713 454 läst · 11 034 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Sådär då var bulten lös, värma och fila flata sidor så tog jag ut den med en nyckel
Sen kom resten av bultarna ut, nu är alla bytta mot nya bultar och shimsen är justerade
Och de gamla
Jag var tvungen att värma lös den nedre bulten också men kunde inte se så bra, så det blev en ganska komplicerad setup med en spegel och lampa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen kom resten av bultarna ut, nu är alla bytta mot nya bultar och shimsen är justerade
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och de gamla
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag var tvungen att värma lös den nedre bulten också men kunde inte se så bra, så det blev en ganska komplicerad setup med en spegel och lampa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 157 inlägg
Nya bilen kom med blanksvarta fälgar till vinterdäcken, inte den snyggaste kombon på en mattfolierad bil.
Funderar på att måla dem mattsvarta istället, eventuellt med Plastidip, någon som har erfarenhet av det? 🤔
Funderar på att måla dem mattsvarta istället, eventuellt med Plastidip, någon som har erfarenhet av det? 🤔
Jag har testat en kopia av plastidip på fälgar och det blev en katastrof, omöjligt att hålla rent och omöjligt att få bort. Har även testat originalet på en frontspoilerläpp och det var som natt och dag mot kopian. Oklart om det går att få rent från bromsdamm dock.
Ni som kör Tesla hur fungerar det här med olika funktioner i bilarna. Kan ni välja till funktioner och betala en prenumerationavgift till Tesla?
Jag såg just att i Usa och Kanada så kan man prenumerera på Full self driving för 99 dollar i månaden. Gäller det andra funktioner också?
Jag såg just att i Usa och Kanada så kan man prenumerera på Full self driving för 99 dollar i månaden. Gäller det andra funktioner också?
Det finns ju olika optioner på hemsidan, de köper man till, sen är det det som kallas connectivity, dvs internetanslutningen, den kostar 99kr/månad för utökad sådan.N Niq skrev:
Men det är en engångsbetalning för optionerna?D djac skrev:
Jag läste att det var funderingar på att Tesla skulle börja inkludera försäkring också i full self drive abonnemanget. Det är mycket möjligt att det bara är lösa rykten jag sett.
Ja, i Sverige är det så, uppgraderad autopilot respektive FSD, enligt min mening ingenting man köper i Sverige eftersom de är så begränsade, i USA tillåts mycket mer funktionalitet.N Niq skrev:
Kan någon förklara för en obildad vad det är jag läser?
Fick tillbaka bilen från verkstaden efter en hjulinställning pga snedslitna däck.
Detta är protokollet som lämnades ut. Före:
Efter:
De röda som kvarstår efter justeringen, vad innebär dessa? Rätt stor avvikelse från vad värdet borde vara, eller? Allvarligt?
Hur kan det komma sig att man inte får till detta?
Frågan borde givetvis ställts till verkstaden, men jag kunde inte hämta ut den själv och den som hämtade kan och förstår än mindre än jag om bilar.
Fick tillbaka bilen från verkstaden efter en hjulinställning pga snedslitna däck.
Detta är protokollet som lämnades ut. Före:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De röda som kvarstår efter justeringen, vad innebär dessa? Rätt stor avvikelse från vad värdet borde vara, eller? Allvarligt?
Hur kan det komma sig att man inte får till detta?
Frågan borde givetvis ställts till verkstaden, men jag kunde inte hämta ut den själv och den som hämtade kan och förstår än mindre än jag om bilar.
Cambervinklar är då hur hjulen lutar, en positiv camber = hjulens topp lutar utåt från bilen. Negativ = hjulen lutar inåt.
Toe-in är hur mycket framsidan av hjulen pekar inåt, sett ovanifrån. Pekar dom utåt från varandra kallas det toe-out istället.
Caster är hur mycket hjulens axel pekar framåt eller bakåt bortom hjulens mittpunkt. Tänk på hjulen på en shoppingvagn.
Exempel:
Varför de inte får till vinklarna på caster vet jag inte men det låter ju ganska slarvigt av dom att lämna de sådär.
Toe-in är hur mycket framsidan av hjulen pekar inåt, sett ovanifrån. Pekar dom utåt från varandra kallas det toe-out istället.
Caster är hur mycket hjulens axel pekar framåt eller bakåt bortom hjulens mittpunkt. Tänk på hjulen på en shoppingvagn.
Exempel:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför de inte får till vinklarna på caster vet jag inte men det låter ju ganska slarvigt av dom att lämna de sådär.