5 119 läst · 18 svar
5k läst
18 svar
Tele till nybygge:
Sida 1 av 2
Hej!
Vi har i vårt nuvarande hus IP-telefoni via vår bredbandsleverantör, Rix Telecom. Nu ska vi påbörja bygget av vårt nya hem utanför Askersund, och hur ska vi göra då?
Jag har inte längre någon kontakt med Telia, Rix har tagit över abbonemang och alla kostnader för tråden, så vi betalar 75:-/månad till dom för allt (+ bredband naturligtvis) inkl alla sverige-samtal.
Måste jag nu då ta Telia, deras installation och ett nytecknat abbonemang, eller finns det något annat alternativ, typ IP, men då trådlöst så jag slipper trådarna in i huset? Jag kan ju tilllägga att Rix inte är aktuellt i det området. Man har ju hört hårresande exempel på hur mycket Telia debiterar för en nyinstallation
Enbart mobil samt trådlöst internet ligger närmast till hands, men det går ju så ruggigt långsamt ute på landet, så helst ska vi ha en "vanligt" telefonlinje oxå.
Hälsningar Ronny
Vi har i vårt nuvarande hus IP-telefoni via vår bredbandsleverantör, Rix Telecom. Nu ska vi påbörja bygget av vårt nya hem utanför Askersund, och hur ska vi göra då?
Jag har inte längre någon kontakt med Telia, Rix har tagit över abbonemang och alla kostnader för tråden, så vi betalar 75:-/månad till dom för allt (+ bredband naturligtvis) inkl alla sverige-samtal.
Måste jag nu då ta Telia, deras installation och ett nytecknat abbonemang, eller finns det något annat alternativ, typ IP, men då trådlöst så jag slipper trådarna in i huset? Jag kan ju tilllägga att Rix inte är aktuellt i det området. Man har ju hört hårresande exempel på hur mycket Telia debiterar för en nyinstallation
Enbart mobil samt trådlöst internet ligger närmast till hands, men det går ju så ruggigt långsamt ute på landet, så helst ska vi ha en "vanligt" telefonlinje oxå.
Hälsningar Ronny
Nej, du måste inte ta Telia, se om någon annan erbjuder dig installation. Dock högst tveksamt, och du får betala samma pris överallt då det är den faktiska kostnaden du betalar.
Men jag förstår inte riktigt vad problemet är, folk betalar för indragning av avlopp och el, varför ska telefoni vara kraftigt subventionerat på en öppen marknad. Nåja, utanför inlägget, men för dig är det nog Telia som gäller om du vill ha en fast anslutning.
Men jag förstår inte riktigt vad problemet är, folk betalar för indragning av avlopp och el, varför ska telefoni vara kraftigt subventionerat på en öppen marknad. Nåja, utanför inlägget, men för dig är det nog Telia som gäller om du vill ha en fast anslutning.
Skulle jag bygga hus idag, skulle jag absolut låta Telia dra in kopparledning.
I mitt hus från 1976 ligger det ett så stort rör att man utan vidare kan dra in fiberkabel den dagen det blir aktuellt. Dvs ekonomiskt. För 20 år sedan trodde jag att det var slut med kopparkabel, men oj vad jag bedrog mig. De har lyckats förlänga livslängden genom allt mer sofistikerade lösningar.
För övrigt vill jag inte bli upplåst med endast ett alternativ, speciellt inte bara trådlöst.
Inne i huset skulle jag vara frikostig med rör i väggarna. Om detta finns skrivet på annan tråd.
I mitt hus från 1976 ligger det ett så stort rör att man utan vidare kan dra in fiberkabel den dagen det blir aktuellt. Dvs ekonomiskt. För 20 år sedan trodde jag att det var slut med kopparkabel, men oj vad jag bedrog mig. De har lyckats förlänga livslängden genom allt mer sofistikerade lösningar.
För övrigt vill jag inte bli upplåst med endast ett alternativ, speciellt inte bara trådlöst.
Inne i huset skulle jag vara frikostig med rör i väggarna. Om detta finns skrivet på annan tråd.
Hej på er,
Efter att ha läst och hört ett antal skräckhistorier om hur mycket Telia tar betalt för indragning av telefoni så var det med spänd förväntan vi emottog offerten från Telia. Vi kom undan med 10 000 SEK, vilket vi kände oss väldigt nöjda med.
Då bygger vi i ett gammalt sommarstugeområde i Stockholm, Ekerö.
Hur har det här sett ut för andra?
