R
O oliven1 skrev:
Ama är ingen lag, inget man måste följa.

men man måste utföra arbetet fackmässigt och följer man Ama har man uppfyllt det kravet.
gör man det inte så är det upp till företaget själva att visa att man uppfyller dessa krav.

bevisbördan hamnar helt på dig och framkommer det skador i framtiden är det otroligt svårt att hävda att man utfört det fackmässigt vilket man kan göra om man följt Ama.
Därför vågar inga seriösa frångå Ama, dessutom har jag aldrig sett ett proffesionellt entreprenadavtal som inte hänvisar till Ama.

att småhustillverkare tar genvägar mot okunniga privatpersoner är väl ingen hemlighet och ganska tydligt i denna tråden då många verkar tror att deras lösning är standard i branschen vilket är långt från sanningen.
Ja att lägga vinskiveplåten direkt mot vindskivan är fackmannamässigt utfört alla dagar i veckan..
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja att lägga vinskiveplåten direkt mot vindskivan är fackmannamässigt utfört alla dagar i veckan..
inte enligt Ama eller diverse teknikhandböcker
 
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
inte enligt Ama eller diverse teknikhandböcker
Ärlig fråga, har du erfarenhet av att bygga något eller bara att läsa om att bygga något?
 
  • Gilla
Urban R och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ärlig fråga, har du erfarenhet av att bygga något eller bara att läsa om att bygga något?
civilingenjör arbetat på entrepenadsidan och beställarsidan i hela livet.

finns ju en anledning att Ama ändrade i sina handböcker att man måste ha fuktskydd under papp.
regeln kom till för man hade så mycket problem med skador.

men som sagt alla avtal så ingår ju Ama som standard.
Att då utföra utan att vika pappen över vindskivan skulle innebära ett fel och man får göra om
 
  • Haha
AG A
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
du skrev följande: "Svensk lag ger i huvudsak blanka fan i vad vi bygger bara det är tillräckligt hållfast."

Vilket självklart är helt fel, finns extremt mycket mer lagar än som bara reglerar hållfasthet.
Ibland får jag ge upp och inse att det saknas mottagning.
 
  • Haha
  • Gilla
hantverkare1 och 7 till
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Ibland får jag ge upp och inse att det saknas mottagning.
men andra ord du insåg att du hade fel och hade inget komma med.
 
Unikt namn
O oliven1 skrev:
vad menar du?

det måste självklart ligga ett fuktskydd tex. en papp under ett fönsterbleck.
det framgår också av Ama eller teknikhandboken, bara att läsa på.

[bild]
Mellan fönster och bleck är det alltså nuförtiden ett tätskikt, som man sedan punkterar med spikar rakt igenom?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Mellan fönster och bleck är det alltså nuförtiden ett tätskikt, som man sedan punkterar med spikar rakt igenom?
japp, krav enligt Ama.
tror kravet kom för 5 år sedan om jag inte minns fel.

nä du punkterar inte det med spikar, varför skulle du det?

detta är en lösning prefab tillverkare av väggar använt länge dock.
 
MultiMan
O oliven1 skrev:
vad menar du?

det måste självklart ligga ett fuktskydd tex. en papp under ett fönsterbleck.
det framgår också av Ama eller teknikhandboken, bara att läsa på.

[bild]
"Självklart" med papp (eller annat tätskikt) under fönsterbleck? 🤔

Jag har aldrig sett det och använde inte det när jag bytte fönster i hela huset för 15 år sedan. Finns inte ens en antydan till fukt som kommit in under eller i konstruktionen som helhet. Enda stället jag tätade (med utefog) var under skruvarna man fäster blecket med och i något fall där plåten viker upp mot fodringen för att hindra vatten att ta sig förbi till 100%.

Du menar alltså att detta tätskikt under fönsterbleck sitter på de flesta av landets nyare hus?
 
