Rostskada på en bilens underrede med ett hål i metallstrukturen synligt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tråkig upptäckt i kväll, ser ut som det blir att riva ut sätet och mattan och svetsa ovanifrån.

Trodde jag hade hittat och åtgärdat alla allvarliga rostskador på bilen.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Börjar kännas som om man åker gammal Toyota där Afrikaexportörer jagar dina bilar 🤔

[bild]
4min. senare från annat nummer :O

[bild]
Sonen hade en 90-tals Toyota Corolla, rostiga skärmkanter och tankbanden hade gått av så jag hade lagat lite provisoriskt med hålband. Han lade ut den på blocket för 7500, vansinnigt mycket tyckte jag. Det gick några veckor utan napp så han säger att nu kör jag den två veckor tills den måste besiktas så skrotar jag den. En kvart efter så skriver han till mig att den är såld! En bilfirma 60 mil bort hade prutat 500 och handlat den...
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Grannen köpte en Opel Mokka för nått år sen.
Jag har hört bilen några gånger på avstånd och funderat på om Opels dieselmotorer ska låta så illa (förra bilen de hade var en diesel)
Igår startade han och åkte förbi mig nära, då hörde jag att den lät riktigt illa, knackade högt, men det lät inte diesel.
Kollade regnummeret, det är en 1,2 liters bensinare !!!
 
  • Haha
  • Wow
TommyC och 2 till
  • Laddar…
galento
Nån som vet var denna Toyotamotorn suttit i för bilmodell ? 3000 VVT-i Two wayTwin Turbo Toyotamotor 3000 VVT-i Twin Turbo installerad i en öppen motorhuv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS, sitter i en Mercury nu 😆
 
Redigerat:
galento galento skrev:
Nån som vet var denna Toyotamotorn suttit i för bilmodell ? 3000 VVT-i Two wayTwin Turbo [bild]

PS, sitter i en Mercury nu 😆
Ser väldigt mycket ut som en 2jz-gte. En förbannat fin motor som bland annat satt i Supra mkIV.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento galento skrev:
Nån som vet var denna Toyotamotorn suttit i för bilmodell ? 3000 VVT-i Two wayTwin Turbo [bild]

PS, sitter i en Mercury nu 😆
En Sleeper 🙂 Sånt är kul. Kompisar har en liten Mazda Coupe från 70 talet med Cheva BB i, den har dock aldrig kommit ut i trafiken, men provkörd...helt livsfarlig.
Ja, den där hyvelbänken från Toyota är en av värdens bästa motorer att trimma, finns nån där de petat ur 4000 hk 😮
Det är extremt, men runt 1000 pållar är vardagsmat, standard är den väl på 330 tror jag, alltså ganska lågtrimmad för att vara 3 liter med 2 turbos.
Den på bilden har ju fått en singelturbo och spottar nog ut lite mera.
 
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Transit -89
Glapp i styrning, vad kan det vara?
Oljeläckage i motor och servo
Gått igenom besiktningen nyligen så någon katastrof bör det ju inte vara?
 
Har inte dom bladfjädring fram, stel Axel och styrsnäcka? Så styrsnäckan kanske. Om nu det inte är styrlederna.
 
Kuslake Kuslake skrev:
Har inte dom bladfjädring fram, stel Axel och styrsnäcka? Så styrsnäckan kanske. Om nu det inte är styrlederna.
Inte en aning, men bladfjädrar fram då är det väl inget att åka långt med?
 
Hade en -69:s Transit och den gick faktiskt bra efter vägen. Dom har ganska bred spårvidd som säkert väger upp nackdelarna lite. Är inte helt säker på hur länge bladfjädringen var med.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
galento
Hade en -76,a och den funkade bra att åka i också. Bladfjädrar och
stel framaxel.
 
nino nino skrev:
Transit -89
Glapp i styrning, vad kan det vara?
Oljeläckage i motor och servo
Gått igenom besiktningen nyligen så någon katastrof bör det ju inte vara?
Spindlarna som kärvar, så pass att oljan kokar, blir så varm och läcker ut överallt.
Haft det på 2 Transiter och en MB 316.
Med mycket tålamod, fettspruta och gassvets går det att få fart på de igen.
Ska se om jag har några bilder sen jag höll på senast.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hittar tyvärr inga bilder.
Men när jag fick fart på spindlarna gick det lätt att styra men var fortfarande glapp i snäckan, köpte en på skroten.
Egentligen lätt att byta, men en medbringare som måste bort i hjulhuset innan man kan få bort snäckan satt som satan, det blev många timmar och många verktyg innan den var borta.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
galento
Finns det ingen justering på styrsnäckan för att justera glappet ?
 
galento galento skrev:
Finns det ingen justering på styrsnäckan för att justera glappet ?
Det finns. Justerar man bort glappet i mittläget, brukar det bli trögt när man svänger.
Först bör man lossa armen från snäckan och parallellstaget och känna på spindlarna.
På MBn jag fixade, orkade jag inte röra spindeln, behövde ett 2 meter långt rör på axeln för att rubba den !!! Du kan tänka vad snäckan/servot fått jobba för att flytta hjulen.
De bilarna har ju fettnipplar som ska smörjas regelbundet, men vem gör det idag ??
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.