O oliven1 skrev:
fast du kan ju inte plocka ut ett inlägg ur sitt sammanhang?
skrev ju i inlägget efter att jag läste för snabbt och menade att priset var rimligt för hela huset.

vilket det är.
Aha, du menar nu alltså att du inte menar det du skrivit.

Sammanhanget ges av första inlägget i tråden, väldigt tydligt i detta fall.

Du har ju hävdat flera gånger att du redan svarat på frågan, men nu erkänner du alltså att du menar något annat. Svara gärna på mina två frågor då så det är tydligt vad du menar. Läs gärna mina frågor långsamt så det inte blir fel igen.
 
  • Gilla
Senn och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Aha, du menar nu alltså att du inte menar det du skrivit.

Sammanhanget ges av första inlägget i tråden, väldigt tydligt i detta fall.

Du har ju hävdat flera gånger att du redan svarat på frågan, men nu erkänner du alltså att du menar något annat. Svara gärna på mina två frågor då så det är tydligt vad du menar. Läs gärna mina frågor långsamt så det inte blir fel igen.
men vad är det du inte förstår?

jag skriver i inlägget efter du citerar att jag läste för snabbt att jag tyckte priset var rimligt för hela huset, vilket även TS svarade på.

så ja, jag tycker priset för en sida är rimligt för hela huset.
Tycker inte du det?
 
O oliven1 skrev:
men vad är det du inte förstår?

jag skriver i inlägget efter du citerar att jag läste för snabbt att jag tyckte priset var rimligt för hela huset, vilket även TS svarade på.

så ja, jag tycker priset för en sida är rimligt för hela huset.
Tycker inte du det?
Det har jag ju redan svarat på, men du vill kanske att jag skriver det igen.

Jag tycker att 24 timmar med råge täcker detta arbete. Det blir 16800kr före ROT. 11760kr efter ROT. Tillkommer lite klyvsågat virke, ska vi runda av det till 2000kr så täcker det lite skruv och färg också.

13760kr totalt.

Så nej, 26tusen kronor för hela arbetet, när man redan är etablerad, är inte rimligt.

Nu har jag räknat med 700kr per timme vilket är högt för denna typ av jobb. Ringer man vilken skuttfirma som helst så hyr de en skylift en dag och sedan är jobbet klart. Och de kostar inte 700kr per timme.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det har jag ju redan svarat på, men du vill kanske att jag skriver det igen.

Jag tycker att 24 timmar med råge täcker detta arbete. Det blir 16800kr före ROT. 11760kr efter ROT. Tillkommer lite klyvsågat virke, ska vi runda av det till 2000kr så täcker det lite skruv och färg också.

13760kr totalt.

Så nej, 26tusen kronor för hela arbetet, när man redan är etablerad, är inte rimligt.

Nu har jag räknat med 700kr per timme vilket är högt för denna typ av jobb. Ringer man vilken skuttfirma som helst så hyr de en skylift en dag och sedan är jobbet klart. Och de kostar inte 700kr per timme.
arbete, material, ställning, verktyg, bil, bränsle, avfallshantering ,administration, OH, Arvode, risk.
tycker det låter rimligt.
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Haha, det är ju så långt i från sanningen man kan komma.
hört talat om PBL?
Vad säger PBL om montering av vindskivor? Om takpapp? Vindväv? Spikinslagningsdjup på panel?

PBL styr i huvudsak utseende och förekomst av byggnation.
 
Byurn Byurn skrev:
Vad säger PBL om montering av vindskivor? Om takpapp? Vindväv? Spikinslagningsdjup på panel?

PBL styr i huvudsak utseende och förekomst av byggnation.
du skrev följande: "Svensk lag ger i huvudsak blanka fan i vad vi bygger bara det är tillräckligt hållfast."

Vilket självklart är helt fel, finns extremt mycket mer lagar än som bara reglerar hållfasthet.
 
O oliven1 skrev:
arbete, material, ställning, verktyg, bil, bränsle, avfallshantering ,administration, OH, Arvode, risk.
tycker det låter rimligt.
Nej, förutsättningarna här var att det handlade om ett tilläggsarbete. Ställningen har man redan betalat för, kostnaden för verktyg är i detta fall i allt väsentligt noll kronor. 13tusen kronor för bil, bränsle, avfallshantering och admin är inte ok. Något ytterligare arvode ska inte utgå och riskpengen kopplat till byte av vindskivor är så liten att det inte går att sätta pengar på det.

Som sagt, de 75kkr före rot som man begär här är i det närmaste ocker. Även halva summan är dubbelt för mycket när man är på plats redan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
som sagt har jag sagt 26 000kr från början inte 75 tusen.

självklart ska man ha betalt för ställningen dessa 24 timmar med.
 
