1 379 562 läst · 23 084 svar
1380k läst
23,1k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nej det är ju inte drivlinan det är fel på utan på programvaran till displayen.JanneJanne123 skrev:
Är inte helt säker på var du vill komma nu, men ja, det är ett fel som behöver åtgärdas. Volvo menar att det löses med en uppdatering ”Holst säger till Carup att uppdateringen går att genomföra utan att besöka en verkstad, om kunden så önskar”. Hur Volvos OTA-historik ser ut har jag ingen koll på, har ingen Volvo, men jag förstår fortfarande inte vad drivlinan har med saken att göra.
Volvo tycks ha ha en del kritik på EX30 OTA. Kanske andra tillverkare också har motsvarande kritik, men min uppfattning är att Tesla är snabba att få ut uppdateringar.
Men finns lösningen redan att få via OTA eller verkstad för den som vill det? Eller ska kunden vänta och bilen stå under tiden? Eller uppstår felet väldigt sällan och ingenting att oroa sig för egentligen?
Nåväl inget som har med räckvidd som är trådens ämne att göra.
I det här fallet är det väl mitt emellan skulle jag säga, är väl inte elbilar brett utan specifikt Volvos EX serie som har otroliga mjukvaruproblem. EX90 kommer väl i bästa fall till hösten över 1 år försenad pga mjukvara och EX30 har förvisso lanserats men är fortfarande en produkt kvar i betastadiet, bilen fungerar helt enkelt inte fullt ut.JanneJanne123 skrev:
Ett mjukvaruproblem som löses med en OTA. Hur många sådana har inte Tesla haft genom åren? Varje gång gör pressen en stor sak av något som löser sig med en uppdatering under tiden bilen står parkerad hemma på garageuppfarten. Känns som klassisk smutskastning av elbilar från medias sida, tex nämner man i rubriken att det har med elbilar att göra (Volvo återkallar 72 000 nya elbilar), men vad har drivlinan med mjukvarufelet att göra?
Många tillverkare har ju anammat konceptet att funktioner som inte är färdigutvecklade kommer senare och det kan jag tycka är OK men att släppa en produkt med en halvfärdig mjukvara bara för att man känner sig pressad att lansera tycker inte jag är ok, oavsett tillverkare.
![JanneJanne123](/forum/data/avatars/s/50/50512.jpg?1544452530)
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 820 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 820 inlägg
Jag säger inte att Volvo har lyckats med den här specifika modellen, men problemen har inte varit drivlinan utan mjukvaran. Som verksam i just mjukvarubranschen ser jag det förövrigt som ett mycket större problem.L Liljeros skrev:I det här fallet är det väl mitt emellan skulle jag säga, är väl inte elbilar brett utan specifikt Volvos EX serie som har otroliga mjukvaruproblem. EX90 kommer väl i bästa fall till hösten över 1 år försenad pga mjukvara och EX30 har förvisso lanserats men är fortfarande en produkt kvar i betastadiet, bilen fungerar helt enkelt inte fullt ut.
Många tillverkare har ju anammat konceptet att funktioner som inte är färdigutvecklade kommer senare och det kan jag tycka är OK men att släppa en produkt med en halvfärdig mjukvara bara för att man känner sig pressad att lansera tycker inte jag är ok, oavsett tillverkare.
Många utomstående ställer så stor tillit till vår förmåga att göra bra mjukvara, men de flesta som arbetar med mjukvara är, på grund av de senaste årens enorma mjukvaruboom, som bäst mediokra. Det finns såklart undantag, men på stora företag som Volvo kväver man sina utvecklare i processer och administration, så de duktiga söker sig vidare. Kvar blir de mediokra tillsammans med en armé av indier som sitter så långt från den egentliga verksamheten att de knappt vet vad de jobbar med. Att förvänta sig att mjukvara ska fungera under dessa förhållanden är orimligt.
![JanneJanne123](/forum/data/avatars/s/50/50512.jpg?1544452530)
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 820 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 820 inlägg
Det låter som att vi är i sync här. Enligt artikeln verkar uppdateringen vara klar redan, men om så är fallet har jag ingen aning om.P Pin skrev:Nej det är ju inte drivlinan det är fel på utan på programvaran till displayen.