Hälsningar
Pär
Efter att ha läst och hört ett antal skräckhistorier om hur mycket Telia tar betalt för indragning av telefoni så var det med spänd förväntan vi emottog offerten från Telia. Vi kom undan med 10 000 SEK, vilket vi kände oss väldigt nöjda med.
Då bygger vi i ett gammalt sommarstugeområde i Stockholm, Ekerö.
Hur har det här sett ut för andra?
Hälsningar
Pär
Vi fick också en offert på 10.000:- inkl moms från Telia, då skall dom gräva c:a 50 meter, och sedan dra kabel c:a 100 meter in i huset.
Förslag; Ring till de operatörer som finns hos dig och begär prisuppgift för fast anslutning. Sedan har du ett underlag att jämföra. De har säkert sidor på Internet där du också kan skicka din förfrågan.
Telia har fortfarande monopol på telekablarna ,så det är enbart genom dom som man kan få ett fast inkopplat telejack i huset !AndersS skrev:
Jag håller fortfarande på att försöka få ner våran offert, eftersom när vi började bygga 2005 var det enbart ca 1000kr som gällde för en flytt även om det ej hade varit ett jack dit du ville ha det kopplat...
Och då fick jag rör gratis att gräva ner till den stolpe som teliasoneras nätplanerar föreslog.
eftersom vi ej flyttat in ännu så har jag inte varit så påstridig men nu börjar det snart brännas..
Njet, du kan få fast telefoni via andra operatörer, se t.ex. Tele2 hemsida. Sedan kan det nog vara så att Tele2 köper sin kopparanslutning från Telia då det finns mycket litet intresse att bygga nya kopparnät.
Vi har nyss fått offert från telia på 15000kr för grävning av kablarna till tomtgränsen. Skall sägas att teleskåpet står på andra sidan gatan, ca 4 meter från vår tomt. Helt sinnessjukt dyrt tycker jag. Nån som har nåt tips på hur man kan få ner priset?
Ja du...AndersS skrev:
Det var just tele2 som jag ringde och sa precis det jag skrev i förra inlägget.
Man ska nog inte lita på allt vad som skrivs på hemsidorna..
Dom kunde inte ens hjälpa mig utan hänvisade direkt till TELIA !
Och 15000kr var vad dom senast erbjöd mig (Rutger), minimum priset är nu 7000kr eller var det för några månader sen, och det är det vi tänkt betala..
Svaret blir nog på det sättet, precis som jag skrev tidigare att det finns inget intresse i att dra koppar då det troligtvis inte är lönsamt utifrån att de bastjänster som finns troligtvis knappt är lönsamma utan man måste börja erbjuda t.ex. trippelfunktioner och högre hastigheter. Fokus är att kunna dra fiber och då krävs det en viss mängd för att det ska vara lönsamt. Lite av mobildelen med 3G där man t.ex. säger att man har täckning på t.ex. 90% vilket är Ok kan man tycka, men det innebär att 900.000 inte har det. Om man då summerar alla större orter och så ser man att det blir många ställen som inte kan nås.
Vi håller på och försöker avsluta alla våra affärer med såväl Posten som Telia, Posten därför att de pyttesmå brevlådor vi fått i trapphuset där vi bor vintertid (just nu) bara rymmer två veckors post till oss, och vi är ganska ofta på andra orter månadsvis i taget. Då Posten inte klarar att leverera post, meddelar vi konsekvent sedan ett halvår tillbaka alla våra brevsändare att inte skicka post till oss, förutom en enda "nödfallsadress" (för myndigheter som Skatteverket etc), som vi kollar ca varannan månad.
Beträffande Telia har vi tidigare år haft abonnemang på tre olika bostadsadresser. Vi kommer om ca en månad att ha endast en enda koppartråd kvar (den på sommarstället). Vi satsar helt på trådlös kommunikation. Vi ringer numera merparten av samtalen inom "familjen" (där några bor i London och New York) gratis via Yahoo Messenger. En familjemedlem har redan mobilt bredband, och vi testar nu förutsättningarna - konsekvenserna om vi alla satsar enbart på mobilt Internet, och säger upp alla kopparlinor och fasta bredband och i stället övergår (enklare) mobila "bredbandstelefoner med mobilt bredbandstelefoni via Internet" och trådlösa basenheter PC i våra hem. (Behövs sekretess kan vi fortfarande använda gamla mobiltelefoner som betalkortstelefoner)
Vi kommer sannolikt i höst att ha Telias kopparledningar inkopplade till alla tre bostader vi själva har, men inte använda ett enda av dessa kopparledningar. Möjligen använda det fasta fiberoptiska bredband vi har i vinterbostaden (om vi får bättre lösning med två samtidiga bredband, "det fasta + det mobila bredbandet" samtidigt för videokommunikation via "webcam + telefon" New York - London - Stockholm. Givetvis kommer all kommunikation mellan enheterna inom våra bostäder att vara 100 % trådlös, och troligen satsar vi på standarden Bluetooth, för att slippa bli bunden till en leverantörs standard)
Hur fort vi är vid vårt mål? Vi vet inte. Vi testar oss fram, men att betala 1000-tals kronor för en kopparledning in i huset verkar bortkastade pengar. Hade vi inte det redan fasta höghastighetsnätet skulle vi aldrig satsa på fasta nät överhuvud.