  • Gilla
Jörgen63 och 3 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
civilingenjör arbetat på entrepenadsidan och beställarsidan i hela livet.

finns ju en anledning att Ama ändrade i sina handböcker att man måste ha fuktskydd under papp.
regeln kom till för man hade så mycket problem med skador.

men som sagt alla avtal så ingår ju Ama som standard.
Att då utföra utan att vika pappen över vindskivan skulle innebära ett fel och man får göra om
Haha, inom vilken gren? En sak är iallafall säker, du har inte minsta kunskap, utbildning eller erfarenhet av bygg, överhuvydtaget. Vilker du även medgivit i en tidigare tråd😄.
Det är även mer än tydligt med hänseende till det du skriver.
Men en sak begriper jag inte. Vad får du egentligen ut av att sitta här och trolla. Du läser något någonstans som du uppenbarligen inte kan tolka (vilket också visar att du är helt novis inom bygg), sen hänvisar du till det om, och om igen. Varför???
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Mitt företag gör plåt och tätskikt för ungefär 400-500 lägenheter i Mälardalen per år i ny produktion.
Aldrig någon sin lägger vi tätskikt under fönsterbleck. Endast under dörröppningar
 
  • Gilla
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
men andra ord du insåg att du hade fel och hade inget komma med.
Vi säger så.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
A
J JonasBjörkman2 skrev:
Hej,
Jag har hantverkare här som skall måla om vårt hus. De säger att vi måste byta våra vindskivor, och att det måste göras nu. De vill dessutom ha 26 000 efter rot per sida av huset. Det är ett tvåvåningshus.
1. Måste jag byta nu? Eller kan jag göra det senare?
2. Är det rimligt med 26 000 kr per sida för byte av vindskivor.

Spontant känns det rätt så mycket. Det är en rätt mastig extrakostnad som vi inte hade räknat med. Vad händer om vi skjuter på det något år?
Det ser ju inte friskt ut på några ställen så för ett bra resultat hade jag bytt iallafall dom som är spruckna/ser ruttna ut men inte för 50”+tusen .
Förstår om inte målarna får ett bra resultat så byt själv på kvällstid eller hoppa över målningen av dom och byt själv från skylift Närbild av en byggnads vitmålade träpanel med synliga sprickor och tecken på röta nära taket, vid sidan av en skylift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en byggnads vitmålade träpanel med synliga sprickor och tecken på röta nära taket, vid sidan av en skylift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JonasBjörkman2
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
"Självklart" med papp (eller annat tätskikt) under fönsterbleck? 🤔

Jag har aldrig sett det och använde inte det när jag bytte fönster i hela huset för 15 år sedan. Finns inte ens en antydan till fukt som kommit in under eller i konstruktionen som helhet. Enda stället jag tätade (med utefog) var under skruvarna man fäster blecket med och i något fall där plåten viker upp mot fodringen för att hindra vatten att ta sig förbi till 100%.

Du menar alltså att detta tätskikt under fönsterbleck sitter på de flesta av landets nyare hus?
för 15 år sedan var det inget krav.

japp nu monterar man alltid detta då man mer eller mindre alltid i större seriösa projekt följer Ama.
alla projekt jag är delaktig i nu har fuktskydd under bleck då det är ett krav.
 
A AG A skrev:
Haha, inom vilken gren? En sak är iallafall säker, du har inte minsta kunskap, utbildning eller erfarenhet av bygg, överhuvydtaget. Vilker du även medgivit i en tidigare tråd😄.
Det är även mer än tydligt med hänseende till det du skriver.
Men en sak begriper jag inte. Vad får du egentligen ut av att sitta här och trolla. Du läser något någonstans som du uppenbarligen inte kan tolka (vilket också visar att du är helt novis inom bygg), sen hänvisar du till det om, och om igen. Varför???
när har jag skrivit det? visa gärna det.

är utbildad civilingenjör inom väg och vatten.

istället för att säga att jag inte kan något etcetera, säg vad jag säger som är fel?

jag har sagt 2 saker i denna tråden, Ama säger att papp ska vikas över tätskikt och Ama säger att det ska vara fuktskydd under bleck.
stämmer inte detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.