Nissens Nissens skrev:
Hur länge räknar du med att 60 öringen är kvar i dina kalkyler? Vilken inflationstakt?
Jag räknar med att 60-öringen är kvar och att jag räknar med att kapitalkostnad och inflation tar ut varandra. Det blir väldigt mycket spekulationer annars.

Jag antar också noll i extra kostnad för leverans av el (finns ju EU-beslut och även svenskt beslut om att det inte skall vara så ifall extra investeringar krävs).
Solpanelsbolagen antar dessutom nätnytta (som inte finns i vårt nätbolag - antagligen pga alla solpaneler på lantbruksfastigheter i området, finns knappt en jordbruksfastighet, oavsett om de är aktiva eller inte, som saknar paneler), denna räknar jag inte med eftersom den inte finns.

Jag har två huvudsakliga användningar av el under sommarhalvåret idag:
1) elbilsladdning (detta är den klart största elförbrukaren på sommarhalvåret idag)
2) värmning av varmvatten

#1 är relativt ineffektivt med egen produktion då solen inte producerar som mest när bilarna laddas (bilarna kommer hem tidigast 17, oftast efter 18, ibland mycket senare). Detta gör att man i praktiken behöver batterier för att kunna dra nytta av solel om man skall kunna ladda bilarna, även om man laddar dem varje dag.
#2 kan i princip alltid göras när solen producerar.

Visst, man har tvätt och mat mm, men det styr man ju inte efter när solen skiner ändå (eftersom man då är på jobbet), även om det går att köra någon maskin på dagen via timers (men här pratar vi ju om mycket små belopp).

Man skulle kunna lägga till 3) i listan ovan också, på vår och höst så behövs värme i huset ibland.

För mig är några få paneler (3-4 st) som direkt värmer varmvatten och element via min FLVP helt utan växelriktare troligen det mest kostnadseffektiva. Jag har räknat ut att detta bär sig på mindre än fem år om jag gör jobbet själv. Med en sådan lösning så skulle man även kunna ladda ett batteri för likspänning i huset också (mobiltelefonladdning, routrar, datorer etc). Men likspänning skulle knappast bära sig, men hade varit kul att konstruera...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Jag räknar med att 60-öringen är kvar och att jag räknar med att kapitalkostnad och inflation tar ut varandra. Det blir väldigt mycket spekulationer annars.
Ok, 60 öringen är en stor inbyggd risk.
Hmm, kapitalkostnad innebär att du räknat med att låna till investeringen. Vilken ränta har du räknat med då?
pacman42 pacman42 skrev:
Jag antar också noll i extra kostnad för leverans av el (finns ju EU-beslut och även svenskt beslut om att det inte skall vara så ifall extra investeringar krävs).
Solpanelsbolagen antar dessutom nätnytta (som inte finns i vårt nätbolag - antagligen pga alla solpaneler på lantbruksfastigheter i området, finns knappt en jordbruksfastighet, oavsett om de är aktiva eller inte, som saknar paneler), denna räknar jag inte med eftersom den inte finns.

Jag har två huvudsakliga användningar av el under sommarhalvåret idag:
1) elbilsladdning (detta är den klart största elförbrukaren på sommarhalvåret idag)
2) värmning av varmvatten
Elen visar sig vara väldigt billig att köpa på sommaren så det blir kanske inte så mycket besparing attt använda egenproducerad el då tänker jag.
pacman42 pacman42 skrev:
#1 är relativt ineffektivt med egen produktion då solen inte producerar som mest när bilarna laddas (bilarna kommer hem tidigast 17, oftast efter 18, ibland mycket senare). Detta gör att man i praktiken behöver batterier för att kunna dra nytta av solel om man skall kunna ladda bilarna, även om man laddar dem varje dag.
Det blir rejäla(dyra) batterier då.
pacman42 pacman42 skrev:
#2 kan i princip alltid göras när solen producerar.

