Hon har en Saab idag men nåt har rostat sönder och ramlat ner 🙂
Har inte själv kikat på det än...
Lite synd då den ser rätt ok ut både inne och ute ä, förutom vad det nu är som rostat lös

nino nino skrev:
Hon har en Saab idag men nåt har rostat sönder och ramlat ner 🙂
Har inte själv kikat på det än...
Lite synd då den ser rätt ok ut både inne och ute ä, förutom vad det nu är som rostat lös
Hittar man en OK SAAB så har man ju fått väldigt mycket bil för pengarna, bra säkerhet, effekt, komfort, ergonomi. Dräglig bränsleekonomi. Bra bilar att köra fort och långt i. Men många småfel och senare årsmodeller mycket rost. Kan man meka själv och kör ganska mycket är det ju värt det. Men står bilen mest så blir det nog bara bekymmer. Nu börjar SAABarna bli så gamla så även andra bättre och nyare bilar hamnat på samma "bottenpriser". Ska man åka få mil så finns det nog bättre bilar. Jag skulle slå ett slag för en S60 eller S80, V70 verkar svåra hitta till bra pris om de inte gått oerhört långt.

När min mamma bytte bil sist så köpte hon en (helt) ny Kia Picanto (nu är det 6 år sen eller nåt) - har nån som kör lite ändå ekonomi att ha en något nyare bil så får man ju långa garantier och verkar det som en i kronor rätt låg värdeminskning, så det behöver inte vara en sämre affär än att hålla på med gamla skitbilar. Eftersom hon måste sköta bilen själv och jag är 6 mil bort så blir det snabbt dyrt med alla småfel på äldre bilar. Jag tror värdeminskingen nog inte vart mer än 10-15.000 om året (tror den kostade ca 130.000 ny, med automat) och kan man inte meka själv så blir det lätt reparationer för >5000 per år och ett bilbyte till en annan skitbil för 15.000 ett av åren.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nu får ni passa er när ni kör illa och är i min radarzon. Dashcam installerad.

Före;
Dashcam installerad ovanför bilens instrumentbräda med utsikt genom vindrutan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter;
Dashcam monterad bakom bilens backspegel med utsikt över vägen genom vindrutan.
Skapa konto

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
galento
Då kan du ju fota alla som inte kan låta bli att hålla på med mobilen
i bilar du möter 😉.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Digital bakåtspegel visar en gatuvy på en skärm monterad i ett fordon.
Skapa konto

Framtidens backspeglar

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
[bild]
Framtidens backspeglar
Är det i något fordon du kör? Hur upplever du "problematiken" med att ögat behöver fokusera om för att se något på skärmen jämfört med om man tittar i en sidospegel? Det har ju varit en del diskussion om just det runt Polystars nya elbilar som har en skärm-backspegel.

MathiasS MathiasS skrev:
Är det i något fordon du kör? Hur upplever du "problematiken" med att ögat behöver fokusera om för att se något på skärmen jämfört med om man tittar i en sidospegel? Det har ju varit en del diskussion om just det runt Polystars nya elbilar som har en skärm-backspegel.
Det är en Mb Actros och jag har bara flyttat omkring den lite. Det som jag upplevde var lite besvärligt var vart man skulle titta för att se i "speglarna". Man är så van vid att dom sitter på utsidan men det är nog bara en vanesak.
Upplevde inga problem med att fokusera om men det kanske är annorlunda om man kör i trafik och det är mycket man behöver se snabbt.

N Niq skrev:
Det är en Mb Actros och jag har bara flyttat omkring den lite. Det som jag upplevde var lite besvärligt var vart man skulle titta för att se i "speglarna". Man är så van vid att dom sitter på utsidan men det är nog bara en vanesak.
Upplevde inga problem med att fokusera om men det kanske är annorlunda om man kör i trafik och det är mycket man behöver se snabbt.
Intressant att höra iallafall. Typisk sak man inte ska ha en uppfattning om innan man testat.

En annan reflektion kan ju vara att ju närmare ögat sidospegeln/skärmen sitter, desto större del av synfältet blockerar den. Det blir en rätt tjock a-stolpe som monterat i bild.

MathiasS MathiasS skrev:
Intressant att höra iallafall. Typisk sak man inte ska ha en uppfattning om innan man testat.

En annan reflektion kan ju vara att ju närmare ögat sidospegeln/skärmen sitter, desto större del av synfältet blockerar den. Det blir en rätt tjock a-stolpe som monterat i bild.
Syns lite dåligt på bilden men skärmen är faktiskt inte mycket bredare än stolpen. Fast allt extra räknas ju när det gäller sikt.
Det som jag saknade var en vanlig backkamera som visade rakt bakom bilen och en bra funktion skulle varit en kamera som visade framhörnen.

De går bra nu, kompis de går bra nu
Närbild av en mekanisk del med rör och bultar, behöver värme för underhåll.
Skapa konto

Vetja jag klarar mig ur det här också bara jag får värme dit det behövs.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
De går bra nu, kompis de går bra nu
[bild]

Vetja jag klarar mig ur det här också bara jag får värme dit det behövs.

Kanske passar bra? 😂

• Älska
hobbs
  • Laddar…
D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[media]
Kanske passar bra? 😂
Bra smak, smal referens ;)

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Bulten hade rostat fast i lagerbocken, som är aluminium, den vägrade röra sig, Den är förmodligen rostad i svetsmuttern på andra sidan karossen också så jag ger mig inte på det ännu.

Eftersom jag saknar gassvets använder jag tig, på låg värme funkar den ypperligt för att värma bultar och sånt, den har också fördelar för vissa situationer, nästan ingen spillvärme alls. Inte ens med induktion hade man sluppit åt att värma denna bult heller.

Bil med öppen motorhuv, svetsutrustning och kompressor på en uppfart, katt i bakgrunden.
Skapa konto

Syns inte så bra men efter jag glödgade bulten så släppte det.

Glödgad bult i bilkaross med verktyg, fastrostad i aluminium lagerbock, inget spillvärme från tigsvetsningen.
Skapa konto

Idag ska jag låna fjäderspännare och lyfta bilen och komprimera stötdämparfjädern innan jag går vidare. Vill inte ta bort mera bultar utan att avlasta allt.

• Gilla
Isakare och 6 till
  • Laddar…
RoTe
Renoverad fordonsstrålkastare på marken med rengöringsduk.
Skapa konto
Renoverad och suddig billykta som hålls bredvid platsen den ska monteras på en bil.
Skapa konto
Renoverad BMW parkerad framför traditionellt rött trähus med vita fönsterluckor.
Skapa konto

Bit för bit återfår den sin forna glans! 😎 Våtslipade och polerade strålkastarna och lade sedan på tvåkomponents klarlack. Dimljusen var så billiga att det blev nya.

• Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
Då är frågan, vad ska man ha för däckstryck ??
Sommarsulorna skiljer sig radikalt från vinterdäcken i originaldimension vilket är 225/45-17.
Fram är det 235/35-19 på 9" fälj.
Bak 265/30-19 på 9,5"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.