P
K karlmb skrev:
Vetenskapen är nog överens om att din bromssträcka kan bli flera ggr så lång utan dubbdäck ifall det är svartis på vägen.
Att du hittills haft tur är anektdotisk bevisföring.
Jag anpassar naturligtvis farten efter omständigheterna och förlitar mig inte enbart på bilens tekniska hjälpmedel. Ju fler trebokstavskombinationer en bil är utrustad med desto vårdslösare tycks en del bilförare köra.

Du behöver förstås inte betala kostnaderna för en olycka jag har orsakat pga att jag inte använder dubbdäck, av uppenbara skäl ...
 
K karlmb skrev:
Vetenskapen är nog överens om att din bromssträcka kan bli flera ggr så lång utan dubbdäck ifall det är svartis på vägen.
Att du hittills haft tur är anektdotisk bevisföring.
Teknikens världs test av vinterdäck håller inte med dig.

NORDISKA DUBBFRIA
Is- och snöunderlag
Sammantaget är det inget däck som når upp till samma nivå som Continental ContiVikingContact 7. På både is och snö erbjuder CVC 7-däcket både störst greppreserver och mest körbarhet i alla situationer. Det tappar aldrig fotfästet, det gör aldrig så att testbilen sladdar ut med bakvagnen. I stället ger det bil och föraren den svårlösta lyxen att kunna känna sig lugn även i riktigt svåra situationer. Ett betyg så gott som något
 
Redigerat:
P
K krfsm skrev:
Jag bytte till dubbfria vinterdäck i höstas, och några veckor efter det blev det ett rejält underkylt regn och vägarna var inte saltade. Värsta körupplevelsen jag kan minnas. Man rullar i snigelfart och det släpper om man råkar gasa en liten smula för mycket eller för den delen inte tillräckligt mycket...

Detta med splitter nya dubbfria däck av premiumkvalité (Michelin X-ice North).

Nu kan jag förstås inte svara på hur det hade varit med dubbdäck. Det kanske inte hade varit kul det heller. Men det är långt värre än något jag upplevt på de knappt femton år bilen haft dubbdäck sedan jag bytte från dubbfria senast.
Om man gasar för mycket eller för lite kör man inte tillräckligt mjukt.

Jag körde i många år på dubbdäck eftersom jag trodde att det var nödvändigt där jag bodde ute på vischan. Det visade sig inte stämma. Dubbfritt är säkert och tyst. Jag kör inte rally på vägarna, håller rejält avstånd till framförvarande bil (ibland är det någon idiot bakom som inte tycks tåla det) och minskar farten mjukt i god tid inför en ny, lägre, hastighetsgräns eller en sväng.

Jag är totalt ointresserad av "körupplevelse" utan använder bilen enbart som ett transportmedel. Jag ser fram mot den dag då bilen kan köra själv.

Nu är ju inte det här en biltråd så de av oss som är intresserade av dubbdäck vs dubbfria däck kanske bör leta upp en biltråd att fortsätta i.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
D
lilytwig lilytwig skrev:
Mina fakturor kommer från två olika bolag;
E.ON Energilösningar AB (Momsreg.nr/F-skatt SE556014588901) och E.ON Energidistribution AB (Momsreg.nr/F-skatt SE556070606001
Ja, EON är stort, det har hundratals bolag, sannolikt tusentals, det är normalt för större företag.
 
D
P pmd skrev:
Näe, det är det väl inget bolag som har? Det är ju olagligt …
En del har, en del är rena nätbolag men jag tar EON som exempel för de är bägge delarna och lite till såklart.
 
D Dilato skrev:
Teknikens världs test av vinterdäck håller inte med dig.

NORDISKA DUBBFRIA
Is- och snöunderlag
Sammantaget är det inget däck som når upp till samma nivå som Continental ContiVikingContact 7. På både is och snö erbjuder CVC 7-däcket både störst greppreserver och mest körbarhet i alla situationer. Det tappar aldrig fotfästet, det gör aldrig så att testbilen sladdar ut med bakvagnen. I stället ger det bil och föraren den svårlösta lyxen att kunna känna sig lugn även i riktigt svåra situationer. Ett betyg så gott som något
"Is" är för ospecifikt. Testade de explicit på svartis? Det brukar vara svårt att göra större tester där man får jämförbara resultat. På skrovlig is, frusna sjöar etc så är dubbfria alldeles utmärkta.

Vilket är lite problemet för mig. Mina dubbfria är lätt 9/10 i alla andra situationer, men tyvärr är de 1/10 på riktigt jävligt underkylt regn. Och med tanke på att det verkar bli vanligare att inte salta i förebyggande syfte häromkring så blir det ett större och större problem.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
"Is" är för ospecifikt. Testade de explicit på svartis? Det brukar vara svårt att göra större tester där man får jämförbara resultat. På skrovlig is, frusna sjöar etc så är dubbfria alldeles utmärkta.