Volvo tycks ha ha en del kritik på EX30 OTA. Kanske andra tillverkare också har motsvarande kritik, men min uppfattning är att Tesla är snabba att få ut uppdateringar.
Men finns lösningen redan att få via OTA eller verkstad för den som vill det? Eller ska kunden vänta och bilen stå under tiden? Eller uppstår felet väldigt sällan och ingenting att oroa sig för egentligen?
Nåväl inget som har med räckvidd som är trådens ämne att göra.
Räckvidd tror jag den här tråden har svävat ifrån för några tusen inlägg sedan, nu är det väl en mer allmän tråd om elbilar? 😊
Men processer och administration ska ju vara till för att säkra kvaliteten och inte resultera i undermålig kvalitet…
Nu är ju varken Volvo eller andra traditionella biltillverkare mjukvaruföretag så detta borde ju de flesta lida av.
Nu är ju varken Volvo eller andra traditionella biltillverkare mjukvaruföretag så detta borde ju de flesta lida av.
![JanneJanne123](/forum/data/avatars/s/50/50512.jpg?1544452530)
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 820 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 820 inlägg
Det finns en anledning att Tesla ligger hästlängder före på just mjukvaruområdet; Tesla är ett mjukvaruföretag som bygger bilar medan de andra är biltillverkare som försöker bygga mjukvara. Högst anekdotiskt, men jag känner ingen som har hyllat sin bils mjukvara förutom tesla-ägare. Alla andra är som bäst inte missnöjda med mjukvaran, men önskade att den var bättre.P Pin skrev:
Angående processer beror det på att de personer som styr och bestämmer över processerna inte förstår sig på mjukvarutveckling.
Fast det där är ju inte mitt problem som kund. Om jag köper en produkt för en halv miljon eller mer så förväntar jag naturligtvis att produken ska fungera till 100%. Och det såväl gällande mekanik som mjukvara. Eftersom fler och fler viktiga funktioner i en bil blir mjukvarubaserade så blir det en ren säkerhetsfråga. Vem skulle acceptera att t ex bromsar, styrning eller säkerhetsbälten inte är färdigutvecklade utan bara är i betaversion?JanneJanne123 skrev:
Jag säger inte att Volvo har lyckats med den här specifika modellen, men problemen har inte varit drivlinan utan mjukvaran. Som verksam i just mjukvarubranschen ser jag det förövrigt som ett mycket större problem.
Många utomstående ställer så stor tillit till vår förmåga att göra bra mjukvara, men de flesta som arbetar med mjukvara är, på grund av de senaste årens enorma mjukvaruboom, som bäst mediokra. Det finns såklart undantag, men på stora företag som Volvo kväver man sina utvecklare i processer och administration, så de duktiga söker sig vidare. Kvar blir de mediokra tillsammans med en armé av indier som sitter så långt från den egentliga verksamheten att de knappt vet vad de jobbar med. Att förvänta sig att mjukvara ska fungera under dessa förhållanden är orimligt.
Om en tillverkare önskar ha betatestare för en halvfärdig produkt så får de ju vara fullt transparenta med detta. Och jag är inte säker på att bilprovningen accepterar att vissa bilar är i betaversion.
![JanneJanne123](/forum/data/avatars/s/50/50512.jpg?1544452530)
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 820 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 820 inlägg
Som kund behöver du förstå att du har köpt en rullande dator och mjukvara kommer alltid att ha buggar. Du är inte beredd att betala priset det skulle kosta med en bil som till 100% är buggfri. Har ägt några bilar genom åren och återkallning av mekaniska orsaker har hänt mig flera gånger, sist var det faktiskt Volvo som återkallade bilen på grund av någon form av problem med säkerhetsbältet.J jocke31 skrev:Fast det där är ju inte mitt problem som kund. Om jag köper en produkt för en halv miljon eller mer så förväntar jag naturligtvis att produken ska fungera till 100%. Och det såväl gällande mekanik som mjukvara. Eftersom fler och fler viktiga funktioner i en bil blir mjukvarubaserade så blir det en ren säkerhetsfråga. Vem skulle acceptera att t ex bromsar, styrning eller säkerhetsbälten inte är färdigutvecklade utan bara är i betaversion?
