Hej, har en våtzonsfråga. Vi ska bygga ett badrum där duschen ska placeras i sin egna lilla vrå, vi har tänkt sätta ett duschdraperi eller duschglasvägg för öppningen till resten av badrummet. Själva öppningen till duschen kommer vara 600 mm och själva duschutrymmet ca 900×900. Är det då möjligt att inte behöva betrakta väggen mot duschen som våtzon 1 (väggen med kommoden och toaletten) eller är det ett måste då den är angränsande?
Jag vet inte om det spelar roll men en stor del av badrummet kommer vara snedtak, därav placeringen av badrumsmöblerna. Och på ytterväggen (mittemot väggen av intresse) sitter ett litet fönster.
Jag vet inte om det spelar roll men en stor del av badrummet kommer vara snedtak, därav placeringen av badrumsmöblerna. Och på ytterväggen (mittemot väggen av intresse) sitter ett litet fönster.
Ok, vad bra! Stort tack @Jonatan79Jonatan79 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 819 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 819 inlägg
Om du vill kunna få ersättning om det blir en vattenskada genom väggen vid handfatet kanske det är bättre att du frågar försäkringsbolaget än i ett forum fullt med amatörer.
Sen finns det ju målade system som är godkända för användning inne i duschen också.
Sen finns det ju målade system som är godkända för användning inne i duschen också.
Jodå, det ska jag absolut göra och tack för att du påpekar det. Vill mest kolla upp ifall detta upplägget är en möjlighet och att vi kan ha det som plan A 🙂BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 819 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 819 inlägg
Jag tycker det verkar vara en tolkningsfråga när man kollar branschreglerna.
https://www.gvk.se/branschregler/vatzoner
Där alltså gaveln på avgränsningsväggen tillhör våtzon 1. Då är frågan hur man ska tolka det när rummet ser ut som ditt, är hela väggen då gaveln eller inte.
Men om du bara vill måla så mycket som möjligt för att hålla nere kostnaden så finns det ju målade system som är godkända för våtzon 1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där alltså gaveln på avgränsningsväggen tillhör våtzon 1. Då är frågan hur man ska tolka det när rummet ser ut som ditt, är hela väggen då gaveln eller inte.
Men om du bara vill måla så mycket som möjligt för att hålla nere kostnaden så finns det ju målade system som är godkända för våtzon 1.
Det beror nog även på var själva duschblandaren är monterad, det kanske firman som ska bygga badrummet kan svara på, så det inte behöver bli en avvikelse i våtrumscertifikatet.BirgitS skrev:Jag tycker det verkar vara en tolkningsfråga när man kollar branschreglerna.
[bild]
[länk]
Har försökt kika på de där bilderna jag med och tyvärr kan ingen rakt av appliceras på vårt badrum…BirgitS skrev:Jag tycker det verkar vara en tolkningsfråga när man kollar branschreglerna.
[bild]
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 819 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 819 inlägg
Jag kan inte komma ihåg att jag har sett någon branschregel som handlar om var blandaren sitter utan det handlar väl bara om området som blir blött och en marginal kring det eftersom man vet att vattnet kan rinna lite sidledes bakom kaklet.Jonatan79 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 819 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 819 inlägg
Troligast är nog att duschblandaren placeras på väggen till högerJonatan79 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 819 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 819 inlägg
Jag tycker det framgår klart av utdraget från vad GVK skrev att de bara bryr sig om fast monterade skärmväggar som har tätskikt och går upp till tak.Jonatan79 skrev:
BKR: https://apibkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/12/20091034/BKR_BBV_branschregler_2021.pdf sidan 13