Vilket är lite problemet för mig. Mina dubbfria är lätt 9/10 i alla andra situationer, men tyvärr är de 1/10 på riktigt jävligt underkylt regn. Och med tanke på att det verkar bli vanligare att inte salta i förebyggande syfte häromkring så blir det ett större och större problem.
Snö- och istesterna körs på avlysta banor, denna gång i Vistheden strax väster om Älvsbyn. Våttesterna körs på en asfaltsbana med kontrollerad väta i Gislaved, det vill säga att beläggningen bevattnas konstant. Vad vi vet är det en av få banor i världen där det är tillåtet att köra med dubbarna kvar i dubbdäcken.

Is- och snötesterna är körda på testbanor med extrem tonvikt på repeterbara förhållanden. Våttesterna är körda på bana med kontrollerad väta och torrbromsningen är körd på Björkvik Ring.

Vi tar ett helhetsgrepp kring däcken och testar dem på alla underlag. Bara för att det heter vinterdäck innebär det ju inte att däcken rullar på snö och is hela tiden, snarare tvärtom.
Bortsett från Norrlands inland, där förhållanden brukar vara stabila, så bjuder vintervägarna i vårt avlånga land på alla typer av underlag. Och vintrarna i sig varierar extremt mycket.

Alla däcken bedömts mot samma referens och med samma poängskala vilket innebär att alla resultaten är rakt jämförbara mot varandra – oavsett om det handlar om dubbat, nordiskt eller centraleuropeiskt dubbfritt.


Vistheden är samma ort där även Vi Bilägare testar vinterdäck.

Även om det inte är svartis så är det i vart fall samma förhållanden för alla däck.
 
D Dilato skrev:
Teknikens världs test av vinterdäck håller inte med dig.

NORDISKA DUBBFRIA
Is- och snöunderlag
Sammantaget är det inget däck som når upp till samma nivå som Continental ContiVikingContact 7. På både is och snö erbjuder CVC 7-däcket både störst greppreserver och mest körbarhet i alla situationer. Det tappar aldrig fotfästet, det gör aldrig så att testbilen sladdar ut med bakvagnen. I stället ger det bil och föraren den svårlösta lyxen att kunna känna sig lugn även i riktigt svåra situationer. Ett betyg så gott som något
Skulle gärna vilja se uppmätta bromssträckor för det och andra däck i testet.
 
P pmd skrev:
Jag anpassar naturligtvis farten efter omständigheterna och förlitar mig inte enbart på bilens tekniska hjälpmedel. Ju fler trebokstavskombinationer en bil är utrustad med desto vårdslösare tycks en del bilförare köra.

Du behöver förstås inte betala kostnaderna för en olycka jag har orsakat pga att jag inte använder dubbdäck, av uppenbara skäl ...
Vi är några som både anpassar farten efter omständigheterna OCH kör på dubbdäck.
Liksom vi ser till att ha lite mönster på däcken sommartid, även om det inte regnar.
Du fortsätter med anektdotisk bevisföring.
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
Vi är några som både anpassar farten efter omständigheterna OCH kör på dubbdäck.
Liksom vi ser till att ha lite mönster på däcken sommartid, även om det inte regnar.
Du fortsätter med anektdotisk bevisföring.
Vad har detta med ämnet art göra?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Vad har detta med ämnet art göra?
Bra fråga. Men det var en trafikforskare som började prata om externa kostnader.
Ett favorituttryck för bilhatare.
 
D
K karlmb skrev:
Bra fråga. Men det var en trafikforskare som började prata om externa kostnader.
Ett favorituttryck för bilhatare.
Jag är inte bilhatare men anser att det är mer rättvist och jämlikt om de som står för påverkan också betalar för denna, för att använda politikergrepp så har jag mycket svårt för nuvarande modell där de fattigaste drabbas hårdast av att de rikaste vill köra bil till kiosken. Låt det fossila täcka sina egna kostnader så avvecklas det snabbt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Då bör samma kostnad läggas på andra källor till koldioxidutsläpp. Det kommer att bli dyrt.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Då bör samma kostnad läggas på andra källor till koldioxidutsläpp. Det kommer att bli dyrt.
Det bör ju rimligtvis inte bli dyrare, kostnaderna omfördelas bara?

Det skulle, i sammanhanget, gynna Sverige enormt mer än det som alla gillar nu, dvs att öka våra utsläpp bara för att vi kan, det ger liksom ingenting.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Ska jordbruk, transporter, kollektivtrafik och tillverkningsindustri betala de nivåer som man här menar att bilismen ska betala så skulle allt bli rejält mycket dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.