Beträffande Telia har vi tidigare år haft abonnemang på tre olika bostadsadresser. Vi kommer om ca en månad att ha endast en enda koppartråd kvar (den på sommarstället). Vi satsar helt på trådlös kommunikation. Vi ringer numera merparten av samtalen inom "familjen" (där några bor i London och New York) gratis via Yahoo Messenger. En familjemedlem har redan mobilt bredband, och vi testar nu förutsättningarna - konsekvenserna om vi alla satsar enbart på mobilt Internet, och säger upp alla kopparlinor och fasta bredband och i stället övergår (enklare) mobila "bredbandstelefoner med mobilt bredbandstelefoni via Internet" och trådlösa basenheter PC i våra hem. (Behövs sekretess kan vi fortfarande använda gamla mobiltelefoner som betalkortstelefoner)
Vi kommer sannolikt i höst att ha Telias kopparledningar inkopplade till alla tre bostader vi själva har, men inte använda ett enda av dessa kopparledningar. Möjligen använda det fasta fiberoptiska bredband vi har i vinterbostaden (om vi får bättre lösning med två samtidiga bredband, "det fasta + det mobila bredbandet" samtidigt för videokommunikation via "webcam + telefon" New York - London - Stockholm. Givetvis kommer all kommunikation mellan enheterna inom våra bostäder att vara 100 % trådlös, och troligen satsar vi på standarden Bluetooth, för att slippa bli bunden till en leverantörs standard)
Hur fort vi är vid vårt mål? Vi vet inte. Vi testar oss fram, men att betala 1000-tals kronor för en kopparledning in i huset verkar bortkastade pengar. Hade vi inte det redan fasta höghastighetsnätet skulle vi aldrig satsa på fasta nät överhuvud.
Tragiskt att du tror att en trådlös anslutning kommer vara likvärdig med en fast, det kommer aldrig ske, oavsett utveckling. Det är samtliga operatörer, utvecklare och större företag överens om (Ja, det är en fysisk lag som inte går att motbevisa)Fogarbo skrev:
Mobila anslutningar är enbart ett komplement, inte en ersättning.
Ursäkta, vilken fysisk lag undrar jag då?
Tragiskt att Sverige numera har blivit ett så efterblivet land på elektronikens och datakommunikationens område jämfört med var vi låg för tio år sedan (utöver 3 G-satsningarna förstås). Ericsson i all ära, men utvecklingen håller just nu på och sprínger förbi flera av Ericssons övriga satsningar, bortsett från 3G-sändarteknologin. Förmodligen därför Ericsson aktien rasar. De amerikanska investerarna ser vad som händer. Vår familjs medlemmar jobbar alla inom IT-världen, medvetna om den röra som råder mellan mobila datornät och mobil telefoni. Därför testar vi oss fram. Mobiltelefonivärlden (hopplöst efterbliven) i USA ligger vidöppen för denna nya typ av konkurrens i USA. Microsoft vill betala 280 miljarder kronor för Yahoo, som ligger i framkanten på denna nya teknologi. Det är i denna riktning satsningarna i USA går just nu. Sverige satsade på andra hästar ... och investerarna måste försöka tjäna pengar på dessa gjorda investeringar. Vi tvivlar att dessa gjorda satsningar klarar konkurrensen från de nya lösningar som nu tas fram för den amerikanska marknaden. Sverige lär hamna ännu mera på efterkälken. Rätt eller fel, vi får väl se
Hur som helst: 2 st mobila bredbandsabonnemang (i värsta fall två parallella) á 6-7 MBit/sek räcker i alla fall långt för oss just nu.
Om fem-tio år har vi alla facit, och fram till dess får var och en får bli salig på sin tro.