Hej

Om vi nu går tillbaka till inlägget #4 662 jag skrev i denna tråd.

Kan jag idag köpa en solcellsanläggning med en säkerställd IT-säkerhet?

För en privatperson, som inte arbetar med IT-säkerhet, finns det något sätt (ett certifikat, intyg) att visar nivån på IT-säkerhet?

Om inte det finns, kan jag t.ex. köpa en solcellsanläggning som inte behöver nätåtkomst för att fungera på ett bra sätt?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Om vi nu går tillbaka till inlägget #4 662 jag skrev i denna tråd.

Kan jag idag köpa en solcellsanläggning med en säkerställd IT-säkerhet?

För en privatperson, som inte arbetar med IT-säkerhet, finns det något sätt (ett certifikat, intyg) att visar nivån på IT-säkerhet?

Om inte det finns, kan jag t.ex. köpa en solcellsanläggning som inte behöver nätåtkomst för att fungera på ett bra sätt?
Det beror ju på vad du köper. Köper du bara paneler så har du inga problem, men det är inte en komplett anläggning. Det går att köpa växelriktare utan uppkoppling också. Men folk vill ju ha appen och uppkopplingen för att kunna se hur bra det går...

Finns det någon solpanelsinstallatör som marknadsför detta i Sverige? Ingen - vad jag har sett.
 
Jag kan ju lägga till att anläggningarna naturligtvis inte behöver ha internet för att fungera. Men de är ofta svåra att konfigurera utan internet.
 
  • Gilla
styren
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Om vi nu går tillbaka till inlägget #4 662 jag skrev i denna tråd.

Kan jag idag köpa en solcellsanläggning med en säkerställd IT-säkerhet?
Nej.
M Martin Lundmark skrev:
För en privatperson, som inte arbetar med IT-säkerhet, finns det något sätt (ett certifikat, intyg) att visar nivån på IT-säkerhet?
Nej.

Men det finns iofs inte för några produkter på marknaden. Vi (och med det menar jag vetenskapen) är ganska långt ifrån att kunna ge några garantier. Vi saknar verktygen som finns inom exempelvis person/drift-säkerhetsanalys eller motsvarande.

Så det krävs tillgång till skydden i "bakänden" *) av processen, och där är tillverkare av dylika anläggningar ganska långt efter tillverkare av t ex mjukvara i komplexa produkter (s.s. operativsystem och applikationer för PCn, eller mobiltelefonen för den delen).

*) En populär modell för säkerhet i SCADA-system som togs fram av NIST för, nu, ganska många år sedan, lyder: Identify, Protect, Detect, Respond, Recover. Traditionellt så fokuseras alltför mycket av forskningen, arbetet, och uppmärksamheten på de två första, alltså att identifiera data, system och andra tillgångar samt att försöka öka det statiska (och iofs idag dynamiska) skyddet av dessa.

Alltför lite läggs på "bakänden" dvs förmågan att detektera när ett angrepp blivit framgångsrikt (eller är nära förestående), att komma med ett relevant svar, samt att framgångsrikt återhämta kapacitet s.a. systemet fungerar som tänkt igen.

Detta håller på att ändras (se exv. framväxten av alla företag inom "threat intelligence") men det går ganska långsamt.

Tillverkare av uppkopplade produkter i hemmen ligger dessutom långt efter resten av branschen, att den genomsnittlige tillverkaren av växelriktare eller appar för dessa inte ens skulle vara medveten om problemen och rakt inte vara förberedd för dem, det är jag villig att sätta pengar på. (Det finns en del data från liknande system som förskräcker, men jag är tyvärr förhindrad att diskutera detaljer kring exempel där.)
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Och om det är någon som kan något inom detta området här på forumet då är det @lars_stefan_axelsson. Bara för att förtydliga hans kompetens...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och om det är någon som kan något inom detta området här på forumet då är det @lars_stefan_axelsson. Bara för att förtydliga hans kompetens...
Tack! ;) Men själv så vågar jag inte sträcka mig längre än till att jag iaf borde kunna det. Om jag sedan gör det i alla stycken, ja, det är som sagt en annan fråga. ;)

Ovanstående inlägg om sakernas tillstånd med SCADA i hemmen känner jag mig iaf ganska trygg med.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Man kommer rätt långt om man ser till att ha en bra router mellan sitt interna nät och internet. Routern ska ha både wifi och UPnP avstängt. Wifi kan man lägga på ett nät separerat från det interna. Detta är inget en vanlig person klarar av så lätt så man kunde önska att det fanns färdiga lösningar att dra till med.

Jag håller för egen del på med att bygga en ny router som ska köra OPNsense som uppfyller ovan krav.

https://nordvpn.com/blog/what-is-upnp/
https://opnsense.org/
 
Logad Logad skrev:
Man kommer rätt långt om man ser till att ha en bra router mellan sitt interna nät och internet. Routern ska ha både wifi och UPnP avstängt. Wifi kan man lägga på ett nät separerat från det interna. Detta är inget en vanlig person klarar av så lätt så man kunde önska att det fanns färdiga lösningar att dra till med.

Jag håller för egen del på med att bygga en ny router som ska köra OPNsense som uppfyller ovan krav.

[länk]
[länk]
Jo nu behöver man inte gå så långt heller mer än att man har koll på firmwaren (mjukvaran) i sin router, sen med just konsumentroutrar så "pensioneras" hela tiden modeller när de når EOL, end-of-life.

Hursomhelst så är den vanligaste vägen in i en router via ett säkerhetshål som nyttjas men säkerhetshålen täpps då hela tiden igen med nya firmware.

Sen finns det även användare som hittat någon konstig guide hur man öppnar portar, oftast spel som kan bli alldeles galet.

Ser själv inga större risker med en bra uppdaterad router.
 
Jag är mer orolig för mjukvaran i molnet och i prylarna (exempelvis växelriktaren) än för en dåligt konfigurerad router. Om vi återkommer till Coop för ett ögonblick, i samma veva du får kontroll över det som hanterar firmware-uppdateringarna, så styr du enheterna inne i nätet och vilken mjukvara de kör...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är mer orolig för mjukvaran i molnet och i prylarna (exempelvis växelriktaren) än för en dåligt konfigurerad router. Om vi återkommer till Coop för ett ögonblick, i samma veva du får kontroll över det som hanterar firmware-uppdateringarna, så styr du enheterna inne i nätet och vilken mjukvara de kör...
Jovisst men "molnbyggarna" ska ju ha en djupare kunskap, sen som även själv Linuxanvändare så dök det upp ett till allvarligare säkerhetshål som då ger full åtkomst till ett system.

https://www.akamai.com/blog/securit...-vulnerability-regression-what-to-know-and-do

Lika illa om det är en opatchad server i molnet som en dito router i ett hemnätverk. Men det är ju sådana här säkerhetshål som är det stora hotet, likadant var det med TietoEvry i vintras och opatchade servrar.

Jag litar på de molntjänster jag kör och håller själv koll på mina firmware (mjukvara) i hemnätverket inkl alla IoT-pryttlar.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst men "molnbyggarna" ska ju ha en djupare kunskap, sen som även själv Linuxanvändare så dök det upp ett till allvarligare säkerhetshål som då ger full åtkomst till ett system.

[länk]

Lika illa om det är en opatchad server i molnet som en dito router i ett hemnätverk. Men det är ju sådana här säkerhetshål som är det stora hotet, likadant var det med TietoEvry i vintras och opatchade servrar.

Jag litar på de molntjänster jag kör och håller själv koll på mina firmware (mjukvara) i hemnätverket inkl alla IoT-pryttlar.
Jag litar verkligen inte på de som handhar molnen och tjänsterna på dem. Vi har väldigt många exempel nu på att man inte kan lita på dem (läckta lösenord, hackade system osv).
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag litar verkligen inte på de som handhar molnen och tjänsterna på dem. Vi har väldigt många exempel nu på att man inte kan lita på dem (läckta lösenord, hackade system osv).
Jo men "molnet" är mycket och kör tvafaktorsautentisering på det mesta. Ser man till scadatjänster så betalar jag fortfarande för Telldus samt betalar även för en uppkoppling till HomeAssistent (eftersom jag vill stödja HA's utveckling) Ser inga problem med det.

Men hur det än är så måste alla starta med att granska sin egen router och för de flesta konsumentroutrar är det enkelt att reda ut det här med firmware (mjukvara) samt om den nått EOL, end of life.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej.

Men det finns iofs inte för några produkter på marknaden. Vi (och med det menar jag vetenskapen) är ganska långt ifrån att kunna ge några garantier. Vi saknar verktygen som finns inom exempelvis person/drift-säkerhetsanalys eller motsvarande.

Så det krävs tillgång till skydden i "bakänden" *) av processen, och där är tillverkare av dylika anläggningar ganska långt efter tillverkare av t ex mjukvara i komplexa produkter (s.s. operativsystem och applikationer för PCn, eller mobiltelefonen för den delen).

*) En populär modell för säkerhet i SCADA-system som togs fram av NIST för, nu, ganska många år sedan, lyder: Identify, Protect, Detect, Respond, Recover. Traditionellt så fokuseras alltför mycket av forskningen, arbetet, och uppmärksamheten på de två första, alltså att identifiera data, system och andra tillgångar samt att försöka öka det statiska (och iofs idag dynamiska) skyddet av dessa.

Alltför lite läggs på "bakänden" dvs förmågan att detektera när ett angrepp blivit framgångsrikt (eller är nära förestående), att komma med ett relevant svar, samt att framgångsrikt återhämta kapacitet s.a. systemet fungerar som tänkt igen.

Detta håller på att ändras (se exv. framväxten av alla företag inom "threat intelligence") men det går ganska långsamt.

Tillverkare av uppkopplade produkter i hemmen ligger dessutom långt efter resten av branschen, att den genomsnittlige tillverkaren av växelriktare eller appar för dessa inte ens skulle vara medveten om problemen och rakt inte vara förberedd för dem, det är jag villig att sätta pengar på. (Det finns en del data från liknande system som förskräcker, men jag är tyvärr förhindrad att diskutera detaljer kring exempel där.)
Tack lars_stefan_axelsson

För ett tydligt svar.

Vi får numer ständiga påminnelser om orosläget.

1 juli 024 presenterade Sveriges kommuner och landsting gällande ”Cybersäkerhet” att ;”SKR arbetar aktivt med stöd till kommuner och regioner i deras arbete med att förebygga och hantera cyberattacker. Här har vi bland annat samlat lärdomar från kommuner kring cyberangrepp.”
https://skr.se/skr/naringslivarbete...informationssakerhet/cybersakerhet.82764.html

Den 7 juli 2024 ” Regeringen presenterar ny nationell säkerhetsstrategi” https://www.regeringen.se/artiklar/...sakrare-och-tryggare-sverige-i-en-orolig-tid/

När du skriver att; ”Tillverkare av uppkopplade produkter i hemmen ligger dessutom långt efter resten av branschen, att den genomsnittlige tillverkaren av växelriktare eller appar för dessa inte ens skulle vara medveten om problemen och rakt inte vara förberedd för dem, det är jag villig att sätta pengar på”,

Då kan jag tänka mig att vi har en rejäl uppförsbacke att passera, om vi anser att funktionen av dessa uppkopplade produkter i hemmen är viktiga även i ett krisläge.

Att vi intalar oss själva att inget allvarligt har hänt ännu, är knappast någon hjälp i ett krisläge, eftersom åtgärderna är av den arten att de kräver förberedelse.

Det är bland annat det som Regering och Sveriges kommuner och landsting, etc. uppmanar till.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.