P paralun skrev:
En första fråga, ska vi göda Kina genom att köpa batterier.

Ska vi öppna egna gruvor för att själva producera batterier?
Det där var ju rejält förvirrat. Du blandar ihop köp och sälj av varor, med subventioner. Håll isär de.

Kan man i kina leverera varor till kunder i Sverige till konkurrenskraftiga priser så är det bara att köpa och var nöjd. Då har ju kunder i Sverige fått sig något till lägre pris än dom annars skulle ha fått sig. Och kan använda de inbesparade medlen till något annat. Investering eller konsumtion. Det är WIN.

En del påstår ju att staten kina subventionerar produkter som säljs på den globala marknaden. Är det så är det ju tvärtom staten kina som subventionerar företag i Sverige.

Ang gruvor så är det bara för er att starta en gruva. Sätt igång bara. (Ja, ni måste ju dras med statens regelverk, men det har du väl inget emot).

----------------------------------------------
Finns balkongkraft också.
Förbjudet i Sverige naturligtvis. Staten måste ju upprätthålla sin maktposition. Och så vågar man ju inte göra sig ovän med elektrikerförbundet.

https://www.nyteknik.se/energi/sma-...tort-intresse-for-solkraft-pa-balkong/4264511
 
D daVinci skrev:
Det där var ju rejält förvirrat. Du blandar ihop köp och sälj av varor, med subventioner. Håll isär de.

Kan man i kina leverera varor till kunder i Sverige till konkurrenskraftiga priser så är det bara att köpa och var nöjd. Då har ju kunder i Sverige fått sig något till lägre pris än dom annars skulle ha fått sig. Och kan använda de inbesparade medlen till något annat. Investering eller konsumtion. Det är WIN.

En del påstår ju att staten kina subventionerar produkter som säljs på den globala marknaden. Är det så är det ju tvärtom staten kina som subventionerar företag i Sverige.

Ang gruvor så är det bara för er att starta en gruva. Sätt igång bara. (Ja, ni måste ju dras med statens regelverk, men det har du väl inget emot).

----------------------------------------------
Finns balkongkraft också.
Förbjudet i Sverige naturligtvis. Staten måste ju upprätthålla sin maktposition. Och så vågar man ju inte göra sig ovän med elektrikerförbundet.

[länk]
Jo nu har då Kina köpt upp mycket av jordklotets naturtillgångar och det är väl egentligen märkligt att i princip allt i form av solceller samt batterier är märkt Made in China. Sen är det då inte så enkelt att öppna en gruva i Sverige för att få fram "kritiska mineraler" och tillverka själv.
 
P paralun skrev:
Jo nu har då Kina köpt upp mycket av jordklotets naturtillgångar
Jag är lite tveksam till att kinesiska staten har kunnat köpa så mycket mark i andra länder.
P paralun skrev:
och det är väl egentligen märkligt att i princip allt i form av solceller samt batterier är märkt Made in China.
Nej, varför är det märkligt? Det är precis tvärtom.
Man startade redan 1979 med att införa ekonomiska frizoner där liberalism gällde. Klart att det blev enorm ekonomisk aktivitet där. Shenzhen var den första. Då var det ödemark. Eller rättare sagt så fanns en fiskeby där. Många driftiga drog dit och skapade en enorm näringsaktivitet där.
Och i kina finns också low cost arbetskraft. Det är där man kan producera solpaneler konkurrenskraftigt.
Det är svårt att konkurrera med dom någon annanstans i världen.

Och det är positivt. Det sänker kostnaderna för oss, och så får vi pengar över till något annat.
P paralun skrev:
Sen är det då inte så enkelt att öppna en gruva i Sverige för att få fram "kritiska mineraler" och tillverka själv.
Och vad beror det på? Kan det vara staten?
 
D daVinci skrev:
Jag är lite tveksam till att kinesiska staten har kunnat köpa så mycket mark i andra länder.

Nej, varför är det märkligt? Det är precis tvärtom.
Man startade redan 1979 med att införa ekonomiska frizoner där liberalism gällde. Klart att det blev enorm ekonomisk aktivitet där. Shenzhen var den första. Då var det ödemark. Eller rättare sagt så fanns en fiskeby där. Många driftiga drog dit och skapade en enorm näringsaktivitet där.
Och i kina finns också low cost arbetskraft. Det är där man kan producera solpaneler konkurrenskraftigt.
Det är svårt att konkurrera med dom någon annanstans i världen.

Och det är positivt. Det sänker kostnaderna för oss, och så får vi pengar över till något annat.

