nivv nivv skrev:
Okej! Vilka rör?
Foderrör om du ska borra vidare på djupet. Annars kommer du aldrig ner en bit under grundnivån, hålet rasar ihop.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Foderrör om du ska borra vidare på djupet. Annars kommer du aldrig ner en bit under grundnivån, hålet rasar ihop.
Aha! Hur får man ner rören?
 
nivv nivv skrev:
Hejsan! Har nu dragit igång projektet med att sätta en rörspetsbrunn. Har 100% sand på min tomt. Har borrat med typ skurupsborr ner till 3,5 meter men nu verkar det som att väggarna rasar igen varje gång jag drar upp borret. Sanden är väldigt blöt och man ser blött blänk i botten av hålet.

Är det dags att sätta ner spetsen eller måste det längre ner?
Kul. Om du ska ha rörspetsbrunn behöver du inte borra om den är avsedd för att slå ner med hejare eller dyl. Men bra att veta mtr i backen såklart. Kör hårt 😀
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Kul. Om du ska ha rörspetsbrunn behöver du inte borra om den är avsedd för att slå ner med hejare eller dyl. Men bra att veta mtr i backen såklart. Kör hårt 😀
Ja, tänkte borra och se vad som hände mest. Jag kanske kan få ner 100mm avloppsrör och borra vidare och sedan slå ner spetsen sista 2 meter.
 
nivv nivv skrev:
Ja, tänkte borra och se vad som hände mest. Jag kanske kan få ner 100mm avloppsrör och borra vidare och sedan slå ner spetsen sista 2 meter.
Ok, har du rör och rörmuffar för att kunna stå och slå i lagom höjd hade jag slagit ner den sista biten 😀 Du vill ha fritt flöde vid rörspetsen sen ju.
 
B Bl0mman skrev:
Ok, har du rör och rörmuffar för att kunna stå och slå i lagom höjd hade jag slagit ner den sista biten 😀 Du vill ha fritt flöde vid rörspetsen sen ju.
Mja, jag tänkte kanske ha borren inuti röret och sedan trycka ner röret efterhand. Och ja, själva spetsen bör ju sitta helt nere i marken så att avloppsröret inte förhindrar flödet.

Jag kanske komplicerat det för mycket? Enklare att bara slå ner rör+spets. Eller vad riskerar jag med det?
 
nivv nivv skrev:
Mja, jag tänkte kanske ha borren inuti röret och sedan trycka ner röret efterhand. Och ja, själva spetsen bör ju sitta helt nere i marken så att avloppsröret inte förhindrar flödet.

Jag kanske komplicerat det för mycket? Enklare att bara slå ner rör+spets. Eller vad riskerar jag med det?
Jag tänker att det medförde ett extra arbetsmoment som kanske inte behövs 😀
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Foderrör om du ska borra vidare på djupet. Annars kommer du aldrig ner en bit under grundnivån, hålet rasar ihop.
Och man måste under grundvattennivån? Med hur mycket? Finns säkert inget säkert svar. 2 meter under grundvattennivån?
 
nivv nivv skrev:
Och man måste under grundvattennivån? Med hur mycket? Finns säkert inget säkert svar. 2 meter under grundvattennivån?
Ja vem som har svar på det kan man undra. Det viktiga är nog att hamna i vattenförande lager med spetsen och ju längr ner den kommer och det finns vatten, desto mer kan det sugas upp, utan att nivån och tillflöde sjunker runt spetsen som avtar med uttaget. Det med rörspets är som att lira på lotteri, en del har tur andra inte. Det med foderrör är mer för att slippa dunka ner en spets genom en massa jord/sand och annat. En del sätter ett långt foderrör med an massa hål i eller slitsar i botten och sätter en silduk runt. Vad som är bäst vet jag inte, har ingen spets själv, men vet att en del kan få bra med flöde i backen och ta upp en hel del. Men tro att det i alla lägen blir som en borrad brunn ska man nog undvika.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har nu handlat grejor och börjat slå ner rör. Har slagit på muffen men då gick gängorna, föga förvånande, men det ha snubbe i butiken att man kunde göra.

Går det lättare att slå ner spetsen om man spolar vatten samtidigt?

Och behöver jag en backventil? Jag har en gardenapump som är märkt 50l/minut
 
nivv nivv skrev:
Har nu handlat grejor och börjat slå ner rör. Har slagit på muffen men då gick gängorna, föga förvånande, men det ha snubbe i butiken att man kunde göra.

Går det lättare att slå ner spetsen om man spolar vatten samtidigt?

Och behöver jag en backventil? Jag har en gardenapump som är märkt 50l/minut
När jag gjort det tidigare har jag offrat ett rör som man slår på.
 
nivv nivv skrev:
Har nu handlat grejor och börjat slå ner rör. Har slagit på muffen men då gick gängorna, föga förvånande, men det ha snubbe i butiken att man kunde göra.

Går det lättare att slå ner spetsen om man spolar vatten samtidigt?

Och behöver jag en backventil? Jag har en gardenapump som är märkt 50l/minut
Om inte pumpen har back i sig, och den stannar så går säkert vattnet baklänges tillbaka till spetsen om en kran är öppen. backen ska då sitta mellan pump och spett.
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om inte pumpen har back i sig, och den stannar så går säkert vattnet baklänges tillbaka till spetsen om en kran är öppen. backen ska då sitta mellan pump och spett.
ska undersöka! Om jag häller vatten i röret (innan jag sätter på kopplingar och grejor) så går det inte att fylla röret med vatten. Så jag förstår inte riktigt hur man ska kunna prima pumpen. Den går tom så att säga
 
Svårt att få en back nere vid spettsen, vet inte hur pumpen ser ut med rör och plugga r för att fylla på. Men tror att det på sugsidan finns för att fylla. sätt en ballofix på den och sen en slang till en hink, då suger den mest från hinken och fyller upp pumphuset, sen stänger den sakta och ha en kran öppen, det kommer att komma luft från spettsen och väsnas i pumpen, men gör inget, dey är luften som åker ut. Sen när stänger ballofixen så suger det från spettsen. Men du måste ha en back, gärna så närma pumpen som möjligt, på ut från pumpen har ingen betydelse.
 
J jonaserik skrev:
Svårt att få en back nere vid spettsen, vet inte hur pumpen ser ut med rör och plugga r för att fylla på. Men tror att det på sugsidan finns för att fylla. sätt en ballofix på den och sen en slang till en hink, då suger den mest från hinken och fyller upp pumphuset, sen stänger den sakta och ha en kran öppen, det kommer att komma luft från spettsen och väsnas i pumpen, men gör inget, dey är luften som åker ut. Sen när stänger ballofixen så suger det från spettsen. Men du måste ha en back, gärna så närma pumpen som möjligt, på ut från pumpen har ingen betydelse.
Okej! Tack för tips! Pumpen har en backventil. När jag ”torrkörde” pumpen så kom de mystisk rök/kondens från utloppet på pumpen. Verkade konstigt, så jag slog av pumpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.