G
pacman42 pacman42 skrev:
1 kW el in ger uppåt 5 kW värme ut.
Javisst men är det verkligen cop 5 när det är kallt ute? Dina 6A med säg cop 4 ger drygt 5kW värme. Jag räknar med cop ca 3 (kallt borrhål) när det är som kallast, blir knappa 6kW värme och det är för lite, skulle nog behöva ett par kW till, det kan jag inte få från solceller och batteri, visst, räknade på det och det skulle kosta närmre 1miljon...(flytta solel från sommaren till dec-feb)

G OMathson skrev:
Javisst men är det verkligen cop 5 när det är kallt ute? Dina 6A med säg cop 4 ger drygt 5kW värme. Jag räknar med cop ca 3 (kallt borrhål) när det är som kallast, blir knappa 6kW värme och det är för lite, skulle nog behöva ett par kW till, det kan jag inte få från solceller och batteri, visst, räknade på det och det skulle kosta närmre 1miljon...(flytta solel från sommaren till dec-feb)
Jag har inte sett någon tydlig skillnad i elförbrukning för min LLVP när det är kallt ute i alla fall.

Detta är min effektkurva för senaste året (den röda visar max, som också i praktiken är average (average ligger lite lägre, men den fungerar inte just nu av någon orsak), och skalan är *50W, inte W som det står). Sedan kommer mina temperaturer inne i nästa graf. Pga kallras vill jag ha varmare på vintern. Den tredje visar utetemperaturerna under samma tid.

Graf som visar elförbrukningens effektkurva med maximum i rött och minimum i blått över ett år med felaktig skalenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf över inomhustemperaturer med gul linje för medelvärden och blått fyllnad för dagsvärden från juli 2023 till april 2024.
Skapa konto
Graf som visar inomhustemperaturer i Celsius med trendlinje och dagsvärden, med tidsperiod från juli '23 till april '24.
Skapa konto

G
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har inte sett någon tydlig skillnad i elförbrukning för min LLVP när det är kallt ute i alla fall.

Detta är min effektkurva för senaste året (den röda visar max, som också i praktiken är average (average ligger lite lägre, men den fungerar inte just nu av någon orsak), och skalan är *50W, inte W som det står). Sedan kommer mina temperaturer inne i nästa graf. Pga kallras vill jag ha varmare på vintern. Den tredje visar utetemperaturerna under samma tid.

[bild][bild][bild]
Då har du ett hus som behöver mycket mindre värme när det är kallt ute, mitt ligger mer norrut och är troligen mycket äldre än ditt?
Min pump drar som sagt 1,9kW 24/7 när det är kallare än runt -8C, i början på vintern har den säkert högre cop än senare då mitt borrhål sakta kyls ned varje vintersäsong. Funderar på att komplettera med en mindre LLP men planlösningen i 20tals hus är ju inte den bästa för det 🙄.
Men oavsett ger inte några solceller någon nytta när mest värme behövs, gäller om huset behöver 1kW, 2, 4 eller annan godtycklig effektsiffa för uppvärmning och spara elen från cellerna till uppvärmning är ekonomiskt omöjligt.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ja, du ser ju på den tredje grafen att Bohuslän inte är särskilt kallt...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
G
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, du ser ju på den tredje grafen att Bohuslän inte är särskilt kallt...
Men mer radioaktiv stålning från marken.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Men mer radioaktiv stålning från marken.
Ja, om vi här kunde köra våra egna kärnkraftverk på radiumet från marken, då dj-lar skulle ni få se på grejjor! Solceller släng er i väggen! :)

• Haha
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Förstår inte riktigt vad det är för hus ni har där det räcker med en luftvp på kanske uppåt 1kW tillsatt effekt för att hålla värmen över 17C?
Själv har jag en bv Nibe 1145-8 som drar närmare 1,9kW dygnet runt när det är mörk och kallt ute och ändå sjunker tempen inne, även fast man snålduchar eller inte alls.
20tals hus, runt 140m2 + delvis uppvärmd källare, tätade fönster, tilläggsisolerat, vissa rum kallställda.
Uppåt 70kWh vill man nog ha per kallt mörkt dygn. Kollat med kollegor med både större/mindre, och nyare hus och jag ligger oftast under dem på kWh/dygn på vintern. Nu när det är sommar, ca en tiondel (kring 7kWh/dygn) men händer att det är nere på 3,5kWh om inte duschat, tvättat osv.
Om du menar mig och min kåk, vi använder LLVP till vad den klarar eftersom uppvärmningsutbytet per krona jfr FJV är så mycket bättre när elpriserna är rimliga. Det är ändå så att vi använder en del FJV för att värma de 250 kvm till 20-23 grader året runt: Som jag skrev tidigare Fjv inkl VV: 8229 kWh (-45%, jfr mot föregående period där fjv kördes fullt ut dvs ingen LLVP-värme under vintern 2022/-23 pga mycket höga elpriser). Kalla dagar senaste året får FJV ta mer av uppvärmningen helt enkelt men annars chippar LLVP in bra på uppvärmningen totalt.

Men visst vi har en rätt låg förbrukning av hushållsel senaste året inkl drift LLVP för värme och kyla, 6669 kWh där solanläggningen stod för 1734 kWh av dessa så den delen var "gratis".

Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G
H Harald Blåtumme skrev:
Om du menar mig och min kåk, vi använder LLVP till vad den klarar eftersom uppvärmningsutbytet per krona jfr FJV är så mycket bättre när elpriserna är rimliga. Det är ändå så att vi använder en del FJV för att värma de 250 kvm till 20-23 grader året runt: Som jag skrev tidigare Fjv inkl VV: 8229 kWh (-45%, jfr mot föregående period där fjv kördes fullt ut dvs ingen LLVP-värme under vintern 2022/-23 pga mycket höga elpriser). Kalla dagar senaste året får FJV ta mer av uppvärmningen helt enkelt men annars chippar LLVP in bra på uppvärmningen totalt.

Men visst vi har en rätt låg förbrukning av hushållsel senaste året inkl drift LLVP för värme och kyla, 6669 kWh där solanläggningen stod för 1734 kWh av dessa så den delen var "gratis".
Som sagt, jag ligger på kring 8500kWh per år ink allt (utan solceller) och kan tänka mej att gärna ha lite varmare inne på vintern och hamnar då på kring 10 000 kWh, men gör allt för att inte köra elpatronen. Solceller skuller inte göra någon nytta alls då förbrukningen är så mycket högre på vintern.

G OMathson skrev:
Som sagt, jag ligger på kring 8500kWh per år ink allt (utan solceller) och kan tänka mej att gärna ha lite varmare inne på vintern och hamnar då på kring 10 000 kWh, men gör allt för att inte köra elpatronen. Solceller skuller inte göra någon nytta alls då förbrukningen är så mycket högre på vintern.
Det är ju avsevärt mindre förbrukning än mina ca 15 MWh allt som el + fjv, för att hålla 250 kvm uppvärmt (och kylt sommartid), inkl VV och hushållsel.

Solcellerna ger i mitt fall - om man ser till senaste perioden - en reduktion på 1734 kWh på elförbrukningen. Därtill har det sålts 6193 kWh, litet för mycket mot vad som köpts så missade "60-öringen" på en del där.

Skulle vi tex skaffa elbil så får vi upp egenförbrukningen (och även köpt el) en hel del vilket är gynnsamt för vår del.

G
H Harald Blåtumme skrev:
Det är ju avsevärt mindre förbrukning än mina ca 15 MWh allt som el + fjv, för att hålla 250 kvm uppvärmt (och kylt sommartid), inkl VV och hushållsel.

Solcellerna ger i mitt fall - om man ser till senaste perioden - en reduktion på 1734 kWh på elförbrukningen. Därtill har det sålts 6193 kWh, litet för mycket mot vad som köpts så missade "60-öringen" på en del där.

Skulle vi tex skaffa elbil så får vi upp egenförbrukningen en hel del vilket är gynnsamt för vår del.
Jo, och därför ger ju solceller inge vidare avkastning... 60öringen borde verkligen tas bort, snedvrider konkurrensen.
Elbi, vi cyklar eller går mestadel vanliga veckor. Bil används mest för byggvaror (tungta eller långa) och åka söderut, om ett par veckor bär det av till Italien och Kroatien.

• Gilla
sandos
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jo, och därför ger ju solceller inge vidare avkastning... 60öringen borde verkligen tas bort, snedvrider konkurrensen.
Elbi, vi cyklar eller går mestadel vanliga veckor. Bil används mest för byggvaror (tungta eller långa) och åka söderut, om ett par veckor bär det av till Italien och Kroatien.
60-öringen finns där av en anledning, ser ingen vettig anledning att avveckla denna i det närmaste.

Gott med en liten semester söderut, gissar att du/ni inte kommer att cykla till Italien & Kroatien :)

• Gilla
djac
  • Laddar…
E
pacman42 pacman42 skrev:
Privatproducenter betalar idag inte överföringsavgifter i de flesta fall. Jag har sett exempel på elnät som tagit betalt för att leverera in el, men nätnyttan är i de flesta fall högre. Det ändras dock om ännu fler skaffar solpaneler. Kostnaden för inleverans är inte så stor. Jag såg ett nät som tar 2 öre/kWh.

Tyvärr så innebär 60-öringen att panelägare har ett incitament att sälja el till negativa priser, detta kommer säkerligen att adresseras framöver -det är min gissning i alla falll. Och om jag fortsätter att gissa så kommer man att få en avklingande 60-öring där man exempelvis vid ett elpris på 30 öre eller mer får 60 öre/kWh och man vid 15 öre/kWh får 30 öre/kWh. Eller så låter man 60-öringen att linjärt klinga av redan från 60 öre/kWh. Vi får se vad de hittar på. Nu är produktionen från solpaneler i Sverige fortfarande rätt liten totalt sett, men man kan ju inte låta problemet öka med fortsatt försäljning av paneler.

Den som lever får se.
Utveckla gärna hur just 60-öringen blir ett incitament. Största incitamentet är ju att man faktiskt får betalt för att exportera, med eller utan 60-öringen.

G
E enoch85 skrev:
Utveckla gärna hur just 60-öringen blir ett incitament. Största incitamentet är ju att man faktiskt får betalt för att exportera, med eller utan 60-öringen.
Läs en gång till. Att få 60öre för någonting som är mindre värt än helt värdelöst snedvrider konkurrensen helt, export eller import är ointressant, som att "vaska champagne" och få betalt.

• Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Nissens
E enoch85 skrev:
60 öringen är inget annat än slöseri med våra skattepengar. Hoppas verkligen den försvinner asap.

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H Harald Blåtumme skrev:
60-öringen finns där av en anledning, ser ingen vettig anledning att avveckla denna i det närmaste.

Gott med en liten semester söderut, gissar att du/ni inte kommer att cykla till Italien & Kroatien :)
Nja, de subventionerade elbilar nyss också, vilket försvann plötsligt, detsamma borde ske med 60-öringen.
Vi har redan mycket pålitlig, billig och miljövänlig el i Sverige. Kärnkraft och vattenkraft är optimalt här uppe i Norden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.