Staten borde sluta subventionera solceller och sänka skatten för låginkomsttagare
 
  • Haha
  • Gilla
onaka och 1 till
  • Laddar…
D
P Putte 9497 skrev:
Staten borde sluta subventionera solceller och sänka skatten för låginkomsttagare
Då får de betala mer i elkostnad, mycket mer än den lilla sänkning de får.
 
D
G OMathson skrev:
Då har man en väldigt stor anläggning, låg förbrukning under produktionsäsongen (inte så konstigt) och en väldigt låg förbrukning ej produktionsäsongen, enligt mej en felsattsning.
Man brukar väl säga att man ska dimensionera och matcha sin årsförbrukning, så detta låter väldigt mycket.
 
K
pacman42 skrev:
Då är ju exempelvis 60-öringen inte en viktig del av kalkylen.
Nej, inte för egen del. Klarar återbetalningen galant ändå. Däremot är det nog viktigt för dom som köpte när priserna var på topp. Missunnar verkligen inte dessa skattefördelen som 60-öringen ger!
 
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
K
D djac skrev:
Man brukar väl säga att man ska dimensionera och matcha sin årsförbrukning, så detta låter väldigt mycket.
Ja, det gjorde jag när jag installerade anläggningen. Sedan dess har jag även vidtagit andra åtgärder för att minska den köpte elen. "Den viktigaste kWh är den du slipper köpa"
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
K
G OMathson skrev:
Då har man en väldigt stor anläggning, låg förbrukning under produktionsäsongen (inte så konstigt) och en väldigt låg förbrukning ej produktionsäsongen, enligt mej en felsattsning.
Mycket tyder på att du inte förstår......
 
G
K Klacken skrev:
Mycket tyder på att du inte förstår......
Eller så är du helt usel på att förklara vad du menar🤔
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K
G OMathson skrev:
Eller så är du helt usel på att förklara vad du menar🤔
Själv undviker jag att recensera produkter som jag inte har någon egen erfarenhet av. Och du?
 
G
K Klacken skrev:
Själv undviker jag att recensera produkter som jag inte har någon egen erfarenhet av. Och du?
Jag har stor erfarenhet av matematik, och du?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K
G OMathson skrev:
Jag har stor erfarenhet av matematik, och du?
Att du eventuellt kan multiplikationstabellen hjälper dig föga i inom detta område. Fråga: Vad är din egen erfarenhet av solceller? (Retorisk fråga😉)
 
K Klacken skrev:
Att du eventuellt kan multiplikationstabellen hjälper dig föga i inom detta område. Fråga: Vad är din egen erfarenhet av solceller? (Retorisk fråga😉)
Eller så kan du ju ta bladet från munnen och förklara din situation? Jag är själv intresserad av dina siffror och hur de åstadkoms.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Eller så kan du ju ta bladet från munnen och förklara din situation? Jag är själv intresserad av dina siffror och hur de åstadkoms.
Ta bladet från munnen?
Berätta dina erfarenheter av solceller!
 
K Klacken skrev:
Ta bladet från munnen?
Berätta dina erfarenheter av solceller!
Varför? Det är inte jag som säger att jag "som tur är säljer man 10-15ggr så mycket som man köper under "säsongen".

Det är du som sagt 'A' så var snäll och säg 'B'.

Mina erfarenheter av solceller är fö mycket goda. På min båt så har de helt revolutionerat tillgången på el, även i naturhamn, men de är naturligtvis en mindre ekonomisk katastrof. Det är dock OK, en fritidsbåt är alltid en ekonomisk katastrof. Frågan är bara hur stor...
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
K
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Varför? Det är inte jag som säger att jag "som tur är säljer man 10-15ggr så mycket som man köper under "säsongen".

Det är du som sagt 'A' så var snäll och säg 'B'.

Mina erfarenheter av solceller är fö mycket goda. På min båt så har de helt revolutionerat tillgången på el, även i naturhamn, men de är naturligtvis en mindre ekonomisk katastrof. Det är dock OK, en fritidsbåt är alltid en ekonomisk katastrof. Frågan är bara hur stor...
Ja, jag borde naturligtvis förstått att du har expertkunskaper eftersom du har en panel på din båt. Jag har också en panel på min båt som håller batteribanken laddad när jag inte har tillgång till landström. Överför du din "ekonomiska katastrof på båten" till en anläggning på ditt hus?
 
G
K Klacken skrev:
Att du eventuellt kan multiplikationstabellen hjälper dig föga i inom detta område. Fråga: Vad är din egen erfarenhet av solceller? (Retorisk fråga😉)
Jag äger och har ägt rätt många olika produkter, det finns väldigt väldigt många fler produkter jag inte ägt och aldrig kommer att äga. Vissa produkter har jag aktivt valt eller valt bort av olika skäl, tex av ekonomiska, känslomässiga eller andra skäl. Enligt mej behöver man inte "äga" en produkt för att kunna räkna på om den är ekonomiskt bra eller dålig. Har du solceller av känslomässiga skäl?
Nu är matematik lite mer komplicerat än multiplikationstabellen, tex olika samband.
Återigen förklarar din beräkning och gärna utan retoriska frågor då de inte för resonemanget vidare.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.