Flash_007 Flash_007 skrev:
Det går inte att räkna ut som pacman gjorde. Han utgår från att man säljer all el som man producerar, men det gör man som privat solcellsproducent inte. Det är ingen bra avspegling. Man försöker ju använda så mycket som möjligt el för egen användning när priserna är lågt. Och man säljer ju när priserna ligger högre. Så därför är ditt pris förmodligen betydligt högre. Jag har själv inte fått min faktura än, men kan posta när jag vet för vilket pris jag sålde i maj.
Mitt säljpris för solel blev 21,5 öre. Köppriset var 28 öre i snitt. Det är svårt att sätta pris på egenanvänd solel, så jag räknar med köppris. Maj gick ihop sig och gav ochså ett överskott. Jag räknar med 10 år avskrivning och en kapitalkostnad motsvarande aktuell 3 mån ränta.

Har satt ihop en algoritm som räknar ut vad egenanvänd solel är värd. Fick den klar i dag. Men det tar nog några veckor innan man kan se resultatet.
 
Intressant nog fick vi knäppa över vår LLVP till värmeläge idag, bara 18 grader inomhus och den kan knappast ha levererat någon kyla alls med inställt 23 grader som måltemp. Aldrig varit med om detta förr i juni, Kronobergs län... behöva värma mitt i sommaren?

Men det går ju uteslutande på solel dagtid så "gratis".
 
  • Gilla
he-peter
  • Laddar…
F
Flash_007 Flash_007 skrev:
Det går inte att räkna ut som pacman gjorde. Han utgår från att man säljer all el som man producerar, men det gör man som privat solcellsproducent inte. Det är ingen bra avspegling. Man försöker ju använda så mycket som möjligt el för egen användning när priserna är lågt. Och man säljer ju när priserna ligger högre. Så därför är ditt pris förmodligen betydligt högre. Jag har själv inte fått min faktura än, men kan posta när jag vet för vilket pris jag sålde i maj.
Han har ju ”referensanläggningar” som skall spegla ”verkligheten”. Dom kanske är valda med omsorg för att spegla en bekvämare verklighet? Jag fick fö inköpspris i Maj på 23,9 öre. Är det låga dagspriser så får solcellsägare ett högre genomsnittspris då det i princip är egenförbrukning dagtid. Annat var det sommaren 2022 med höga dagspriser och lägre på nätterna. Då la man fokus på försäljning och minimal egenförbrukning och flyttade allt man kunde till natten istället. I juni köpte jag för 53 öre och sålde för 170 öre och i Juli köpte jag för 29 öre och sålde för 130 öre.
 
F fsn skrev:
Han har ju ”referensanläggningar” som skall spegla ”verkligheten”. Dom kanske är valda med omsorg för att spegla en bekvämare verklighet? Jag fick fö inköpspris i Maj på 23,9 öre. Är det låga dagspriser så får solcellsägare ett högre genomsnittspris då det i princip är egenförbrukning dagtid. Annat var det sommaren 2022 med höga dagspriser och lägre på nätterna. Då la man fokus på försäljning och minimal egenförbrukning och flyttade allt man kunde till natten istället. I juni köpte jag för 53 öre och sålde för 170 öre och i Juli köpte jag för 29 öre och sålde för 130 öre.
Ja, jag kan ha missförstått, men om de solelsproducenter i Göteborg inte är små privata solcelsproducenter, men stora solelsproducenter som säljer 100% av allt producerat el, då är det nog inte en bra avspegling.

För det blir ju annorlunda när man säljer en stor del av sin producerat el. Säg att det är soligt hela dagen, och att till exempel priserna ligger väldigt lågt vissa timmar på ett dygn. Mellan 13-16 är det minuspriser. Då sätter jag på disk, tvättmaskiner just då och laddar bilen de timmarna. Så då säljer jag nästan ingen kwh mot minuspriser, medan jag säljer innan 13 och efter 16 när priserna ligger på plus igen. Och så kan jag ibland även styra per dag. Om jag ser kl 13 på lördag att priserna på söndag ligger lägre, då laddar jag bilen på söndag istället. Om det är en jättestor solcellsanläggning och man säljer däremot allt, då säljer man ju också väldigt mycket mot de lägsta priserna.
 
Flash_007 Flash_007 skrev:
Ja, jag kan ha missförstått, men om de solelsproducenter i Göteborg inte är små privata solcelsproducenter, men stora solelsproducenter som säljer 100% av allt producerat el, då är det nog inte en bra avspegling.

