711 472 läst · 11 004 svar
711k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Låter ju konstigt att lagren går sönder gång på gång. Eftersom det är samma hjul hela tiden verkar det ju inte som att det är själva lagret som gör att det tar slut i förtid.
Uppdatera gärna sen om du får reda på orsak.
Uppdatera gärna sen om du får reda på orsak.
När man pressar i lagret i spindeln används ett mellanlägg som bara lägger tryck på den yttre lagerbanan. När man pressar i navet i lagret används ett mellanlägg som bara lägger tryck på den inre lagerbanan. På så vis trycker man aldrig på lagrets kulor. Gör man fel och lägger tryck på kulorna så skadas kulorna och lagret börjar snart låta illa. Hydraulisk press eller handverktyg går båda att använda rätt eller fel.
Det bör dom ha koll på verkstan. Det hör till grundutbildning för en mek. Problemet med just den lösningen med separata tätningar, corolla 4wd ca -98 har samma lösning, är just att ytan som packboxen ska täta mot inte förnyas per automatik som vid konventionella kompakthjulager. Och ska man byta både navet och drivknut/drivaxel är det frågan om man inte överskrider bilens värde. Åtminstone kommer man över tröskeln för att avråda rep. Men som tidigare nämnt har väl Meca 3års garanti på reservdelar.
"Grundutbildning för en mek" betyder inte ett skit idag. Jag lämnade in min dåvarande bil för hjullagerbyte då den hade börjat låta illa, jag sa det låter som hjullager och jag tror att det är höger men meken får gärna verifiera. Vänster hjullager byttes och bilen hämtades av en vän då jag jobbade. Den lät lika illa som när jag lämnade in den. Efter mycket högljudd argumentation vid servicedisken dagen efter fick jag en ny tid för ett byte av det andra lagret. När jag skulle lämna bilen var det så tidigt att ingen servicemänniska hade börjat utan jag togs emot av meken som hade bytt mitt hjullager tidigare och ja, ni kan ju tänka er vilken shit-show det blev. Vi stod och skrek på varandra tills en chef dök upp. Meken hävdade att lagret han böt minsann var lika dåligt och jag ifrågasatte detta då lagerljudet tystnade då jag svängde. Idiotmeken hade varit i yrket i över 25 år... Visst jag fick båda hjullagren fram bytta till kostnade av ett, men anledningen till bytet var att jag skulle sälja bilen och ville ha den i ett schysst skick så jag fick ju ingen fördel av detta byte öht, det enda jag drabbades av var högt blodtryck, pga ett jävla hjullager, som vilken jävla idiotmek som helst klarar av att byta.
Jag har faktiskt några gånger varit med om att hjullagren på båda sidor behövt bytas fast det blivit tyst när man svängt. Meken borde ju ha märkt att båda lagren var slut. Vid provkörning efter byte borde han ju märkt att ljudet var kvar.RoTe skrev:"Grundutbildning för en mek" betyder inte ett skit idag. Jag lämnade in min dåvarande bil för hjullagerbyte då den hade börjat låta illa, jag sa det låter som hjullager och jag tror att det är höger men meken får gärna verifiera. Vänster hjullager byttes och bilen hämtades av en vän då jag jobbade. Den lät lika illa som när jag lämnade in den. Efter mycket högljudd argumentation vid servicedisken dagen efter fick jag en ny tid för ett byte av det andra lagret. När jag skulle lämna bilen var det så tidigt att ingen servicemänniska hade börjat utan jag togs emot av meken som hade bytt mitt hjullager tidigare och ja, ni kan ju tänka er vilken shit-show det blev. Vi stod och skrek på varandra tills en chef dök upp. Meken hävdade att lagret han böt minsann var lika dåligt och jag ifrågasatte detta då lagerljudet tystnade då jag svängde. Idiotmeken hade varit i yrket i över 25 år... Visst jag fick båda hjullagren fram bytta till kostnade av ett, men anledningen till bytet var att jag skulle sälja bilen och ville ha den i ett schysst skick så jag fick ju ingen fördel av detta byte öht, det enda jag drabbades av var högt blodtryck, pga ett jävla hjullager, som vilken jävla idiotmek som helst klarar av att byta.
Precis, meken borde provkört och inte lämnat ut en bil som låter exakt lika illa som innan. Jag är ingen amatör på bilar heller så jag visste vilket lager som skulle bytas för att få den tyst. Att sedan det andra också var dåligt men inte lät illa kunde jag inte brytt mig mindre om då jag sålde den direkt efter.N Niq skrev:
Nu kan du ju vara glad åt att den som köpte den fick nya fina lager på båda sidor. Och att en medmänniska hade lite tur och fick en bil i lite bättre skick än annars.RoTe skrev:Precis, meken borde provkört och inte lämnat ut en bil som låter exakt lika illa som innan. Jag är ingen amatör på bilar heller så jag visste vilket lager som skulle bytas för att få den tyst. Att sedan det andra också var dåligt men inte lät illa kunde jag inte brytt mig mindre om då jag sålde den direkt efter.
Jag har bytt fram på en Corolla -93 (34" mil) den hade den bästa konstruktion jag sett för att minska inträngning av vatten, och det var nästan helt rent bakom när jag tog bort det.Kuslake skrev:Det bör dom ha koll på verkstan. Det hör till grundutbildning för en mek. Problemet med just den lösningen med separata tätningar, corolla 4wd ca -98 har samma lösning, är just att ytan som packboxen ska täta mot inte förnyas per automatik som vid konventionella kompakthjulager. Och ska man byta både navet och drivknut/drivaxel är det frågan om man inte överskrider bilens värde. Åtminstone kommer man över tröskeln för att avråda rep. Men som tidigare nämnt har väl Meca 3års garanti på reservdelar.
I vanliga fall brukar det vara en ring som sticker ut från spindeln, och en ring från skölden som går i varandra, Corollan hade dubbla ringar på båda sidorna.
Svårt att förklara, men ni som mekat en del vet nog vad jag menar.
I motsats hade Mazda på några årsmodeller ingen skydd alls bak, det var kapslat lager där man såg lagrets tätning om man tittade in bakom hjulet....de höll inte länge.
Jo man förutsätter ju att meken tryckte med en platta som tog ytterbanan , vad jag minnsT TommyC skrev:När man pressar i lagret i spindeln används ett mellanlägg som bara lägger tryck på den yttre lagerbanan. När man pressar i navet i lagret används ett mellanlägg som bara lägger tryck på den inre lagerbanan. På så vis trycker man aldrig på lagrets kulor. Gör man fel och lägger tryck på kulorna så skadas kulorna och lagret börjar snart låta illa. Hydraulisk press eller handverktyg går båda att använda rätt eller fel.
så låg inte inre lagerbanan utanför den yttre. SKF, lagret hade vi köpt på Skruvat och tog
med till verkstan. Var ute och kände på den långa bulten förut med den elektriska mutter-
knacken men trots flitigt sprayande med rostolja så satt den som berget , får låta det verka
lite. Tänkte få ur drivaxeln så man är säker på att det är den sidan men det hördes som det.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Fast byta flera lager bara för att är ju merförsäljning deluxe.........dylika lager slits ju nästan aldrig ut utan det är ju inträngande vatten och då rost som dödar de flesta. Det måste ju inte ske samtidigt på flera hjul.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 734 inlägg
Hjullagren på min Lexus bytte jag ett åt gången. Dumsnålt för det andra pajade 1 år senare. 32' vs 33'milS Stefan1972 skrev: