
Ett mycket snabbt sätt att kolla proportionerna är att dela kostnaden (8mdr) på folkmängden i landet (10M), vilket ger en ökad kostnad på ca 800kr per invånare och år. Även om detta är en kostnad som inte enbart drabbar hushållen, så är din beräkning uppenbarligen felaktig.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Vad bra att du har fakta. Då kan du se att elnät inte alls är reglerade på samma sätt som här. I vilda västern är det som sagt, mera vilda västern.
Nejdå precis samma fenomen som i Kalifornien.

Skräckexemplet Kalifornien har ett eget kapitel
Citat
"Sol och vind producerar el effektivt högt räknat en tredjedel av tiden, och under den tiden blir elpriserna så låga att ingen gör vinst. Det betyder att den planerbara kraften som avses kunna gå dygnet runt, året runt, förlorar intäkter. Gamla, redan avbetalade anläggningar kan ibland klara lönsamhet genom intäkter 70 procent av tiden, men för att få lönsamhet i att bygga nya krävs ofta högre tillgänglighet. Resultatet blir att de planerbara kraftverken drivs sin tekniska livslängd ut, men sedan byggs inga nya. "

Och det här känner vi mycket väl igen....


https://timbro.se/smedjan/samhalle/det-borjar-med-vindkraft-och-slutar-med-fossilkraft/
 
  • Gilla
  • Ledsen
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu har scenariet från Kalifornien stor relevans i ett alltmer försvagat elsystem, enbart förnekande för att man inte vill se fakta.
E ErikAdolfsson skrev:
Ett mycket snabbt sätt att kolla proportionerna är att dela kostnaden (8mdr) på folkmängden i landet (10M), vilket ger en ökad kostnad på ca 800kr per invånare och år. Även om detta är en kostnad som inte enbart drabbar hushållen, så är din beräkning uppenbarligen felaktig.
P paralun skrev:
Nejdå precis samma fenomen som i Kalifornien.

Skräckexemplet Kalifornien har ett eget kapitel
Citat
"Sol och vind producerar el effektivt högt räknat en tredjedel av tiden, och under den tiden blir elpriserna så låga att ingen gör vinst. Det betyder att den planerbara kraften som avses kunna gå dygnet runt, året runt, förlorar intäkter. Gamla, redan avbetalade anläggningar kan ibland klara lönsamhet genom intäkter 70 procent av tiden, men för att få lönsamhet i att bygga nya krävs ofta högre tillgänglighet. Resultatet blir att de planerbara kraftverken drivs sin tekniska livslängd ut, men sedan byggs inga nya. "

Och det här känner vi mycket väl igen....


[länk]
Kalifornien har uppdaterat sin Green Building Standards Code (CALGreen) för 2024. Det är nu ännu högre tvång på att installera solceller på nybyggen.
En beräkning kommer fram till att;
"Solar panels are estimated to save the average California customer $60,000-100,000 over 25 years"
Det behöver inte bli något som helst ohanterligt energiöverskott pga solceller. De kan styras och strypas ner till enstaka watt om så önskas. Tekniken finns, men är inte fullt ut implementerad. Detta är på G.
Om man vill undvika överproduktion från solceller så kan kraven skärpas så att utöver avstängning vid hög spänning eller frekvens så kan max output begränsas.

Prisstyrning kan användas. I mitt system har jag satt att export stoppas om spotpris går under 70 öre.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Kalifornien har uppdaterat sin Green Building Standards Code (CALGreen) för 2024. Det är nu ännu högre tvång på att installera solceller på nybyggen.
En beräkning kommer fram till att;
"Solar panels are estimated to save the average California customer $60,000-100,000 over 25 years"
Det behöver inte bli något som helst ohanterligt energiöverskott pga solceller. De kan styras och strypas ner till enstaka watt om så önskas. Tekniken finns, men är inte fullt ut implementerad. Detta är på G.
Om man vill undvika överproduktion från solceller så kan kraven skärpas så att utöver avstängning vid hög spänning eller frekvens så kan max output begränsas.

Prisstyrning kan användas. I mitt system har jag satt att export stoppas om spotpris går under 70 öre.
Jo men du läser ju inte vad den gode Blomgren skriver. Det är ju en form av "elkannibalism" vi drabbas av och ingen kan bygga någon ny elproduktion eftersom ingen går med vinst.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
...
Prisstyrning kan användas. I mitt system har jag satt att export stoppas om spotpris går under 70 öre.
Varför har du satt denna spärr för din elexport? Borde väl snarare vara -70 öre om det ska vara någon logik i det hela, en situation som såvitt jag vet inte uppstått i Sverige hittills.
 