Visst, man har tvätt och mat mm, men det styr man ju inte efter när solen skiner ändå (eftersom man då är på jobbet), även om det går att köra någon maskin på dagen via timers (men här pratar vi ju om mycket små belopp).
👍🏻
pacman42 pacman42 skrev:
Man skulle kunna lägga till 3) i listan ovan också, på vår och höst så behövs värme i huset ibland.

För mig är några få paneler (3-4 st) som direkt värmer varmvatten och element via min FLVP helt utan växelriktare troligen det mest kostnadseffektiva. Jag har räknat ut att detta bär sig på mindre än fem år om jag gör jobbet själv. Med en sådan lösning så skulle man även kunna ladda ett batteri för likspänning i huset också (mobiltelefonladdning, routrar, datorer etc). Men likspänning skulle knappast bära sig, men hade varit kul att konstruera...
Ja, men det är veäl mest för att det är kul. Med tanke på batteripriser etc så är det kanske inte ekonomiskt försvarbart. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
kapitalkostnad innebär att du räknat med att låna till investeringen
En kapitalkostnad måste man givetvis räkna med oavsett hur man finansierar investeringen.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
En kapitalkostnad måste man givetvis räkna med oavsett hur man finansierar investeringen.
Japp, men om du läst det jag kommenterade, kapitalkosrnad vs eskalering så förstår du.
 
Alfredo Alfredo skrev:
En kapitalkostnad måste man givetvis räkna med oavsett hur man finansierar investeringen.
Precis, jag räknar med alternativ kostnad som motsvarar ränta/inflation, dvs jag kvittar dessa.
 
Nissens Nissens skrev:
Hur länge räknar du med att 60 öringen är kvar i dina kalkyler? Vilken inflationstakt?

Dina siffror är nog bland de mest realistiska jag sett på forumet, intressant att se vilken risk du räknat med, och eskaleringen. :)
Jag utgår från att 60-öringen i princip blir kvar. Kanske inte i samma utformning som nu om elöverskottet blir permanent, men å andra sidan så kommer behovet av el att öka och en stor del av detta styrs mot låga priser. Det är runt 5% av personbilar som drivs av el i dag och mindre än 1% av lastbilstrafiken. Om några år bör det vara över 50%. Bussar har jag ingen aning om men det blir fler el-stadsbussar framöver. Till hösten kommer t ex husbilar som är eldrivna. Både PHEV och EV.
Jag pratade med min solcellsleverantör häromdagen, om att ev utöka med några paneler. Frågade då om businessen i övrigt. Han sa att det fortfarande finns mycket att göra, men att det nu tillkommit batterier. På företagssidan är det mycket laddboxar. Större företag och åkerier vill ha DC-laddare.
Jag kan inte, med dagens priser räkna hem en installation på 10 år, men jag tror att priserna går upp. Elnät går också upp och där ligger en stor del av sollcellsvinsten om man kan förbruka själv.
Batterier är ännu svårare att räkna hem, men kanske slår jag till på det ändå.
Jag har inte inflation i mina kalkyler, men räknar med aktuell 3 mån ränta på kapitalet.
Men visst kan man lägga in inflation på 2%. Det förkortar återbetalningen, men jag tycker det är att lura sig själv.
 
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Men visst kan man lägga in inflation på 2%. Det förkortar återbetalningen, men jag tycker det är att lura sig själv.
Nej, inflationen förlänger återbetalningstiden. Säg att du betalat 200 000:- för någonting, och skall ha tillbaka pengarna ett år senare. Säg att inflationen är 5% per år, då skall du ett år senare ha tillbaka 210 000:- för att få tillbaka pengar med samma köpkraft som de 200 000:- hade ett år tidigare…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, inflationen förlänger återbetalningstiden. Säg att du betalat 200 000:- för någonting, och skall ha tillbaka pengarna ett år senare. Säg att inflationen är 5% per år, då skall du ett år senare ha tillbaka 210 000:- för att få tillbaka pengar med samma köpkraft som de 200 000:- hade ett år tidigare…
Och fonden kan gå ner i värde , men du har visst riskfria indexfonder som aldrig går ner…
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och fonden kan gå ner i värde , men du har visst riskfria indexfonder som aldrig går ner…
Kolla historiken får du se. De är oerhört säkra, men inte säkrare än hela börsen förstås. Säkrare än 60 öringen är de tex.
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och fonden kan gå ner i värde , men du har visst riskfria indexfonder som aldrig går ner…
Det har nissens förklarat många gånge,r hans börser går bara upp, han kan peka på flera år i historien som ligger inom hans spann, de andra perioderna, med nedgångar, händer naturligtvis inte nissens, det händer bara klåpare.
 