Och vad beror det på? Kan det vara staten?
Jo Kina har köpt upp det mesta som går i sitt närområde och sedan främst i Afrika och tex glimmer (som behövs för batterier) kommer från Madagaskar inkl barnarbete.
https://www.svd.se/a/bgVpdB/sa-hackar-barn-fram-mineraler-till-elbilar

Angående att öppna en gruva så blir det ett fasligt liv och en oändlig miljöprövning.
 
P
D daVinci skrev:
Det finns ingen jämförelse. Jag påvisade hur oseriös och defekt den använda retoriken var.
OK, analogi då, om du tycker illa om ordet jämförelse.
D daVinci skrev:
Hm, du tänker att VGA-grafik är mer avancerad än vad Nvidia RTX implementerar.
Vet inte om så många håller med dig. I alla fall inte insatta.
Du tycks ha ett outtömligt lager av halmgubbar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
B bjorn.abelsson skrev:
Det kom innan elpriserna började stiga. Om nedläggningen av några gamla små reaktorer i Sverige hade haft något med elpriserna att göra, varför har då Norge också fått högre elpriser? Norge har inte lagt ner några kärnreaktorer.
Jag gissar att internationella elkablar har något med det att göra.

Men hur är det med den temporala ordningen jag undrade över?
 
P
B bjorn.abelsson skrev:
Att det var Centerpartiet som stod bakom kampanjerna för att stoppa kärnkraften stämmer med min minnesbild. Så min uppfattning är att artikeln i huvudsak är korrekt.
Så ditt påpekande i inlägg #4 494 var för att påminna oss om att Smedjan är en objektiv källa?
 
P
D daVinci skrev:
Jag ser inte det orimliga i detta. Men för att tekniken skall finslipas och priserna optimeras behövs det volymer. Det lär komma. Bara en tidsfråga. Vilken batterikemi som vinner för stationär lagring är dock oklart. Fokus hittills har varit på mobila tillämpningar för batterier.
Det är inte orimligt alls. Satsar du pengar på uppbyggnad av järn/luft-batterier för el-lagring? I så fall skulle jag också kanske göra det. Var hittar jag ett prospekt?

Vilka batterilagringsprojekt (oavsett batteriteknik) är mest lönsamma?
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
P
M mnils skrev:
Vad är merkostnaden för ett nollenergihus?
Jag har ganska länge tyckt att nollenergihus är intressanta, men mitt hus som är flera hundra år gammalt och till- och ombyggt flera gånger tror jag inte lönar sig att bygga om till nollenergihus. Det blir nog billigare att riva och bygga nytt.

Något jag länge har undrat över är hur man ventilerar ett nollenergihus? Det blir ju rätt snabbt dålig lukt i ett helt tätt hus, och risk för mögel. Ventilationen får ju inte släppa ut så mycket energi att man måste tillsätta sådan.
 
Man har värmeväxlare så att luften ut värmer luften in. På så vis förlorar man inte så mycket värme på ventilationen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
B bjorn.abelsson skrev:
En orsak till detta är ju att vi rullade ut villamattor runt våra större städer med dåligt isolerade hus med direktverkande elvärme för att bli av med det stora elöverskott som våra då nybyggda kärnreaktorer skapade.
Det hade alltså varit en bra idé att inte lägga ner hälften av kärnreaktorerna av ideologiska och vidskepliga skäl.
 
P
P paralun skrev:
Jo direktverkande el är en stor dumhet men det mesta är nog bortbyggt nu.
Direktverkande el är den bekvämaste uppvärmningen. Ljuslöst och fritt från vinddraget som en LL-värmepump har. Bättre än vattenburen värme eftersom man slipper lufta elementen.

Jag ska återgå till direktvärmande el när jag bli onödigt rik.
 
  • Haha
gone_fishing
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Kan man i kina leverera varor till kunder i Sverige till konkurrenskraftiga priser så är det bara att köpa och var nöjd.
Frihandel är något att sträva efter, men inte när fascistiska diktaturer är inblandande. Varje gång någon utanför Kina köper en kinesisk vara ökar Kinas BNP. Kommunistpartiet blir starkare. Folkets befrielsearmé (partiets, inte statens, militära styrkor) blir starkare och kan "befria" fler folk som behöver "befrias".
 
P pmd skrev:
Det hade alltså varit en bra idé att inte lägga ner hälften av kärnreaktorerna av ideologiska och vidskepliga skäl.
Utrycker man sig så gissar jag att det är för att man vill ge intryck att det fallit bort mycket kärnkraft. Det har det inte. Man har lagt ner de minsta reaktorerna och ökat effekten på andra. Minskningen är inte i särskilt stor alls.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Jag är lite tveksam till att kinesiska staten har kunnat köpa så mycket mark i andra länder.
Jag är inte säker på att kommunistpartiet (staten är underordnad i Kina) behöver köpa mark i så värst stor utsträckning. Det bör räcka med att muta rätt personer får att få kontroll över lämplig mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.