MathiasS MathiasS skrev:
Jasså det var DET du sa hela tiden.

Säg en timme extra då. Tycker du att 52000 efter rot känns ok då?

Jag undrar också om du monterat vindskivor någon gång?
har ju redan svarat på det?
 
  • Haha
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Åverkan?
Lossa och återmontera.
Då har du aldrig lossat en gammal papp
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Över vindskivorna stämmer
Det har jag faktiskt aldrig sett på något hus.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 8 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det har jag faktiskt aldrig sett på något hus.
Okej,
Men det är byggreglerna som säger det
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Okej,
Men det är byggreglerna som säger det
Kan du länka? Måste se helknasigt ut med papp som sticker ut och viks ned ovanpå...
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan du länka? Måste se helknasigt ut med papp som sticker ut och viks ned ovanpå...
Den täcks ju av en plåt?
Plåt ska aldrig ligga an trä
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
har ju redan svarat på det?
Ja jag ser nu att du svarat att du tycker att priser är rimligt under givna omständigheter. Dvs, med hantverkaren redan etablerad, byggställningen på plats, så är det rimligt att det kostar 52 000 efter ROT för att bytta vindskivorna. Hantverkaren har alltså i runda slängar 75 000kr i budget för detta arbete.

Om du tycker att det är rimligt så svarar det också på min andra fråga "har du bytt vindskivor någongång". Om du hade gjort det så visste du att man inte behöver över 100 timmar för att göra jobbet.

Om jag skulle göra det själv under dessa förutsättningar så skulle det ta mig en kort arbetsdag per sida, högt räknat och därefter vill jag platsmåla två gånger och det tar ett par timmar till. Om jag är lite snabbare så går det nog att göra jobbet på en dag, men det ska hämtas material osv också. Så, vi räknar tre dagar. 24 timmar.

Hur motiverar du att priset är rimligt?
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
R
O oliven1 skrev:
Över vindskivorna stämmer
Det är inte många som monterar underlagspappen på ovansidan av vindskivan för det blir för ojämt för plåten med en massa papp..
Här är en monteringsanvisning ifrån Benders..
Som inte kräver det..
 
  • Illustration av montering för tak med översikt över material och konstruktion som vindskiveavslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt Larsson och 12 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja jag ser nu att du svarat att du tycker att priser är rimligt under givna omständigheter. Dvs, med hantverkaren redan etablerad, byggställningen på plats, så är det rimligt att det kostar 52 000 efter ROT för att bytta vindskivorna. Hantverkaren har alltså i runda slängar 75 000kr i budget för detta arbete.

Om du tycker att det är rimligt så svarar det också på min andra fråga "har du bytt vindskivor någongång". Om du hade gjort det så visste du att man inte behöver över 100 timmar för att göra jobbet.

Om jag skulle göra det själv under dessa förutsättningar så skulle det ta mig en kort arbetsdag per sida, högt räknat och därefter vill jag platsmåla två gånger och det tar ett par timmar till. Om jag är lite snabbare så går det nog att göra jobbet på en dag, men det ska hämtas material osv också. Så, vi räknar tre dagar. 24 timmar.

Hur motiverar du att priset är rimligt?
Det har jag inte alls skrivit, läs igen
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det är inte många som monterar underlagspappen på ovansidan av vindskivan för det blir för ojämt för plåten med en massa papp..
Här är en monteringsanvisning ifrån Benders..
Som inte kräver det..
Benders är inte svensk standard.
Enligt ama och svensk trä ska den vikas runt, allt annat är fel.

Det är okej att göra fel i Sverige men man ska då veta att man gör fel och det finns en anledning att det är standard
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
R
O oliven1 skrev:
Benders är inte svensk standard.
Enligt ama och svensk trä ska den vikas runt, allt annat är fel.

Det är okej att göra fel i Sverige men man ska då veta att man gör fel och det finns en anledning att det är standard
Det är så det utförs i landet sedan kan du tycka vad du vill om det det spelar ingen roll..
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det är så det utförs i landet sedan kan du tycka vad du vill om det det spelar ingen roll..
Nja, håller inte med.
Man kan ju fuska hur mycket man vill men gör det inte mer korrekt.

Bara för du gör så gör det inte mer korrekt.
Men som sagt alla får göra som dom vill men man ska ha med sig att det är ett fel och hade man gjort det professionellt så hade det blivit ett fel på en besiktning som ska åtgärdas i hela sin omfattning utan undantag.
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
R
O oliven1 skrev:
Nja, håller inte med.
Man kan ju fuska hur mycket man vill men gör det inte mer korrekt.

Bara för du gör så gör det inte mer korrekt.
Men som sagt alla får göra som dom vill men man ska ha med sig att det är ett fel och hade man gjort det professionellt så hade det blivit ett fel på en besiktning som ska åtgärdas i hela sin omfattning utan undantag.
Så du menar att alla taktegeltillverkares montageanvisningar är fel?
Nu får du ge dig har bytt mer är 100 tak och alldrig haft en reklamation pga. Att pappen inte är på ovansidan av vindskivan..
Den end gången det är viktigt är om man har låglutande papptak så vill pappläggarna lägga sin ytpapp på vindskivan men inte ens dom lägger underlagspappen där för det blir för ojämt..
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Så du menar att alla taktegeltillverkares montageanvisningar är fel?
Nu får du ge dig har bytt mer är 100 tak och alldrig haft en reklamation pga. Att pappen inte är på ovansidan av vindskivan..
Den end gången det är viktigt är om man har låglutande papptak så vill pappläggarna lägga sin ytpapp på vindskivan men inte ens dom lägger underlagspappen där för det blir för ojämt..
Det är fel ja,
det är ett fel att inte vika över pappen enligt svenska byggstandarder.

Sedan får olika leverantörer säga vad dom vill och det gör dom av olika anledningar.
En enkel är att dom är anpassade efter mer en svenska marknaden tex
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Nja, håller inte med.
Man kan ju fuska hur mycket man vill men gör det inte mer korrekt.

Bara för du gör så gör det inte mer korrekt.
Men som sagt alla får göra som dom vill men man ska ha med sig att det är ett fel och hade man gjort det professionellt så hade det blivit ett fel på en besiktning som ska åtgärdas i hela sin omfattning utan undantag.
De flesta vill nog anse att systemtillverkaren, Benders, instruktioner kör över AMA
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.