För det blir ju annorlunda när man säljer en stor del av sin producerat el. Säg att det är soligt hela dagen, och att till exempel priserna ligger väldigt lågt vissa timmar på ett dygn. Mellan 13-16 är det minuspriser. Då sätter jag på disk, tvättmaskiner just då och laddar bilen de timmarna. Så då säljer jag nästan ingen kwh mot minuspriser, medan jag säljer innan 13 och efter 16 när priserna ligger på plus igen. Och så kan jag ibland även styra per dag. Om jag ser kl 13 på lördag att priserna på söndag ligger lägre, då laddar jag bilen på söndag istället. Om det är en jättestor solcellsanläggning och man säljer däremot allt, då säljer man ju också väldigt mycket mot de lägsta priserna.
Är det ändå inte rätt meckigt att hela tiden behöva styra sin elkonsumtion efter priset så till den grad att man behöver planera tvättmaskinen och spisen/ugnen
( eller billaddningen, efter ett halvt dygn är väl den klar så vad gör man dag 2 med samma låga pris?

Det går ju knappast att undvika problemet att man har en massiv investering sittandes på taket som numera har svårt att betala sig när köpt el kostar under noll ( för elen, nätavgifter ställer till det fortfarande men man går mycket nätavgifter för 100kkr +).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är det ändå inte rätt meckigt att hela tiden behöva styra sin elkonsumtion efter priset så till den grad att man behöver planera tvättmaskinen och spisen/ugnen
( eller billaddningen, efter ett halvt dygn är väl den klar så vad gör man dag 2 med samma låga pris?

Det går ju knappast att undvika problemet att man har en massiv investering sittandes på taket som numera har svårt att betala sig när köpt el kostar under noll ( för elen, nätavgifter ställer till det fortfarande men man går mycket nätavgifter för 100kkr +).
Nej, jag tycker faktiskt att det är riktigt kul också. Gillar kolla och styra och det är också en del av solpaneler som jag gillar, men jag förstår att inte alla tycker om det.

Tvätt och diskmaskiner kan man inte vänta hur länge som helst. Jag kör maskiner den dagen som jag vill, men jag kan styra vilken tid på dagen oftast. Billaddningen är mycket enklare, man kan styra det automatiskt, jag har en lastbalanserare. Som också känner av elpriset, så jag kan tex. säga, ladd 3 timmar mellan kl 10 och 18 för billigaste pris (man kan även ange maxpris om man vill). Jag har en PHEH (11kwh), så ja den är oftast full i 1 dag (om man vill). Men en riktig elbil kan man ladda över flera dagar.

Man tar bort de mest billigaste timmarna, det är ju inte så att elpriset ligger på -40 i en hel vecka, det är ju bara några timmar (oftast på söndagen) och händer inte varje vecka heller. Och den här söndagen var det inte soligt allts hos oss, så vi har nästan inte såld någonting till minuspris.

Återbetalningen tar många år, det vet man ju redan innan och tar ännu längre när priset är lågt, det stämmer. Man ska därför inte använda pengarna som man verkligen behöver. Jag har lagt de här pengarna för att skydda mig mot eventuella framtida höga elpriser. Jag ligger inte vaken om elpriset är lågt, (det är också bra för mig, då behöver jag inte betala så mycket för min köpt el heller). Det får ta den tiden som det tar. Det är samma med mina pengar på börsen, få ligger jag också inte vaken om priset går ner på mina fonder, det är ju över lång tid som man behöver kolla.
 
Redigerat:
F
D Dilato skrev:
Är det ändå inte rätt meckigt att hela tiden behöva styra sin elkonsumtion efter priset så till den grad att man behöver planera tvättmaskinen och spisen/ugnen
( eller billaddningen, efter ett halvt dygn är väl den klar så vad gör man dag 2 med samma låga pris?

Det går ju knappast att undvika problemet att man har en massiv investering sittandes på taket som numera har svårt att betala sig när köpt el kostar under noll ( för elen, nätavgifter ställer till det fortfarande men man går mycket nätavgifter för 100kkr +).
Många utan solceller styr sin konsumtion till lågpristider, vad är skillnaden? Idag kostar elen som mest 140 öre….. Just nu kostar den 114 öre och precis just nu trycker jag ut 5,8kW på nätet. Du behöver inte ligga sömnlös över min ”massiva investering” har svårt att betala sig. Den kommer att generera nog för att vara betald om 6-10 månader eller nåt sånt, typ knappt 6 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
De anläggningar jag tittade på när jag valde ut min referenskurva för elproduktion ligger i söder, eftersom mitt hus ligger mot söder. Jag har räknat på att all el säljs, detta för att det är sjukt svårt att titta på hushållens enskilda användning. Visserligen sparar man 12 öre/kWh (ink moms, i mitt nät) på att använda elen själv, men det sparar jag ju oavsett om jag säljer vid en viss tidpunkt eller inte - om man antar att man kan påverka när man använder även om man köper. Min användning vore inte annorlunda om jag hade solpaneler eller inte. Jag skulle ändå lägga förbrukningen på de billigaste timmarna.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är det ändå inte rätt meckigt att hela tiden behöva styra sin elkonsumtion efter priset så till den grad att man behöver planera tvättmaskinen och spisen/ugnen
( eller billaddningen, efter ett halvt dygn är väl den klar så vad gör man dag 2 med samma låga pris?

