R
O oliven1 skrev:
Det är fel ja,
det är ett fel att inte vika över pappen enligt svenska byggstandarder.

Sedan får olika leverantörer säga vad dom vill och det gör dom av olika anledningar.
En enkel är att dom är anpassade efter mer en svenska marknaden tex
Då är stort sett alla villor som görs idag fel enligt dig😉
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Nja, håller inte med.
Man kan ju fuska hur mycket man vill men gör det inte mer korrekt.

Bara för du gör så gör det inte mer korrekt.
Men som sagt alla får göra som dom vill men man ska ha med sig att det är ett fel och hade man gjort det professionellt så hade det blivit ett fel på en besiktning som ska åtgärdas i hela sin omfattning utan undantag.
De flesta vill nog anse att systemtillverkarens, Benders, instruktioner kör över AMA.
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
R
Byurn Byurn skrev:
De flesta vill nog anse att systemtillverkaren, Benders, instruktioner kör över AMA
Ja AMA är ingen tvingande lag, bara om man har avtalat om det..
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja AMA är ingen tvingande lag, bara om man har avtalat om det..
Även om du avtalat om det, monteringsinstruktionen från tillverkaren är anpassade efter respektive produkt. Jag skulle förvänta mig att instruktioner kör över AMA oavsett vad vi avtalat.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Japp, pappen ska vikas över vindskivorna för att det ska vara korrekt utfört.
Alltså går det inte byta vindskivorna utan att göra åverkan på tätskiktet.
Du är ju inte riktig!
Rätt vad det är hoppar du in i en tråd, sen skriver du nya inlägg en gång i minuten. Allt är bara ren "gallimattias", då du helt saknar kunskap om bygg överhuvudtaget. Trots att ALLA säger att du har fel, så fortsätter du babbla.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 6 till
  • Laddar…
R
Byurn Byurn skrev:
Även om du avtalat om det, monteringsinstruktionen från tillverkaren är anpassade efter respektive produkt. Jag skulle förvänta mig att instruktioner kör över AMA oavsett vad vi avtalat.
Nja, har vi avtalat AMA så gäller det över lag..
 
R Rejäl skrev:
Nja, har vi avtalat AMA så gäller det över lag..
Lag? Jag pratar om monteringsinstruktioner. Svensk lag ger i huvudsak blanka fan i vad vi bygger bara det är tillräckligt hållfast.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R
Byurn Byurn skrev:
Lag? Jag pratar om monteringsinstruktioner. Svensk lag ger i huvudsak blanka fan i vad vi bygger bara det är tillräckligt hållfast.
Avtalar du och jag AMA så är det det som gäller, även om montageinstruktionen skulle säga något annat, montageanvisning för tex. tak är oftast det enklaste för ett godkänt montage medan AMA grottar ner sig i detaljer..
Det råder avtalsfrihet i detta land och det som avtalas och beställs av konsumenten gäller..
 
Byurn Byurn skrev:
De flesta vill nog anse att systemtillverkaren, Benders, instruktioner kör över AMA
nä verkligen inte, Benders sen ju inte till helheten utan enbart till sin produkt.

vid en besiktning ligger du illa till och skulle det bli något fel i framtiden ligger all bevisbörda på dig om man frångått svenska byggregler.
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du är ju inte riktig!
Rätt vad det är hoppar du in i en tråd, sen skriver du nya inlägg en gång i minuten. Allt är bara ren "gallimattias", då du helt saknar kunskap om bygg överhuvudtaget. Trots att ALLA säger att du har fel, så fortsätter du babbla.
Säg vad jag sagt i denna tråden som är fel?

säger inte Ama att du ska vika pappen över vindskivan?
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja AMA är ingen tvingande lag, bara om man har avtalat om det..
nä, men följer man Ama så har man uppfyllt kravet på fackmässigt.
gör man det inte så ligger bevisbördan på dig att visa att man uppfyller det.
och man ligger risigt till i alla framtida tvister.

därför följer alla seriösa AMA
 
Byurn Byurn skrev:
Lag? Jag pratar om monteringsinstruktioner. Svensk lag ger i huvudsak blanka fan i vad vi bygger bara det är tillräckligt hållfast.
Haha, det är ju så långt i från sanningen man kan komma.
hört talat om PBL?
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
N
För att återgå till det tråden handlade om initialt d.v.s. om TS vindskivor behöver bytas eller ej hade jag utifrån vad jag kan se på bilderna aldrig bytt dem. I synnerhet inte till det pris som erbjudits.
Däremot behöver de kärlek i form av ommålning.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Det har jag inte alls skrivit, läs igen
Jodå, du skrev:
O oliven1 skrev:
men är ju smidigt och billigt att göra det när du ändå har ställning på plats.
priset är rimligt men de förutsättningarna vi vet.
Dvs, du menar inte bara att priset på 75kkr före rot är rimligt. Det är också billigt.

Min fråga kvarstår:

Hur motiverar du att priset är rimligt?
Har bytt ett par vindskivor någongång?
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jodå, du skrev:

Dvs, du menar inte bara att priset på 75kkr före rot är rimligt. Det är också billigt.

Min fråga kvarstår:

Hur motiverar du att priset är rimligt?
fast du kan ju inte plocka ut ett inlägg ur sitt sammanhang?
skrev ju i inlägget efter att jag läste för snabbt och menade att priset var rimligt för hela huset.

vilket det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.