kisumisu kisumisu skrev:
Bensin🤔

Brukar man inte använda dieselmotor och diesel till bussar.
Orkar bensinmotor driva en stor buss?

Edit: var tydligen en minibuss 😂
Finns jätte stora bensin motorer som orkar ordentligt stora saker. Diesel är inte nödvändigtvis starkare, men brukar ha en plattare effekt kurva och är mer bränsle ekonomisk.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lever de verkligen generellt sett längre? Det handlar väl helt på hur de dimensioneras?
Ja, en diesel lever generellt sett längre. Delvis är det i grunden en mer rubust, och enklare konstruktion. Det högre vridmomentet på låga varv, samt att den är mindre varvvillig överlag. Detta är ett par orsaker till att de lever längre.
 
O OnkelMike skrev:
nej
Jo. Diesel har betydligt lägre tändtemperatur än både bensin , etanol och gasol. Så dieselläckage nära avgasrör ska man ta allvarligt på.
 
B Bjober skrev:
Jo. Diesel har betydligt lägre tändtemperatur än både bensin , etanol och gasol. Så dieselläckage nära avgasrör ska man ta allvarligt på.
Oj, nu har du blivit ordentligt felinformerad. Diesel har betydligt högre tändtemperatur. Du kan inte ens tända eld på en skål med diesel med en cigarettändare, eller en brinnande papperslapp.
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
Missförstånd mellan flampunkt och tändpunkt.

Bensin har en flampunkt på ca -20 grader (avger brännbara gaser) medan diesel har + 60 grader.

Därför går det inte att sätta eld på en skål med diesel (utan veke) för det finns inga brännbara gaser.

Tändpunkten (alltså temperaturen för att antända dessa gaser) är 280 till över 400 grader för bensin men endast 240 grader för diesel.

Men en gnista, tändsticka etc är ändå varmare så det har mindre betydelse.

Har man en motordel som är 250 grader men kallare än 280 grader kan man sätta eld på diesel med den men inte bensin. Men kommer tex bränsle på den heta turbon spelar det ingen roll. På grund av den låga flampunkten kommer bensinen att att fylla hela utrymmet med brännbara gaser medan dieseln endast brinner i kontakt med det heta.

På grund av den låga flampunkten klassas bensin som mycket brandfarligt medan diesel bara som brandfarligt.

På fartyg är därför bränslet i normalfalle diesel (oljor) och inte bensin eftersom spill av diesel inte utgör akut brandfara medan spill av bensin utgör det.
 
Redigerat:
  • Gilla
hyggabus och 5 till
  • Laddar…
Det har inte med antändningstemperaturen att göra. Du tänker på flampunkten, det är en annan egenskap.
 
A AG A skrev:
Ja, en diesel lever generellt sett längre. Delvis är det i grunden en mer rubust, och enklare konstruktion. Det högre vridmomentet på låga varv, samt att den är mindre varvvillig överlag. Detta är ett par orsaker till att de lever längre.
Nej, det är inte en enklare konstruktion. Ottomotorer är enklare i konstruktionen.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast det låter osannolikt att en tank specad för 200 bar skulle explodera spontant vid 20 bars tryck.
Måste nästan hänt nåt annat. Något tekniskt problem, t.ex. en trasig magnetventil, så just den tanken inte tömts, eller nåt missförstånd.
Är helt enig...någon stackars jycke är begraven här...
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
C
P Paxman skrev:
Är helt enig...någon stackars jycke är begraven här...
För övrigt måste gasbilar ha gas i tanken för att gå igenom kontrollbesiktningen, så idén om att köra med tomma gastankar hade inte fungerat på sikt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
För övrigt måste gasbilar ha gas i tanken för att gå igenom kontrollbesiktningen
För att visa att tanken är hel? Måste hybrider även ha laddat batteri och bränsle i tanken tro? 🤔
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
För att visa att tanken är hel?
De berättar inte varför, men jag utgår från att det beror på att det krävs för den läckagekontroll som görs.

Troligen unikt för gasbilar.
Liksom kravet på att hela gassystemet skall vara frilagt vid besiktning. Vilket innebär att jag får demontera alla plastkåpor under bilen, plus sprängskyddet för de bakre tankarna och köra bilen i det skicket till besiktningen. Om jag inte vill åka ett par timmar tidigare och ligga under bilen på besiktningens parkering och skruva. Sen hem och montera ihop allt igen. Så besiktningen är en heldagsaktivitet, alternativt betala minst 3 000 spänn för att verkstan skall fixa det.
EU är fantastiskt!
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så besiktningen är en heldagsaktivitet, alternativt betala minst 3 000 spänn för att verkstan skall fixa det. EU är fantastiskt!
Note to self: Gasbil, nej tack!
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För att visa att tanken är hel? Måste hybrider även ha laddat batteri och bränsle i tanken tro? 🤔
Måste vara bra tryck i tankarna för att det ska läcka i nån anslutning. Jag har gått på den tabben då jag inte visste om det. Fick givetvis köra och tanka och komma tillbaka.

Det var dock innan kravet att du ska ta bort skydden.

Förövrigt är gasbilar skit och bara skit. Vi hade stora problem. De tog dessutom lång tid att bli varma på vintern så man frös ju nästan ihjäl.
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Note to self: Gasbil, nej tack!
CNG hade grym potential och jag har varit väldigt nöjd med min bil, men myndigheterna har verkligen ansträngt sig för att göra livet så surt som möjligt för gasbilsägarna.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
C
O OnkelMike skrev:
Tyskarna drev sina stridsvagnar med bensin under kriget
Det gjorde vi också fram till 1994 (Centurion) 😀
Förvisso mer eller mindre en vagn från andra världskriget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.