Det går ju knappast att undvika problemet att man har en massiv investering sittandes på taket som numera har svårt att betala sig när köpt el kostar under noll ( för elen, nätavgifter ställer till det fortfarande men man går mycket nätavgifter för 100kkr +).
Med hemautomation typ HA eller Homey så kan man automatisera. Hos mig styrs 2 st LVP, VVB, golvvärme i badrum, dusch och WC, några radiatorer och billaddnig helt automatiskt till bästa pris och komfort. Agerar på om någon är hemma eller inte. Har "bortrest" läge för längre bortavaro.

"Lägsta pris" beräkning tar även med effektavgift, nätavgift och moms.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
De anläggningar jag tittade på när jag valde ut min referenskurva för elproduktion ligger i söder, eftersom mitt hus ligger mot söder. Jag har räknat på att all el säljs, detta för att det är sjukt svårt att titta på hushållens enskilda användning. Visserligen sparar man 12 öre/kWh (ink moms, i mitt nät) på att använda elen själv, men det sparar jag ju oavsett om jag säljer vid en viss tidpunkt eller inte - om man antar att man kan påverka när man använder även om man köper. Min användning vore inte annorlunda om jag hade solpaneler eller inte. Jag skulle ändå lägga förbrukningen på de billigaste timmarna.
Där har du ett stort fel. Alla mina paneler ligger i ost-sydost så allt åt ett håll. Skit in - skit ut. Du behöver helt klart trimma dina randvillkor om du öht är intresserad av rättvisande siffror. Har man en mindre anläggning så har man generellt större andel egenanvändning än om man har en stor men det behöver jag naturligtvis inte förklara, det är uppenbart för nån med din tekniska begåvning. Med det sagt, jag har skapligt stor anläggning ,17kWp med en toppeffekt på 15kW och jag mosar ditt simulerade försäljningspris med typ 55-60% eller nåt sånt.
 
  • Gilla
Flash_007 och 1 till
  • Laddar…
D
F fsn skrev:
Där har du ett stort fel. Alla mina paneler ligger i ost-sydost så allt åt ett håll. Skit in - skit ut. Du behöver helt klart trimma dina randvillkor om du öht är intresserad av rättvisande siffror. Har man en mindre anläggning så har man generellt större andel egenanvändning än om man har en stor men det behöver jag naturligtvis inte förklara, det är uppenbart för nån med din tekniska begåvning. Med det sagt, jag har skapligt stor anläggning ,17kWp med en toppeffekt på 15kW och jag mosar ditt simulerade försäljningspris med typ 55-60% eller nåt sånt.
Jag vet bara mina egna siffror, med min anläggning, min förbrukning och i SE4.

Det som inte är helt enkelt är att beräkna värdet av egenanvänd el, det är ju vanligtvis högre än för den man säljer och för vinterhalvåret så är det en betydande del.

Skulle vara väldigt tacknämligt om någon hade byggt detta tex i HA.. (tror jag ska efterlysa detta i HA-tråden)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F fsn skrev:
Där har du ett stort fel. Alla mina paneler ligger i ost-sydost så allt åt ett håll. Skit in - skit ut. Du behöver helt klart trimma dina randvillkor om du öht är intresserad av rättvisande siffror. Har man en mindre anläggning så har man generellt större andel egenanvändning än om man har en stor men det behöver jag naturligtvis inte förklara, det är uppenbart för nån med din tekniska begåvning. Med det sagt, jag har skapligt stor anläggning ,17kWp med en toppeffekt på 15kW och jag mosar ditt simulerade försäljningspris med typ 55-60% eller nåt sånt.
Hur min användning ser ut påverkas ju inte alls av hur solpanelerna producerar. Är elpriset högt så vill jag ju sälja oavsett, därför så använder jag elen utifrån elpris och inte utifrån produktion.

Edit: här bortser jag från de 12 öre jag tjänar på att behålla elen lokalt. Men de får jag ju för all el jag använder lokalt oavsett elpriset.
 
G
Jag styr min förbrukning också, tyvärr ofta mot de dyrare perioderna. Ett kallt december och januari dygn mellan 45 till 70kWh, nu oftast under 10kWh...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Hur min användning ser ut påverkas ju inte alls av hur solpanelerna producerar. Är elpriset högt så vill jag ju sälja oavsett, därför så använder jag elen utifrån elpris och inte utifrån produktion.

Edit: här bortser jag från de 12 öre jag tjänar på att behålla elen lokalt. Men de får jag ju för all el jag använder lokalt oavsett elpriset.
Ja, naturligtvis, det gör jag med. Men att utifrån det resonemanget rakt av sätter randvillkoret 100% försäljning. Vid minuspris kanske man tom väljer att stänga av anläggningen, delar av anläggningen eller dra igång en värmefläkt i källaren. Jag har flera gånger valt att ta ner en eller två MPPTs för att inte exportera vid minuspriser.
 
F
Idag var det ingen som ventilerade sin oro för alla stackars solcellsägare och deras usla investering, man undrar ju varför? 90kWh sålda idag..... inte direkt så man kan leva på avkastningen men det går runt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.