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Varför har du satt denna spärr för din elexport? Borde väl snarare vara -70 öre om det ska vara någon logik i det hela, en situation som såvitt jag vet inte uppstått i Sverige hittills.
Givetvis minus 70 öre. Ett tyrkfel smög sig in.
 
P paralun skrev:
Jo men du läser ju inte vad den gode Blomgren skriver. Det är ju en form av "elkannibalism" vi drabbas av och ingen kan bygga någon ny elproduktion eftersom ingen går med vinst.
Nej, men då får vi frysa. Eller betala vad någon kräver för elen.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Givetvis minus 70 öre. Ett tyrkfel smög sig in.
Jo men först bör man ju ta ett klokt helhetsgrepp över hela elsystemet.
Det blev inte bra och är inte särskilt trovärdigt.
 
D
Flash_007 Flash_007 skrev:
Precis så gör de (och jag) nu och det är riktig bra. Men så ska de förstås inte längre göra när 60-öringen är borta! Då behöver man använda all el till sig själv, eftersom skillnaden mellan såld och köpt kwh är för stor. Så nattladdning är inte intressant längre. Så istället ska man bytta till rörligt månadspris och ladda så fort man kommer hem istället, eftersom varje kwh man använder för sig själv är mycket billigare då. Även om man bara laddar några kwh från solel och behöver köpa till resten!
Sluta jobba och leva på 60-öringen, -lysande Sickan!
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Nä, det stämmer att det inte påverkar de besluten. Men om man aldrig får igen pengarna för solpanelerna så får man ju lägga det under kostnader för el. Precis som en bergvärmepump blir mer som en investering. Skillnaden är att man måste ha ett värmesystem, till skillnad från solpaneler.
Ja, nu när man köpt ny pump gäller det att ha 40 grader inomhus, allt för kalkylen!
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men först bör man ju ta ett klokt helhetsgrepp över hela elsystemet.
Det blev inte bra och är inte särskilt trovärdigt.
Inte trovärdigt, på vilket sätt? Som enskild handlar det givetvis om att maximera nytta av såld el och hittills har det funkat bra med även minuspriser ibland, dessa uppkommer sporadiskt och väldigt sällan över tid.

Hittills har jag inte sett enda tillfälle där det skulle löna sig för mig att stänga av solcellsanläggningen, varit drift från april 23.

"Klokt helhetsgrepp över hela elsystemet" är inget som man som privatperson råder över så det går givetvis bort från mina egna funderingar och handlingar.
 
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
D djac skrev:
Sluta jobba och leva på 60-öringen, -lysande Sickan!
Jag använder de reglerna som finns och ta energi-kontraktet som passar mig bäst. Det är ju bara dumt att fortsätta med timpris om man inte tjänar på det. Men du gör det nog, -Självklart!
 
Redigerat:
lilytwig lilytwig skrev:
Jo, men det ska räknas upp med inflationen.
Varför det? Känns som ett väldigt "kreativt sätt" att räkna för att motivera en investering i solceller 🙂 Borde väl i sådant fall snarare räkna upp/ned i relation till prisutvecklingen för solceller.

/Krille
 
D
Flash_007 Flash_007 skrev:
Jag använder de reglerna som finns och ta energi-kontraktet som passar mig bäst. Det är ju bara dumt att fortsätta med timpris om man inte tjänar på det. Men du gör det nog, -Självklart!
Jag sparar lite på timpris men för att folk i allmänhet ska kunna ladda på dagen så krävs det att de slutar köra till sina arbeten.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag sparar lite på timpris men för att folk i allmänhet ska kunna ladda på dagen så krävs det att de slutar köra till sina arbeten.
Ja och det håller jag med om. För de flesta kommer det inte att hända, (förutom kanske de som jobbar några dagar hemifrån). Och det var inte det som jag talade om, jag sa att jag skulle börja ladda så fort jag är hemma från jobbet på em/kväll, ifall 60 öringen tas bort, precis när elpriserna skjuter upp i höjden (mot rörligt månadspris) . Så väldigt dåligt egentligen, men bättre för mig ekonomiskt i det där fallet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.