lilytwig lilytwig skrev:
Den bortkoppling det handlar om i artikeln du refererar till är just den som växelriktarna gör per automatik. Systemet för roterande bortkoppling som beskrivs var i Kalifornien. Det som sker i USA har inte relevans för Europa. De är olika system och regleringar.
Det spelar visst roll om min anläggning slår av vid 254V. Alla andra anläggningar gör samma sak, men vid olika tidpunkter, så det blir en "mjuk" nerstängning.
Jag ser inte att det är mitt ansvar att reglera den totala inmatningen. Om min anläggning slår från om spänningen går över 254V så har jag gjort mitt.
Sen så vill man ju inte sälja till minuspris. Så 60-öringen som den är utformad ger inget incitament att dra ner innan priset blir mindre än -60. Å andra sidan så är ett minuspris på några ören inget som indikerar katastrof. Men när det blir -0.1€ så lovar jag att stänga av.
Jo nu har scenariet från Kalifornien stor relevans i ett alltmer försvagat elsystem, enbart förnekande för att man inte vill se fakta.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D djac skrev:
De flesta är på jobbet på dagen, kommer hem när priset är högt, laddar då automatiskt på natten för att ge sig iväg på morgonen, de laddar för att de är hemma..
Och jag vill också påpeka att effekttarifferna definitivt är något som påverkar hur folk laddar (där de finns).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Du överskattar 60-öringens betydelse, jag tror inte många bryr sig.
Varför tror du att den finns då?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Nej, det där är en myt. Växelriktare som används för solceller och vindkraft är konstruerade så att de stänger av automatiskt om max tillåten spänning eller frekvens överskrids.
Även vatten och kärnkraft dras ner när man närmar sig kritiska nivåer.

Hur uppstår denna påstådda kollaps?
Nej det är ingen myt det finns flera sätt förutom spänning som ger problem i de här fallen. Dina inlägg med diverse normerade gränser för bortkoppling lokalt är inte mycket att grunda ens ett första steg i analys av detta inte ens i mycket små lokala avsnitt.

Martin brukar ju peka på svaga och minskande elkraftkunskaper många inlägg i denna typ trådar tyder på det hos en del medlemmar här.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Jag har läst grundläggande ellära, så den delen har jag inga som helst problem att förstå.
Det jag inte förstår är hur och varför elnätet skulle kollapsa pga några solceller. Automatiska system stänger av innan det blir kollaps.
Dessutom finns det en mängd tekniker som övervakar nätet. De har förhoppningsvis också studerat ellära, så de vet vad de behöver göra för att en kolaps ska undvikas.
Tvärtom visar du gång på gång att du i stort inte greppar något av intresse för att diskutera frågan.
 
  • Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
De flesta är på jobbet på dagen, kommer hem när priset är högt, laddar då automatiskt på natten för att ge sig iväg på morgonen, de laddar för att de är hemma..
Precis så gör de (och jag) nu och det är riktig bra. Men så ska de förstås inte längre göra när 60-öringen är borta! Då behöver man använda all el till sig själv, eftersom skillnaden mellan såld och köpt kwh är för stor. Så nattladdning är inte intressant längre. Så istället ska man bytta till rörligt månadspris och ladda så fort man kommer hem istället, eftersom varje kwh man använder för sig själv är mycket billigare då. Även om man bara laddar några kwh från solel och behöver köpa till resten!
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Flash_007 Flash_007 skrev:
Precis så gör de (och jag) nu och det är riktig bra. Men så ska de förstås inte längre göra när 60-öringen är borta! Då behöver man använda all el till sig själv, eftersom skillnaden mellan såld och köpt kwh är för stor. Så nattladdning är inte intressant längre. Så istället ska man bytta till rörligt månadspris och ladda så fort man kommer hem istället, eftersom varje kwh man använder för sig själv är mycket billigare då. Även om man bara laddar några kwh från solel och behöver köpa till resten!
Det blir väl precis tvärtom. Elen man producerar själv blir den absolut dyraste elen när 60 öringen försvinner. I värsta fall ligger det ett par hundra tusen nedplöjda i panelerna…
 
Nissens Nissens skrev:
Det blir väl precis tvärtom. Elen man laddar själv blir den absolut dyraste elen när 60 öringen försvinner. I värsta fall ligger det ett par hundra tusen nedplöjda i panelerna…
De pengarna man har köpt paneler för är ointressant i det här sammanhang och påverkar inte beslutet när man ska använda elen och om man vill ha timpris eller månadspris. De pengarna är redan borta ändå.

De kwh som man använder till sig själv behöver man inte betala de 83,5 öre för i kostnader och elskatt till elnätsföretag. Man betalar inte heller moms över elpriset till elhandelsföretag, inte heller de extra kostnader per kwh som elhandelsföretag räknar. Skillnad mellan köpt och såld el, blir så stor (när man tar bort 60 öringen) att även om man köper billigare på natten, prisskillnaden inte längre räcker till för att va intressant.
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Det blir väl precis tvärtom. Elen man producerar själv blir den absolut dyraste elen när 60 öringen försvinner. I värsta fall ligger det ett par hundra tusen nedplöjda i panelerna…
Nja, så blir det inte. 60-öringen står för ca 30% av intäkten. Så i stället för 10 års avskrivning så landar det på runt 13.
 
