Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

Fem olika modeller av batteridrivna gräsklippare uppställda på en gräsmatta.

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: https://www.byggahus.se/test-grasklippare-batteri-vi-utser-basta-batteridrivna-grasklipparen

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
 
  • Älska
  • Gilla
Inastina och 1 till
  • Laddar…
Tomt på ca 1000 kvm med en rätt komplicerad gräsmatta som till huvuddel klipps med en robot idag. Dock ett antal branta slänter och krångliga passager som behöver klippas manuellt. Har idag tre (3) st bensinklippare med olika typer av fel i förrådet och skulle gladeligen lämna dessa till återvinningen och jobba med en tyst och driftsäker elklippare istället. Ett plus är att grannarna slipper motorljudet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vår stuga har en rätt liten gräsmatta, med en trevlig blandning av gräs, mossa, blommor och ogräs.

Med väl långt till stugan blir gräsmattan emellanåt väldigt försummad. Förra gången den klipptes var i april, och vi vågar knappt tänka på hur den kommer se ut när vi åker ner om någon vecka. (Nuvarande handklippare är inte så bra på vildvuxen gräsmatta, en batteridriven skulle kanske klara det bättre?)
 
En gräsmatta på totalt ca 350 kvm uppdelat i två områden med en lutande passage som sammanknyter. Som nybliven husägare har jag övertagit förra ägarens manuella cylinderklippare och skulle gärna fortsätta klippa gräset utan högt motorljud men med hjälp av batteri. Dessutom skulle flera i familjen kunna hjälpa till att klippa då den manuella cylinderklipparen kräver viss ansträngning idag.
 
1. VI har en rejäl tomt som när vi köpte den bestod av öppna gräsytor som är perfekt för en robot, men i takt med att vi gjort tomten till vår och anlagt en massa odlingar lite överallt så börjar vi få en massa ställen där roboten inte kommer åt och det är för styra ytor att köra med trimmern.
2. Har redan kikat på att införskaffa en klippare i samma batteriserie som vi har sedan tidigare (Husqvarna 36V) och skulle gärna recensera hur klipparen funkar att kränga runt i små trånga gångar. Och hur det funkar att ha ett batterisystem för alla trädgårdsmaskinerna (Trimmer, häcksax och stånghäcksax)
3. Skickat! ;)
 
Har ca. 450kvm gräs att klippa, där den stora utmaningen är två riktigt branta slänter mot mina grannar.
Här behövs framförallt en lätt klippare, som gärna får sakna drivning och annat. Lätt är verkligen ledordet.

Vill tro att en batteriklippare skulle fixa detta utmärkt, och plus i kanten för miljöaspekten och att den inte skulle väcka vår 9mån när man klipper.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Härhemma finns en åkgräsklippare som jag klippar stora delar av gräsmattan med, och en gammal trogen Klippo till dom sista ca 500kvm nära huset. Klippon är enligt restan av familjen tung och svårstartad, jag behöver altså en batteriklipper till dom där sista 500kvm. Kuperad tomt med många hinder, det kan bli ett tufft test...
 
M
Vi har en tomt på 1600 kvm, varav cirka 1000 kvm är gräs, tomten är relativt platt och Klippon i garaget funkar OK, men låter och släpper ut. Enda utmaningarna jag har är att komma så nära kantsten och träd det går och att kunna klippa in under Thuja häcken (vill inte springa runt med den batteridrivna Ryobi trimmern om det inte behövs)
 
Flyttade in i vårt hus i januari i år med tomt på 1700 kvm. Ärvde då den 87 årige mannens gamla klippare som både är tung, bensindriven och då och då livsfarlig att manövra bland våra handfulla kuperade områden på tomten. Ja, eller hela tomten är eg sluttande men med flera brantare partier. Vi har köpt och köpt och köpt grejer för att stävja växtligheten och gör typ inte annat än att hålla efter på tomten; Klippa gräsmattor, häckar, röja sly, röja gräs i backar, såga ner träd, yxa bort gamla stubbar och under spontana infall ibland riva bort överväxta rabatter. Inser nu att det är detta alla husägare menat med att det alltid finns att göra TROTS att jag växt upp i en gammal 1800-talskåk där vi eldade för att få värme i sann 1800-tals-stil. Var för övrigt den som oftast åkte runt på dem 3000 kvm på åkgräsklipparen och drömde om en egen i vuxen ålder. Nåja.

