Håller med om att det verkar vara två material i muren. Gissningsvis är all den fukten orsaken till sprickorna du har sett.

Man kan nog behöva dränera på andra sidan muren, om du har tänkt gräva ned blomrabatter etc. så kanske det inte blir ett så *grymt* extra arbete,
Samtidigt så är det ju inte en så väldigt hög mur heller som du vill ha i slutänden, så överväg även alternativet att helt riva den med grävmaskin, gräva bort en del jord bakom den och anlägga en ny stödmur på det vis du vill ha det.

Men, å andra sidan så har muren stått sådär ett bra tag, så du kan givetvis kapa den i den höjd du vill ha den nu till en rätt rimlig kostnad utan mer åtgärd och fortfarande ha en rätt bra lösning i ett antal år till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jepp och det är i vecket där muren ändrar riktning. Den vänstra delen har gett sig utåt och det finns kanske ingen armering mellan skiften i hörnet och då blir det sådär. Nu ligger det en press på muren och den kommer att öka med tjälen som blir bakom muren, troligtvis finns det ingen dräneringsmaterielel bakom eller i botten av muuren, bara jord mot direkt och då kan det frysa bakom. Dt blir som med tjälskott på vägarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om jag ger mig på att själv borra och slägga bort lecablock ovanifrån tills jag hamnar i höjd där jag vill ha muren - någon av er kunniga människor här som har förslag på hur jag undviker att sabba putsen på den del som jag vill behålla? Förstår att den kommer att bli delvis skadad, men man vill ju ha den så välbehållen som möjligt.
 
Såga putsen innan du slår ner blocken, bara att hitta fogen och ta det med nån stenskiva på vinkelkapen tex.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle ta en vinkelslip och såga ett spår i den höjd du vill arbeta dig ned till.
Då kommer inte sprickor i putsen jobba sig förbi den punkten.
Men det räddar inte om det är stenar bakom som rör sig när du kör med släggan, så vissa bitar kommer nog behöva fixas efteråt, utöver dina sprickor och toppen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Jenny Alvin skrev:
Om jag ger mig på att själv borra och slägga bort lecablock ovanifrån tills jag hamnar i höjd där jag vill ha muren - någon av er kunniga människor här som har förslag på hur jag undviker att sabba putsen på den del som jag vill behålla? Förstår att den kommer att bli delvis skadad, men man vill ju ha den så välbehållen som möjligt.
Som dom säger är bäst att få en rand i putsen, men kan vara svårt att hitta var det är bäst. Det ska då vara i mellan skiften. Om du kommer så långt som att borra ur fogarna och knacka på den fria biten så släpper dom säkert fogen mot nästa skift. Då är Lecan på båda sidorna fria uppe och ena sidan, med knack så släpper dom säkert
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Jenny Alvin skrev:
Huset har nedfart till garage, enligt bilden. Som synes är stödmurarna överdimensionerade, på höjden. Ingen annan på gatan har en liknande ramp-aktig lösning, utan har stödmurar som är i marknivå eller lite över marknivå.

Jag vet inte vad murarna är gjorda av, troligen betong. I en spricka på ett ställe anas att det skulle kunna vara lecablock, men det kanske inte är sannolikt för hållfastheten.

Jag har ställt fråga till betonghåltagningsföretag vad det skulle kosta att sänka murarna, dvs "såga av dem" horisontellt.

Har fått pris på 28 000 kronor.

Jag förstår att hantverkare inte jobbar gratis - men verkar det inte dyrt?

Det rör sig om ca 12 meter mur som ska kapas.
Så 2 300 kronor metern enligt prisförslag.
Det är alltså 12 meter som ska sågas rakt av horisontellt. Låter inte så komplicerat eller tidsödande.
Är detta ett rimligt begärt pris?
Snyggt som det är! Dyrt...? Ja!
Totalt onödigt, och dumdristigt att sänka muren...vill du ramla ner?
 
Ovan är bra råd. Ta bort topposterna om du vill återanvända den. Alltså innan du sågar och släggar ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.