Nissens
Flash_007 Flash_007 skrev:
De pengarna man har köpt paneler för är ointressant i det här sammanhang och påverkar inte beslutet när man ska använda elen och om man vill ha timpris eller månadspris. De pengarna är redan borta ändå.
Nej, de är inte borta, de ligger i solpanelerna som sakta men säkert sjunker i värde. Självklar skall den utgiften räknas som elkostnad.
Flash_007 Flash_007 skrev:
De kwh som man använder till sig själv behöver man inte betala de 83,5 öre för i kostnader och elskatt till elnätsföretag. Man betalar inte heller moms över elpriset till elhandelsföretag, inte heller de extra kostnader per kwh som elhandelsföretag räknar. Skillnad mellan köpt och såld el, blir så stor att även om man köper billigare på natten, prisskillnaden inte längre räcker till för att va intressant.
Nä, de kWh man använder själv har en annan kostnad i solpanelerna. Du kan ju inte helt ignorera det. Då kan man ju godtyckligt ignorera andra kostnader som nätavgifter o annat också… 🙄
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och jag vill också påpeka att effekttarifferna definitivt är något som påverkar hur folk laddar (där de finns).
Effekttaxor kommer att förvärra den här problematiken. Det blir mindre intressant att förbruka när priset är lågt om man pga högt uttag straffas med effekttaxa. I stället blir det att smeta ut förbrukningen över fler timmar.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, de är inte borta, de ligger i solpanelerna som sakta men säkert sjunker i värde. Självklar skall den utgiften räknas som elkostnad.

Nä, de kWh man använder själv har en annan kostnad i solpanelerna. Du kan ju inte helt ignorera det. Då kan man ju godtyckligt ignorera andra kostnader som nätavgifter o annat också… 🙄
Nej, det är ingen elkostnad per köpt/såld kwh, det är en investering som man till slut tjänar tillbaka, eller inte. Oavsett total ointressant i det här sammanhanget när man redan har köpt solceller. Nu ska man kolla vad man kan göra för att tjäna så mycket pengarna så snabbt som möjligt. Då kan man bestämma att ta rörligt månadspris och ladda alltid när solen lyser eller timpris och ladda när det är billigast (på vardagar är det oftast på nattetid). Då påverkar alla kostnader per kwh. Och också 60 öringen, men inte kostnaden på anläggningen, om man har betalat 100.000, 200.000 eller om man har fått de gratis, det påverkar inte det där beslutet.
 
Nissens
Flash_007 Flash_007 skrev:
Nej, det är ingen elkostnad per köpt/såld kwh, det är en investering som man till slut tjänar tillbaka, eller inte. Oavsett total ointressant i det här sammanhanget när man redan har köpt solceller. Nu ska man kolla vad man kan göra för att tjäna så mycket pengarna så snabbt som möjligt. Då kan man bestämma att ta rörligt månadspris och ladda alltid när solen lyser eller timpris och ladda när det är billigast (på vardagar är det oftast på nattetid). Då påverkar alla kostnader per kwh. Och också 60 öringen, men inte kostnaden på anläggningen, om man har betalat 100.000, 200.000 eller om man har fått de gratis, det påverkar inte det där beslutet.
Nä, det stämmer att det inte påverkar de besluten. Men om man aldrig får igen pengarna för solpanelerna så får man ju lägga det under kostnader för el. Precis som en bergvärmepump blir mer som en investering. Skillnaden är att man måste ha ett värmesystem, till skillnad från solpaneler.
 
Nissens Nissens skrev:
Nä, det stämmer att det inte påverkar de besluten. Men om man aldrig får igen pengarna för solpanelerna så får man ju lägga det under kostnader för el. Precis som en bergvärmepump blir mer som en investering. Skillnaden är att man måste ha ett värmesystem, till skillnad från solpaneler.
Då förstår jag inte vad du talade om hela tiden. Jag talade nu bara om beslutet när jag ska sälja och köpa min el och om jag tar rörligt månad eller timpris, hur i hela världen påverkar priset på mina solceller det där beslutet, ge ett exempel!? Rörliga nätavgifter, elskatten och moms osv, påverkar däremot det där beslutet, också om man kan dra av 60 öringen eller inte.
 
Redigerat:
P paralun skrev:
Jo nu har scenariet från Kalifornien stor relevans i ett alltmer försvagat elsystem, enbart förnekande för att man inte vill se fakta.
Vad bra att du har fakta. Då kan du se att elnät inte alls är reglerade på samma sätt som här. I vilda västern är det som sagt, mera vilda västern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.