Att just jag ska få testa en klippare kan motiveras i massa led; motiverad, ung, kvinnlig och nybliven husägare och småbarnsförälder - på ett sätt världens största tålamod (hur ska man annars klara av småbarnsåren?) och på ett sätt väldigt lite tålamod för sånt som bara borde funka (en gräsklippare!). Kommer mao. ställa krav på klipparen ur fler dimensioner och kunna åstadkomma en relevant recension med utbroderat språk. Jag har dessutom en pryl- och teknikälskande man som helst av allt läser instruktionsböcker eller tittar på miljarder youtube-klipp för att alltid kunna köpa den bästa saken i varje kategori (suck). Han skulle nog testa den så som man kan förvänta sig att en nörd testar något och bidra med ett mer noggrant ingenjörsperspektiv.

+ att det vore skönt att köpa ännu en grej och istället kunna göra på det här viset: bidra med något åt två håll, lite mer som det ju är på landet; tjänster mot tjänster.
 
Nybliven villaägare med en starkt kuperad tomt på ca 1700kvm. För närvarande försöker vi i familjen klippa med en gammal dödstung bensinklippare som knappt går att trycka upp för backarna så att få vinna en elektrisk klippare och dessutom bidra med en recension för andra skulle göra klippningen lättare och dessutom spara in på en redan ansträngd ekonomi som småbarnsfamilj och nyblivna husägare.
 
Redigerat:
2500 kvm
Våran åkgräsklippare gick sönder nyligen så har fått tagit fram våran gamla gräsklippare, dessvärre tar det lång tid att klippa med den och jag som jobbar sent vill inte störa grannarna i onödan.
 
1350 kvm, lite smågropig med en del mossa på 😬
Hade sluppit trötta sucker från min bättre (kanske sämre i detta fallet🫣) om jag skulle vinna, då jag aldrig lyckas få igång vår bensindrivna och därför inte kan klippa gräsmattan utan att be om hjälp. Det där jävla snöret man ska dra i är s*tans påfund 🤬
 
1. Vi har en sommarstuga med 4 olika (små) gräsmattor med väldigt olika karaktär.
En nyutrullad ”fingräsmatta” ca 40kvm
En brant slänt med gammalt ofint gräs - semiäng emellanåt. Ca 20 kvm
En gammal hyfsat fin och platt liten gräsmatta men något mossbevuxen ca 10 kvm
En vildvuxen ängsdel som idag klipps sporadiskt med trimmer. Ca 50 kvm

2. Fantastiska förutsättningar att testa klipparen i olika terräng - dessutom uppskattar jag att uttrycka mig i text….

3. Trycker på skicka-knappen.
 
Ca 550kvm sammanlagd gräsyta. Gräsytorna är uppdelade runt hustomten och delvis olika i nivåer. En del av klippningen innebär att flytta klipparen genom huset.

Därför vore det bra med en lättflyttad och smidig gräsklippare, samt är vi en stor familj som alla klipper gräset så det blir input från många olika personer!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Hej! Jag köpte för något år sedan ett hus ute på en ö som jag håller på att renovera. Har en gräsmatta på ungefär 300 m2, tyvärr mycket mossa på baksidan, men framsidan ner mot vattnet är det fint gräs. Det följde med en gammal Husqvarna klippare när jag köpte huset, men den börjar ha gjort sitt. Det skulle hjälpa mig väldigt mycket med en ny, är verkligen sugen på en batteridriven. Tack för en bra hemsida!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.