Huset har nedfart till garage, enligt bilden. Som synes är stödmurarna överdimensionerade, på höjden. Ingen annan på gatan har en liknande ramp-aktig lösning, utan har stödmurar som är i marknivå eller lite över marknivå.

Jag vet inte vad murarna är gjorda av, troligen betong. I en spricka på ett ställe anas att det skulle kunna vara lecablock, men det kanske inte är sannolikt för hållfastheten.

Jag har ställt fråga till betonghåltagningsföretag vad det skulle kosta att sänka murarna, dvs "såga av dem" horisontellt.

Har fått pris på 28 000 kronor.

Jag förstår att hantverkare inte jobbar gratis - men verkar det inte dyrt?

Det rör sig om ca 12 meter mur som ska kapas.
Så 2 300 kronor metern enligt prisförslag.
Det är alltså 12 meter som ska sågas rakt av horisontellt. Låter inte så komplicerat eller tidsödande.
Är detta ett rimligt begärt pris?

• Garageinfart med höga betongstödmurar som leder ner till en grå garageport, omgiven av en trädgård och tegelhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tycker väl egentligen inte det låter så farligt....
Det är ju endel jobb med det.
Antar det ska göras från insidan, så ställning båda sidor, täcka för att minska damm, sedan kapning av muren, kapa överblivet material i lagom bitar, lasta, transportera bort och betala för deponi.
Det blir många små kostnader som ihop blir en saftig faktura.

Jag brukar räkna ca 12-1500kr/m för att såga ner ett avlopp i en betongplatta, det är ju enklast möjliga rakt ner i golvet, Med moms blir det 1500-875:-/m så tycker som sagt inte det är jättefarligt med tanke på hur mycket mer jobb det är.

Skulle det vara leca, siporex eller någon annan lättbetong kan du ju göra det själv ganska snällt.
Men hade ändå inte gjort det från stege.....

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Är det egentligen ett problem att muren är så hög?
Ska du också plocka bort odlingsbäddarna? Kapar du muren på vänster sida så försvinner ju förmodligen(?)
också en av väggarna som håller odlingen på plats.
Låter mest som dyrt och krångligt till ingen nytta i mina öron

• Gilla
john.h
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Är det egentligen ett problem att muren är så hög?
Ska du också plocka bort odlingsbäddarna? Kapar du muren på vänster sida så försvinner ju förmodligen(?)
också en av väggarna som håller odlingen på plats.
Låter mest som dyrt och krångligt till ingen nytta i mina öron
Om stödmuren som har stenmur parallellt försvinner, dvs sänks till marknivå, så kan man plocka bort stenmuren och ha odlingen i marknivå. Vilket skulle minska intrycket av hård stenyta och det vore också bra att bli av med stenmur och stödmur eftersom vi parkerar bilar här, och det är från början en dålig idé att göra en stenmur intill där man slår upp bildörrar...
Men ja, det verkar dyrt, åtminstone för plånboken i dagsläget.

Om du tar bort muren så bör du väl sätta ett räcke utefter iallafall en del av sträckan.

Jag skulle höra med någon mer betongsågningsfirma. Priset du har fått låter lite högt, men inte skyhögt.

Och som sagt om muren är murad, inte gjuten, så kan man nog riva med enklare och billigare metoder.

• Gilla
Screew och 4 till
  • Laddar…
P
På den högra sidan ser det ut som det skulle kunna vara block pga man kan ana lite "blockmönster"....
Har du lyft på "plåtlocket" och sett vad muren är gjord av? Om inte så gör det och vid behov knacka lite på toppen för att se mer.
Det pris du fått är nog för att de inte vill ha jobbet.

Annars finns det stora kapsågar att hyra. Det kapar man på en helg och den kostnaden är långt under 28'

• Gilla
OleB och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker också att det ser ut som leca-block eller annan typ av block.
Att ytan är hård beror nog mest på pusen.
Om du borrar i muren, vad verkar det vara för material då?

Om det verkligen är kraftig armerad betong känns inte priset helt orimligt även om det nog går att konkurrensutsätta och få lägre.