Om en tillverkare önskar ha betatestare för en halvfärdig produkt så får de ju vara fullt transparenta med detta. Och jag är inte säker på att bilprovningen accepterar att vissa bilar är i betaversion.
Jo gör ett litet inlägg eftersom mjukvara intresserar mig.JanneJanne123 skrev:
Som kund behöver du förstå att du har köpt en rullande dator och mjukvara kommer alltid att ha buggar. Du är inte beredd att betala priset det skulle kosta med en bil som till 100% är buggfri. Har ägt några bilar genom åren och återkallning av mekaniska orsaker har hänt mig flera gånger, sist var det faktiskt Volvo som återkallade bilen på grund av någon form av problem med säkerhetsbältet.
Volvo har ju tydligt meddelat att kunder som vill kan ju uppgradera mjukvaran själv och inte besöka en verkstad. Sen är det av egen erfarenhet en lite märklig attityd hos märkesverkstäder kring det här och senaste firmwareversioner. Ofta är det "rör inget som funkar" som gäller och då är man osäker själv på mjukvaran men i det här fallet så måste man då uppgradera, precis som med en hemrouter.
I just det här fallet är det ju lite problematiskt när uppkopplingen är en av dom saker som strulat med bilen, du fungerar ju OTA-uppgraderingar sådär även om man såklart kan dela med sin telefon…P paralun skrev:Jo gör ett litet inlägg eftersom mjukvara intresserar mig.
Volvo har ju tydligt meddelat att kunder som vill kan ju uppgradera mjukvaran själv och inte besöka en verkstad. Sen är det av egen erfarenhet en lite märklig attityd hos märkesverkstäder kring det här och senaste firmwareversioner. Ofta är det "rör inget som funkar" som gäller och då är man osäker själv på mjukvaran men i det här fallet så måste man då uppgradera, precis som med en hemrouter.
Jag tror det finns en aspekt till, Tesla är även en ”startup” dvs den har inget gammalt bagage att släpa på.J jocke31 skrev:Fast det där är ju inte mitt problem som kund. Om jag köper en produkt för en halv miljon eller mer så förväntar jag naturligtvis att produken ska fungera till 100%. Och det såväl gällande mekanik som mjukvara. Eftersom fler och fler viktiga funktioner i en bil blir mjukvarubaserade så blir det en ren säkerhetsfråga. Vem skulle acceptera att t ex bromsar, styrning eller säkerhetsbälten inte är färdigutvecklade utan bara är i betaversion?
Om en tillverkare önskar ha betatestare för en halvfärdig produkt så får de ju vara fullt transparenta med detta. Och jag är inte säker på att bilprovningen accepterar att vissa bilar är i betaversion.
Mjukvara är svårt, det är bara att se på Microsoft, man är dominerande på marknaden men skulle personligen inte säga att jag tycker deras produkter är särskilt bra…
Jo nu känner jag inte till mer än att Volvo själv tydligt meddelat att kunder som själv vill kan uppgradera.L Liljeros skrev:
Sen ska det då inte vara mer märkvärdigt än att uppgradera sin Android eller iPhone.
Sen känner jag inte till i detalj hur OTA-systemet är uppbyggt just för Volvo men de har säkert tänkt till i likhet med Tesla som är champion på det här..
Är ju oroväckande, har hört att ID7 skall vara vändningen för VWs räckviddsproblematik och hyllad av motorpressen men den verkar ju inte övertyga i verkliga tester…Isakare skrev:
Testet som gjordes av elbilsmagasinet var ju inte heller det särskilt övertygande…
Vad skulle vinsten vara med att inte optimera annars? När det gäller förbränningsmotorer finns det ofta en motsägelse mellan att få ner förbrukningen och få ner utsläppen. Därav har det ibland fuskats så att utsläppen blir högre och förbrukningen lägre vid verklig körning än vit test. Vad skulle motsvarande motsägelse vara i en elbil?G Greger_08 skrev: