D Dublin skrev:
Här kommer el-arkeologi i sin rätta bemärkelse. Håller på att gräva ut ett golv i en stuga från 1905, i botten har det kommit upp allsköns skrot. I går stötte jag på dessa prylar som jag tog för gamla dynamitgubbar och mer nojig blev jag efter att ha läst om gammal dynamit på nätet så jag ringde polisen. Efter div utredning och fundering kom de fram till att det troligen är gamla kondingar eller batterier.
[bild][bild]
Den blå färgen då kan det vara Hellesens batteri.
Hellesens Tiger batteri, blå och gul förpackning med tigerbild och text.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Vi använde dem inte bara till telefonen, utan vi köpte dem även för att kunna starta modellmotorer med glödstift.
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Nån som vet vad dessa nipplar är tänkta till? Svagt pressade gängor och fläns så att kontramuttern sitter kvar. Gummibussning och brickor i anslutningen i dosan.

/Höghus

Metallnipplar med gängor och fläns nära en dosa med gummibussning och brickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det inte sån där grå spiralplastslang som man drar el i på maskiner ibland förr i tiden?

Edit: sån där med en metalltråd i.. hittade ingen bild..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Nån som vet vad dessa nipplar är tänkta till? Svagt pressade gängor och fläns så att kontramuttern sitter kvar. Gummibussning och brickor i anslutningen i dosan.

/Höghus

[bild]
Om det är nipplar så är det nästan så man tror att det ska anslutas elrör till dosan.

Det är inte så att det är flexrör av metall som man har skurit av?
 
Höghus Höghus skrev:
Nån som vet vad dessa nipplar är tänkta till? Svagt pressade gängor och fläns så att kontramuttern sitter kvar. Gummibussning och brickor i anslutningen i dosan.

/Höghus

[bild]
Det är som Dan skriver till metallspiralslang eller ibland sk Plicarör de senare äldre tiders flexslang och de förra för mekaniskt skydd vid tex installation på maskiner, oljebrännare osv. Hylsan kan gängas på änden av slangen och är lekande mot muttern som kan dras i någon fläns eller dosa osv.
 
  • Gilla
MagHam och 6 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det inte sån där grå spiralplastslang som man drar el i på maskiner ibland förr i tiden?

Edit: sån där med en metalltråd i.. hittade ingen bild..
Skulle kunna vara. Det finns ju också skyddslang helt i metallspiral för elkabel kom jag på. Tror jag hade det till bastun.

/Höghus
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det inte sån där grå spiralplastslang som man drar el i på maskiner ibland förr i tiden?

Edit: sån där med en metalltråd i.. hittade ingen bild..
Kanske tom vanligare använd på sin tid för slang utan plasthölje.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Hittade den gamla pansarslangen när jag rotade efter nåt helt annat i källaren. Den blev över när jag bytte anslutningen till bastun till fräsch gummikabel.
Gängorna stämde till och med och den gick att dra fast i nippeln.

/Höghus

En gammal pansarslang med metallgängor på en träyta, tidigare använd för bastuanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f och 9 till
  • Laddar…
Funkar bra i stall och ladugårdar för att skydda får råttor också
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Kan bjuda på en dosa vars lock inte är särskilt gångbart idag men helt okej 1925 när huset byggdes.
Tyvärr kan man inte se bilden.
 
Mikael_L
En strömbrytare från tiden då det fortfarande fanns en del likströmsanläggningar kvar.
Äldre strömbrytare av metall med texten "4A=6A~" längst fram, placerad på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kisumisu och 10 till
  • Laddar…
MultiMan
Strömbrytarna vi hade i mitt barndomshem som var byggt på 1950-talet hade exakt det utseendet, men jag tänkte aldrig på om de var likströmsklassade också. Rätt lång rörelse inåt för att aktivera som jag minns det, typ gammal kassaapparat. Ingen direkt favorit. Men det var kanske ett vanligt utseende under många år?
 
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
En strömbrytare från tiden då det fortfarande fanns en del likströmsanläggningar kvar.
[bild]
Klassiska "Pello" från Alpha i Sundbyberg om jag inte misstar mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.