F
Patrik440 Patrik440 skrev:
😆👍

Jag var i Säffle i helgen då det arrangerades en båt och motorfest med motorer tillverkade i Säffle.

[bild]
[bild]
[bild]
[video]
[video]
[video]
Jag var också där..
😉
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
F
RoTe RoTe skrev:
Visst pratar vi om såna här? [länk]
Dj..a skitkontakter. Uppenbara felkällor.
 
Vad rekommenderas för några hyfsat överkomliga hydrauliska billyftar idag? Biltema hade några tidigare men tycks vara borta ur sortimentet idag. Vore verkligen guld att kunna hissa upp bilen ordentligt när man ska greja med saker, enormt trött på att kräla runt under bilen med vanliga garagedomkrafter pallbockar osv.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Pela (verktygsboden?) finns ju.
Annars brukar det finnas väl inkörda proffsgrejor på blocket för ibland kaffepengar.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Hade 2 pelar lyft i ett garage med 2.40 i takhöjd, men bara få upp bilen en meter, jobba med hjul bromsar i lämplig höjd eller sitta under på en låg stol med hjul som jag tillverkat var underbart.
Ena pelaren var nästan exakt 2.40, den andra med motorn stack upp på vinden.
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vad rekommenderas för några hyfsat överkomliga hydrauliska billyftar idag? Biltema hade några tidigare men tycks vara borta ur sortimentet idag. Vore verkligen guld att kunna hissa upp bilen ordentligt när man ska greja med saker, enormt trött på att kräla runt under bilen med vanliga garagedomkrafter pallbockar osv.
Jag får dessutom starkt obehag av att ligga under bilen när den står på pallbockar.

Skulle gärna haft en två pelarlyft men i mitt lilla enkelgarage utrymme går det nog inte.
 
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
Vill det sig illa så är nog ingen lyft säker på det viset......Har hänt otrevliga olyckor med tvåpelare också......
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Vill det sig illa så är nog ingen lyft säker på det viset......Har hänt otrevliga olyckor med tvåpelare också......
Ja, när det gäller 2 pelare måste man ha förmågan att se hur det lyfter, och justera vid behov.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
galento
Har också lågt till tak i garaget , en bekant hade sin 2 pelarlyft utomhus bultad i en kraftig ram och tyckte detta fungerade bra. Skulle vara underbart att kunna gå raklång under bilen.
Men VB har väl några 3t ramper som är flyttbara , vad tror ni om dessa ?
 
galento galento skrev:
Har också lågt till tak i garaget , en bekant hade sin 2 pelarlyft utomhus bultad i en kraftig ram och tyckte detta fungerade bra. Skulle vara underbart att kunna gå raklång under bilen.
Men VB har väl några 3t ramper som är flyttbara , vad tror ni om dessa ?
En-två körplåtar är väl perfekt att bulta fast en lyft i, tom. "flyttbar" då. Det är min tanke om jag blir av med ena garaget. Hur man löser skyddet av elektroniken återstår iofs. styrpanelen får väl sättas under tak
 
galento
Ja man bör ju ha nåt skydd av nåt slag . Killen jag nämnde hade ramen under ett gruslager så den syntes inte.
Vore ju perfekt vid underredsbehandling 👌
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
I norra Dalarna, Torgås tror jag, står dn 2 pelarlyft som står ute i ur och skur med bara en sopsäck över motorn så funkar det där funkar det nog söderut också
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr bor man inte själv så man kan ha en utomhus heller men det skulle varit trevligt. Det mest realistiska är förmodligen en saxlyft. Jag kollar mycket på den här dansken som har en youtube kanal som heter Sea Side Garage han har en sådan och en sån där annan mackapär som välter bilen på sidan.
 
Hade tänkt få ihop ett garage till hösten men det verkar bli uppskjutet ☹️
Vet inte om jag har råd att både gräva ur och gjuta platta, men fråga är ju om man inte måste ändå, problemet är att jag inte riktigt vet om jag ska ha kvar huset mer än nåt år
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.