F fsn skrev:
Idag var det ingen som ventilerade sin oro för alla stackars solcellsägare och deras usla investering, man undrar ju varför? 90kWh sålda idag..... inte direkt så man kan leva på avkastningen men det går runt.
Jag känner inte på något sätt någon panik iom investeringen I solceller. Avskrivningsplanen ligger fortfarande under 10 år. Om det pga låga elpriser skulle spricka och ta ytterligare 1-2 år spelar ingen roll. Målet är ju att hålla ner energikostnaden. Antingen har vi fortsatt låga priser eller så kommer solcellerna att ge mig det. Det innebär ju att man blir en vinnare oavsett.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jag känner inte på något sätt någon panik iom investeringen I solceller.
Nej, har du pengarna så är det väl ingen som säger att du skall ha panik? Det är ju ingen som hävdar att du skall riva ner solcellerna från taket för att det är en så dålig investering.

(Huvud)frågan som tråden handlar om är istället om vi som inte redan har celler skall satsa på det nu. Särskilt sett ur ett investeringsperspektiv.

Och det lutar ganska starkt mot ett "nej" där.
 
  • Gilla
  • Älska
OramaC och 5 till
  • Laddar…
F
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, har du pengarna så är det väl ingen som säger att du skall ha panik? Det är ju ingen som hävdar att du skall riva ner solcellerna från taket för att det är en så dålig investering.

(Huvud)frågan som tråden handlar om är istället om vi som inte redan har celler skall satsa på det nu. Särskilt sett ur ett investeringsperspektiv.

Och det lutar ganska starkt mot ett "nej" där.
Eller kanske till och med ”Hell NO”?

Nu har ju tråden utvecklats till att vissa som nog skulle ha viljat ha solceller men inte fick tummen ur prutten när det begav sig gör allt för att tala om att vi som faktiskt gjorde den installationen då faktiskt inte alls får pengarna tillbaka. Det är mycket underhållande, speciellt då dom skall förklara att jag inte alls fått 81% tillbaka av det investerade kapitalet på drygt 5 år.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
D
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, har du pengarna så är det väl ingen som säger att du skall ha panik? Det är ju ingen som hävdar att du skall riva ner solcellerna från taket för att det är en så dålig investering.

(Huvud)frågan som tråden handlar om är istället om vi som inte redan har celler skall satsa på det nu. Särskilt sett ur ett investeringsperspektiv.

Och det lutar ganska starkt mot ett "nej" där.
Jag tycker inte man ska köpa något om man inte har råd men om man har pengarna så är det en ganska hygglig affär att köpa solceller, de flesta gillar att sänka sina löpande utgifter.
 
Nissens
D djac skrev:
om man har pengarna så är det en ganska hygglig affär att köpa solceller, de flesta gillar att sänka sina löpande utgifter.
Nej, det är smartare att investera i något som ger bättre avkastning. Du kan ju subventionera elräkningarna med avkastningen och därmed minska de löpande utgifterna ännu mer än vad solpanelerna kan…

Som en bonus slipper man förfula sitt hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Tubes och 4 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är smartare att investera i något som ger bättre avkastning. Du kan ju subventionera elräkningarna med avkastningen och därmed minska de löpande utgifterna ännu mer än vad solpanelerna kan…

Som en bonus slipper man förfula sitt hus.
Inga problem, mitt hus är redan rätt fult. Hade jag investerat pengarna kunde det blivit vad som helst (rimligtvis runt 155000kr nu) men hade jag använt den avkastningen kontinuerligt till att sänka mina elkostnader hade det faktiskt bara räckt till ungefär hälften av vad jag har kunnat sänka kostnaderna med solcellerna. Men det här har vi pratat om förut….
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Inga problem, mitt hus är redan rätt fult. Hade jag investerat pengarna kunde det blivit vad som helst (rimligtvis runt 155000kr nu) men hade jag använt den avkastningen kontinuerligt till att sänka mina elkostnader hade det faktiskt bara räckt till ungefär hälften av vad jag har kunnat sänka kostnaderna med solcellerna. Men det här har vi pratat om förut….
Då hade du investerat i fel prylar. Jag lade mina i spiltan. Har fått ihop till elräkningar långt längre än vad några paneler hade gjort. Och vet du vad? Jag har kvar investeringen att använda när jag vill. 😊
 
F
Nissens Nissens skrev:
Då hade du investerat i fel prylar. Jag lade mina i spiltan. Har fått ihop till elräkningar långt längre än vad några paneler hade gjort. Och vet du vad? Jag har kvar investeringen att använda när jag vill. 😊
Du har nog rätt, det betyder alltså att Spiltan genererade ”långt längre” än 10,5% 2020, 15,8% 2021, 34,6% 2022 och 15,7% 2023. Det finns väl lite olika Spiltan Fonder, exakt vilken är det du har nu igen?
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är smartare att investera i något som ger bättre avkastning. Du kan ju subventionera elräkningarna med avkastningen och därmed minska de löpande utgifterna ännu mer än vad solpanelerna kan…

Som en bonus slipper man förfula sitt hus.
Ja det kan man också göra såklart, man ska bara hitta en lika trygg investering, som dessutom är indexerad mot ditt elpris, det är för bökigt för de flesta men tipsa på.

Ja ibland ser det inte bra ut, tycker jag, sen är det ju dels subjektivt och dels beroende på hur man kan placera, tex syns inte mina så där påverkar inte just det. Man kan också tycka att de flesta hus inte är arkitektoniska toppar och att det därför spelar mindre roll, alla åsikter är tillåtna.
 