  • Haha
  • Gilla
Wisselgren och 5 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Det har nissens förklarat många gånge,r hans börser går bara upp, han kan peka på flera år i historien som ligger inom hans spann, de andra perioderna, med nedgångar, händer naturligtvis inte nissens, det händer bara klåpare.
Du har väl inte koll helt enkelt. Det är självklart hack i kurvan ibland, men börserna går upp över tiden.
Till skillnad från 60 öringen - det är en tidsfråga innan den försvinner. 😊 Men det har du säkert koll på.

Bifogar en bild på börsens utveckling de senaste 40 åren… i utbildningssyfte. 😊
 
  • Diagram som visar OMX Stockholm 30-indexets utveckling mellan 1985 och 2020, med en uppåtgående trend över tiden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
D
Nissens Nissens skrev:
Du har väl inte koll helt enkelt. Det är självklart hack i kurvan ibland, men börserna går upp över tiden.
Till skillnad från 60 öringen - det är en tidsfråga innan den försvinner. 😊 Men det har du säkert koll på.
Jag kan ingenting om framtiden, vare sig 60-öringen, elpriser eller börsutveckling, men det vet jag iaf om.

Börsen har under tidigare perioder haft 25-åriga nedgångar, det finns inga regler som säger att de inte kan ha 50 eller 100-åriga sådana, eller 100 år av daglig uppgång, allt kan hända men om historien vet vi ju allt, till väldigt liten nytta.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Jag kan ingenting om framtiden, vare sig 60-öringen, elpriser eller börsutveckling, men det vet jag iaf om.

Börsen har under tidigare perioder haft 25-åriga nedgångar, det finns inga regler som säger att de inte kan ha 50 eller 100-åriga sådana, eller 100 år av daglig uppgång, allt kan hända men om historien vet vi ju allt, till väldigt liten nytta.
Kan du peka på en 25 årig nedgång i grafen nedan?

Börsen är inte 100% säker nej, men den är som sagt säkrare än 60 öringen. Den vet alla att den kommer att försvinna, frågan är när.
 
  • Graf över OMX Stockholm 30 från 1985 till 2020 som visar börsindexets upp- och nedgångar över tid, med särskild nedgång runt år 2000.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Du har väl inte koll helt enkelt. Det är självklart hack i kurvan ibland, men börserna går upp över tiden.
Till skillnad från 60 öringen - det är en tidsfråga innan den försvinner. 😊 Men det har du säkert koll på.

Bifogar en bild på börsens utveckling de senaste 40 åren… i utbildningssyfte. 😊
Du har väl glömt kika själv men gick du in på börsen (Dow Jones) 1966 så fick du vänta till 1995 för att bara få tillbaks pengarna, likadant 2000-2013 och för att inte tala om 1929-1958, mellan de åren har du noll utveckling.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Du har väl glömt kika själv men gick du in på börsen (Dow Jones) 1966 så fick du vänta till 1995 för att bara få tillbaks pengarna, likadant 2000-2013 och för att inte tala om 1929-1958, mellan de åren har du noll utveckling.
Ja, världskrig och Krüger krashen ställde till en del, men det är ju knappast normalläge. Att du prickar in en peak som år 2000 kan förstås hända, men det är ovanligt att man gör det.

Du glömde nämna något om 60 öringen, vad som händer när den försvinner. Annars går den ju upp över tid med nedgångar ibland.

Gör gärna motsvarande analys med elpriser och 60 öringen. 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.