712 746 läst · 11 019 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Beror ju på vilka justeringsmöjligheter det finns.. inte säkert att caster går att justera överhuvudtaget...
Vad är det för bil? Tror inte man märker skillnad på de olika lutningarna, men det blir antagligen rött för att det är utanför specifikationen för bilen.. ..
Vad är det för bil? Tror inte man märker skillnad på de olika lutningarna, men det blir antagligen rött för att det är utanför specifikationen för bilen.. ..
Det är många bilar där man bara kan justera toe vinkeln. Caster är väldigt ovanligt att det går att justera alls. Det är inte heller många bilar som har någon camberjustering fram.
Om du har bil med kamera och filvakt så ska den kalibreras om man justerar vinklarna i bakaxeln.
Om du har bil med kamera och filvakt så ska den kalibreras om man justerar vinklarna i bakaxeln.
Funderar på om min firmabil fick nån ny programvara när den var på service för 2 veckor sen.
Det kommer upp "Trött förare, ta en pause" och figuren på en kaffekopp stup i kvarten.
Idag dök den upp just när jag tog en mun kaffe ur koppen !!!
Det kommer upp "Trött förare, ta en pause" och figuren på en kaffekopp stup i kvarten.
Idag dök den upp just när jag tog en mun kaffe ur koppen !!!
Var du trött? Alltså hade den lyckats räkna ut det rätt eller var du bara fikasugen?Isakare skrev:
Nä, jag kände mig pigg, jobbade 16 timmar igår och sov som en stock i natt, typ 8 timmar i sträck och vaknade ovanligt pigg. Jag hade åkt i typ 3 minuter när den dök upp.O skrev:
Senare på dagen dök den upp när jag gasade på ut i en rondell.
Hade en Nissan nv2000 electric som firmabil ett tag. Den visade alltid symbolen för trött förare när man kört en viss tid. Hade inget o göra med hur man körde.Isakare skrev:
Dom har nog lyckats justera den bra. Att castern inte blev bra påverkar nog inte speciellt mycket.tveksamt skrev:Kan någon förklara för en obildad vad det är jag läser?
Fick tillbaka bilen från verkstaden efter en hjulinställning pga snedslitna däck.
Detta är protokollet som lämnades ut. Före:
[bild]
Efter:
[bild]
De röda som kvarstår efter justeringen, vad innebär dessa? Rätt stor avvikelse från vad värdet borde vara, eller? Allvarligt?
Hur kan det komma sig att man inte får till detta?
Frågan borde givetvis ställts till verkstaden, men jag kunde inte hämta ut den själv och den som hämtade kan och förstår än mindre än jag om bilar.
Så var skodan vi hade, har för mig att det satt nån kamera i backspegeln som bla kollade ögonrörelser och blinkningar, sen var det även "allt" annat, styrning gas osv sen räknade gubben i lådan ut om man var trött eller inte.Isakare skrev:
Kom upp några gånger på långkörning, kände mig nog inte trött men kanske uttråkad 🙂
På vår kan man avaktivera den funktionen, har aldrig haft den aktiverad.Isakare skrev:
På "våra bilar" justerar man ibland caster för att få bilen att gå rakt på vägen. Det är caster som bestämmer vart hjulet vill gå när man slöpper ratten. Om din bil går rakt på plan väg skulle jag acceptera en bra förklaring från verkstaden.tveksamt skrev:Kan någon förklara för en obildad vad det är jag läser?
Fick tillbaka bilen från verkstaden efter en hjulinställning pga snedslitna däck.
Detta är protokollet som lämnades ut. Före:
[bild]
Efter:
[bild]
De röda som kvarstår efter justeringen, vad innebär dessa? Rätt stor avvikelse från vad värdet borde vara, eller? Allvarligt?
Hur kan det komma sig att man inte får till detta?
Frågan borde givetvis ställts till verkstaden, men jag kunde inte hämta ut den själv och den som hämtade kan och förstår än mindre än jag om bilar.
Man vill gärna att bilen går rakt eller svagt höger för att inte söka sig till mötande körfält om chauffören tuppar av.
Jag tolkar det som att din bil vill svagt vänster men å andra sidan lutar alltid vägen åt höger så det kan bli bra.