D
F fsn skrev:
Du har nog rätt, det betyder alltså att Spiltan genererade ”långt längre” än 10,5% 2020, 15,8% 2021, 34,6% 2022 och 15,7% 2023. Det finns väl lite olika Spiltan Fonder, exakt vilken är det du har nu igen?
Rätt svar är att de flesta år ska dessa fonder gå mellan -30% till +30%, enstaka år kan de gå lite bättre eller sämre.
 
Nissens
D djac skrev:
Ja det kan man också göra såklart, man ska bara hitta en lika trygg investering, som dessutom är indexerad mot ditt elpris, det är för bökigt för de flesta men tipsa på.
En vanlig indexfond räcker långt, men det finns många aktivt förvaltade fonder som i praktiken ger en mycket låg risk och bra avkastning, lägre risk än investering i solpaneler.
D djac skrev:
Ja ibland ser det inte bra ut, tycker jag, sen är det ju dels subjektivt och dels beroende på hur man kan placera, tex syns inte mina så där påverkar inte just det. Man kan också tycka att de flesta hus inte är arkitektoniska toppar och att det därför spelar mindre roll, alla åsikter är tillåtna.
Ja, det är ju subjektivt, men att göra ett fult hus ännu fulare är ju märkligt. I verkligheten förfulas dock många hus som sett bra ut innan av solpaneler.
Vad är det för solpaneler du har som är osynliga förresten? Har aldrig sett sådana(förstås). 😊
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är ju subjektivt, men att göra ett fult hus ännu fulare är ju märkligt. I verkligheten förfulas dock många hus som sett bra ut innan av solpaneler.
Vad är det för solpaneler du har som är osynliga förresten? Har aldrig sett sådana(förstås). 😊
Jag ska inte uttala mig om vilka hus jag tycker är fula och inte, finns ingen anledning att eventuellt såra någon. De flesta hus är "bruksliga", de är utformade utefter det praktiska och billiga sättet att få tak över huvudet, inget fel i det men i det resonemanget passar åtgärder som solceller rätt bra in.

Men logiken du missar ligger i linje med att en buckla på den nya finbilen stör en mer än en buckla på den gamla pickupen, det betyder inte att man ska buckla på den gamla men i allmänhet blir folk mindre bestörta.

Mina paneler syns inte från marken, eftersom jag har lite högre tak med låg lutning, de syns såklart uppifrån.
 
Har man rätt typ av hus med rätt takriktning och hittar en billig leverantör så kan det väl fortfarande vara OK med nyinstallation.

En enplansvilla med ett stort tak mot väst-sydväst hade ju varit drömmen i så fall. Då hade jag nog kunnat räkna hem solpaneler jag också. Nu har jag dock en suterrängvilla med relativt litet byggbart tak mot söder. Inte en enda leverantör ger tillräckligt bra priser för att jag skall kunna räkna hem detta på rimlig tid. Deven hävdar 8-24 år, men mina kalkyler hamnar alla på 20-35 år när jag inte tar med våren 2022 till våren 2023 i medelpriset per månad. Om 20 år bor jag knappast kvar, om jag ens lever då.
 
  • Gilla
styren och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Har man rätt typ av hus med rätt takriktning och hittar en billig leverantör så kan det väl fortfarande vara OK med nyinstallation.

En enplansvilla med ett stort tak mot väst-sydväst hade ju varit drömmen i så fall. Då hade jag nog kunnat räkna hem solpaneler jag också. Nu har jag dock en suterrängvilla med relativt litet byggbart tak mot söder. Inte en enda leverantör ger tillräckligt bra priser för att jag skall kunna räkna hem detta på rimlig tid. Deven hävdar 8-24 år, men mina kalkyler hamnar alla på 20-35 år när jag inte tar med våren 2022 till våren 2023 i medelpriset per månad. Om 20 år bor jag knappast kvar, om jag ens lever då.
Jag tycker detta är relevant, alltför många uttalanden, för eller emot att installera solceller, är så pass generella att de blir ointressanta. Även leverantörers uppskattningar är delvis ointressanta tycker jag, det enda de kan prognosticera med rimlig precision är ju solelsproduktionen, resten styr användaren rätt mycket över, man kanske ändrar sin totala förbrukning genom åtgärder, man flyttar och anpassar den över dygnet, köper batteri, köper elbil, kanske snart med V2G, osv.

Ovanpå detta så ska man ha rimliga förväntningar och tålamod, det handlar inte om en dag, månad, eller ens år utan de sitter där länge.

En del här "vet" att elen kommer vara gratis, rent av negativt elpris, under de kommande 35 åren, andra känner sig kanske inte helt övertygade om att det blir så.
 
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Har man rätt typ av hus med rätt takriktning och hittar en billig leverantör så kan det väl fortfarande vara OK med nyinstallation.

En enplansvilla med ett stort tak mot väst-sydväst hade ju varit drömmen i så fall. Då hade jag nog kunnat räkna hem solpaneler jag också. Nu har jag dock en suterrängvilla med relativt litet byggbart tak mot söder. Inte en enda leverantör ger tillräckligt bra priser för att jag skall kunna räkna hem detta på rimlig tid. Deven hävdar 8-24 år, men mina kalkyler hamnar alla på 20-35 år när jag inte tar med våren 2022 till våren 2023 i medelpriset per månad. Om 20 år bor jag knappast kvar, om jag ens lever då.
Hur länge räknar du med att 60 öringen är kvar i dina kalkyler? Vilken inflationstakt?

Dina siffror är nog bland de mest realistiska jag sett på forumet, intressant att se vilken risk du räknat med, och eskaleringen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.