Men är det lecablock så är det ju väldigt lätt löst och betydligt billigare oavsett om du väljer att ta in någon för arbetet eller göra det själv.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sen tillkommer väl kostnad för att laga puts på fasaden, måla och göra om plåtarbeten på ovansida muren

Även jag tycker det ser ut som Lecablock, den är putsad och det görs inte normalt med betongmur, bara syna riktigt så syns nog var fogarna är. Borra med en 10 mm borr i fogarna och köra den upp och ner i fogen så den blir ren, sen bara släggan och blocket ramlar bort. Sen går det att slägga bort dom andra förhoppningsvis.. Det är en plåtmössa på topp och den kan återsättas som mössa när muren är låg.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tack för input och råd! Jag ska undersöka det hela närmare. På ett ställe finns en spricka och när jag kollar in den närmare så finns det dels stenar, i botten av muren, som går att pilla loss genom hålet. Men det verkar även vara bitar av puts/betong eller liknande. Längre upp i sprickan anar man leca-block, men det verkar nästan vara olika material i två nivåer..? Är det troligt att någon har låtit mura på leca för att höja muren? Gör någon ens sånt?

• Spricka i en murad vägg som visar lager av olika byggnadsmaterial, inklusive leca-block och lossande stenar.
    Skapa konto
  • Stenar och bitar av puts som plockats från en skadad mur, ligger på en grå betongyta.
    Skapa konto
  • Spricka i en mur med lösa stenar och betongrester samt aning av leca-block inuti.
    Skapa konto
  • Vertikal spricka i en mur med synliga leca-block, stenar och puts i olika nivåer.
    Skapa konto
J Jenny Alvin skrev:
Är det troligt att någon har låtit mura på leca för att höja muren? Gör någon ens sånt?
Folk gör allt möjligt... :)

Det är inte alls omöjligt att den först är byggd på det vis du vill ha den, sedan har någon byggt på den med leca-block för att man tyckte det var mycket snyggare med höga och fina kanter mot omgivningen eller något...

Men det där är absolut en putsad leca-blocks mur, åtminstone den högre biten och någon form av putsad stenmur (eller grymt grov betong) under det.
Inget du behöver betala någon för att köra betong-kap i och du kommer undan betydligt billigare.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag hoppas att du har rätt :)

De här bilderna togs förra våren innan muren målades. Vad ska man tänka om det faktum att fuktranden är så tydlig? Att murarna är fuktiga där jord ligger mot dem och torra där de inte har något mot sig? Eller att muren består av två olika material?

• En ommålad mur med tydliga fuktränder där jord har legat mot och torrare områden ovanför.
    Skapa konto
  • En fuktig mur med tydliga ränder av fuktmarker, innan murning målades, med en planteringslåda ovanpå.
    Skapa konto
J Jenny Alvin skrev:
Tack för input och råd! Jag ska undersöka det hela närmare. På ett ställe finns en spricka och när jag kollar in den närmare så finns det dels stenar, i botten av muren, som går att pilla loss genom hålet. Men det verkar även vara bitar av puts/betong eller liknande. Längre upp i sprickan anar man leca-block, men det verkar nästan vara olika material i två nivåer..? Är det troligt att någon har låtit mura på leca för att höja muren? Gör någon ens sånt?
Ett foto på hur sprickan är i muren, sen det med grus och sten, går det att få foton på var dom kommer ut ifrån.

J Jenny Alvin skrev:
Jag hoppas att du har rätt :)

De här bilderna togs förra våren innan muren målades. Vad ska man tänka om det faktum att fuktranden är så tydlig? Att murarna är fuktiga där jord ligger mot dem och torra där de inte har något mot sig? Eller att muren består av två olika material?
Verkar vara 2 sorter , kanske gammal procentad betong nertill och sen byggs på med Leca, var är sprickan.
Procentad betong gjordes för att cement var dyrt och blandades inte som idag. Först i med beong och sen i med sten, sen betong igen, o.s.v. Mycket luft blev i en mur och vatten gick in och på vintern frös den sönder efter ett antal år.

Här går sprickan.

Aha, kanske därför som det går att pilla ut sten då, inifrån muren.

• Spricka i en murad vägg vid hörnet nära en grå trädgårdsgrind med utplockade stenar vid basen.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.