Jag tycker dom ser trötta ut på tredje bilden, och mest smutsiga i övrigt, skicket skiljer sig dock jämfört mot panelen vilket får mig att tro att hantverkarna nog har rätt. Men rötskador är svårbedömt på bilder, framför allt på håll. Lättast är att gå upp på ställningen och peta med en nyckel eller spårmejsel. Är det mjukt bör du byta, du borde spara pengar på att göra det nu när du redan har ställning och folk på plats, men 26 000 per sida lät väldigt dyrt.

Som jämförelse bytte jag panel på garaget för två år sedan, men jag behöll vindskivorna för jag tyckte dom såg bra ut, på närmare håll såg jag att dom var sämre men orkade inte åka iväg och handla virke en gång till så jag hoppades att dom skulle hålla ett tag till, nu två år senare är dom genomruttna och verkligen dags att byta. Jag räknar med att göra en sida själv på en helg, dock är det ju färre meter då det är en mindre byggnad, men som tidigare påpekats är materialkostnaden låg och du har ju redan ställningen. Högt räknat tycker jag inte det borde kosta mer än 16 000 per sida.

Risken är väl att om du ska ta in en annan firma om 2 år så kommer det nog inte bli billigare än 26 000 per sida. Då det blir en del väntetid med målning när enbart vindskivor ska målas. Är vindskivorna riktigt dåliga så finns det ju risk att dom lossnar och drar med sig plåtarna och då blir det ännu dyrare om plåtarna inte går att återanvända.

Fråga firman lite försiktigt om hur lång tid det beräknas ta att byta vindskivorna, tänker att det är en indikation på att priset är högt. Säger dom att det är snabbt gjort vilket jag hade svarat så kan du säga att du inte förstår priset. Men det är väl inte ovanligt att man får dåliga priser när man redan sitter i knäet på dom med en ställning som är deras. Dom vet nog att skulle du ta in någon annan så hamnar det på ca 26 000kr. ÄTor är en guldgruva för många företag.
 
O oliven1 skrev:
Säg vad jag sagt i denna tråden som är fel?

säger inte Ama att du ska vika pappen över vindskivan?
Vad spelar det för roll, om någon några tycker att pappen ska läggas över vindskivan. På taket har man takpapp. Det är i badrum som man har tärskikt, som ibland är svåra att skarva. Vad är problemet om kanten på takpappen eveventuellt skadas när man tar bort vindskivorna?
Vidare är det långt ifrån alltid som pappen ska vikas över vindskivan. Det beror på konstruktionen i övrigt.
 
Unikt namn
O oliven1 skrev:
Den täcks ju av en plåt?
Plåt ska aldrig ligga an trä
Hur gör man nuförtiden med fönsterbläck då? 🤔
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vad spelar det för roll, om någon några tycker att pappen ska läggas över vindskivan. På taket har man takpapp. Det är i badrum som man har tärskikt, som ibland är svåra att skarva. Vad är problemet om kanten på takpappen eveventuellt skadas när man tar bort vindskivorna?
Vidare är det långt ifrån alltid som pappen ska vikas över vindskivan. Det beror på konstruktionen i övrigt.
haha, takpapp är ett tätskikt.
finns mer ställen än i badrum du har tätskikt, tak, gårdar, p-hus, pooler, dammar, osv...

enligt Ama ska ska pappen vikas över vindskivan på den konstruktionen som TS skickade bild på som vi diskuterar i tråden.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur gör man nuförtiden med fönsterbläck då? 🤔
vad menar du?

det måste självklart ligga ett fuktskydd tex. en papp under ett fönsterbleck.
det framgår också av Ama eller teknikhandboken, bara att läsa på.

Schematisk teckning som visar rätt placering av fuktskydd under fönsterbleck med märkning av skruv och tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
O oliven1 skrev:
nä, men följer man Ama så har man uppfyllt kravet på fackmässigt.
gör man det inte så ligger bevisbördan på dig att visa att man uppfyller det.
och man ligger risigt till i alla framtida tvister.

därför följer alla seriösa AMA
Då är de flesta småhustillverkare oseriösa enligt dig för dom följer absolut inte AMA utan har egna enklare lösningar på det mesta..
 
R Rejäl skrev:
Då är de flesta småhustillverkare oseriösa enligt dig för dom följer absolut inte AMA utan har egna enklare lösningar på det mesta..
Ama är ingen lag, inget man måste följa.

men man måste utföra arbetet fackmässigt och följer man Ama har man uppfyllt det kravet.
gör man det inte så är det upp till företaget själva att visa att man uppfyller dessa krav.

bevisbördan hamnar helt på dig och framkommer det skador i framtiden är det otroligt svårt att hävda att man utfört det fackmässigt vilket man kan göra om man följt Ama.
Därför vågar inga seriösa frångå Ama, dessutom har jag aldrig sett ett proffesionellt entreprenadavtal som inte hänvisar till Ama.

att småhustillverkare tar genvägar mot okunniga privatpersoner är väl ingen hemlighet och ganska tydligt i denna tråden då många verkar tror att deras lösning är standard i branschen vilket är långt från sanningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.