52 999 läst · 447 svar
53k läst
447 svar
Invikbar dragkrok gick inte igenom besiktningen
Om du har en bil som har dragkrok så måste du antagligen registreringsbesiktiga den efter att ha monterat bort kroken innan du får köra den i trafik.RoTe skrev:
Varför läser du inte tråden och varför sprider du falska uppgifter?? Det är så förbannat tröttsamt med såna som dig.B Blejdarn skrev:
Om du läser tråden så kan du på flera ställen läsa att kravet på regbesiktning för dragkrok är borttaget sedan över tio år gällande helbilsgodkända bilar. Vi vet redan att TS har en helbilsgodkänd bil så sluta sprida skit!
Redigerat:
Ja det stämmer. Utöver ovanstående har jag låtit byta en kuggkrans till en ABS-givare. Hade nog inte gått igenom bes. med ABS-fel. Bytt termostat på verkstad. Bytt motorolja och filter en gång själv. Det bör man göra minst vart tionde år. Bytt en strålkastare och grillen själv efter krock med ett rådjur. Bytt kamrem på verkstad. Rengjort insug på verkstad pga dåliga avgasvärden ombes. Bytt batteri en gång själv. Fixat en kabel i förardörren som hade ramlat ner och skadats av dörrstoppet. Fick göra det själv efter att verkstaden gett upp att lokalisera felet. Fixat en fönsterhiss själv. Bytt tändstift i onödan. Och när bilen var yngre än tolv år genomgick den service enligt schema. Det var nog det som orsakade allt strul i början. Och så var det takluckan och ett dörrlås som behövde lagas i början men det gick på tremånadersgarantin.13th Marine skrev:
Den sista bil jag faktiskt tyckte om var en Opel Kadett E halvkombi -86.
Tror inte det fanns något som jag inte kunde fixa själv på den, även i motorn och drivlinan.
De Corsa B och Combo jag haft/har efter den går väl någotsånär att meka själv, med ett undantag.
Bränsleinsprutning är ett djävulens påfund för gör det själv-are
Tror inte det fanns något som jag inte kunde fixa själv på den, även i motorn och drivlinan.
De Corsa B och Combo jag haft/har efter den går väl någotsånär att meka själv, med ett undantag.
Bränsleinsprutning är ett djävulens påfund för gör det själv-are
Angående registreringsbesiktning och dragkrokar. Ja om bilen är helfordonsgodkänd och man monterar en dragkrok som är godkänd för bilen så slipper man regga den. Men om bilen har krok i registrerade uppgifter så får man inte plocka bort den utan att avregistrera den. Står det dessutom demonterbar krok i uppgifterna så får man inte byta till fast utan att regga om den. Står det bara kula så får man välja vilken krok man vill ha. Och tar man bort den så måste man avregga den. 😊
Ja så är det säkert.MathiasS skrev:
Men bilprovningen är fyrkantiga och underkänner allt som inte fungerar precis som tänkt.
Dock av förståeliga skäl, det finns så många olika konstruktioner och utförande av dragkrokar och ska de börja bedöma om varje unikt fel är ofarligt, bara lite farligt eller rent livsfarligt, när det funkar ju inte.
Av detta skäl får man ju även underkänt om den losstagbara dragkroken inte går lätt att ta loss.
(Brukar hända för dem som kör med den hela tiden monterad och aldrig smörjer upp ordentligt)
Hep skrev:Klart det är orimligt. Det var därför jag skrev att förlängningen av ett delvis körförbud skulle bli knas och så drog jag exemplet med torkare. Du har fler exempel på samma sak, men vi är helt överens.
Jag förstår absolut att man ska underkänna en dragkrok som man är det minsta osäker på och i TS fall är det säkert helt rätt. Min däremot var det lite töntigt att underkänna. Det är en krok av typen som man ska trycka upp i ett hål och när man tryckt den hela vägen klickar den i och då går det att låsa den på plats. Om man inte trycker ända upp klickar den inte fast och trillar i marken när man släpper den. En rätt opraktisk lösning då man får stå på knä och trycka på et väldigt bakvänt sätt. Fördelen är att den antingen sitter eller inte - det finns ingen möjlighet att få fast den halvdant. Besiktningsmannen klarade det inte och den fastnade inte. När jag visade att jag kunde det genom att trycka hårt uppåt och använda båda händerna, så att den klickade fast, menade han att det borde gå att göra det lättare.
Fast i TS fall är det som sagt nog helt rätt att underkänna.
Är inte bra om kroken faller ner under färd heller. Förstår inte att det ska va så svårt att förstå att detta potentiellt kan vara farligt?Micleg skrev: