Jag behöver fördela 230VAC till flera olika mottagare i en apparat som jag bygger. Hittills har jag brukat göra detta genom att knöla in två omgångar kardeler i en vanlig ”sockerbit”. Det brukar sällan bli särskilt bra, och nu måste dessutom fler kablar mötas på samma ställe.
Jag tänker mig någon lösning med ringkabelskor, men upptäcker till min förvåning att det knappt finns några plintar till sådana att köpa. Brukar man göra på något annat sätt och isf hur?
Så hur gör jag detta bäst, med största möjliga hållfasthet och beröringsskydd?
(Att använda vanliga stickkontakter och ett grenuttag är alltså inget alternativ.)
Jag tänker mig någon lösning med ringkabelskor, men upptäcker till min förvåning att det knappt finns några plintar till sådana att köpa. Brukar man göra på något annat sätt och isf hur?
(Att använda vanliga stickkontakter och ett grenuttag är alltså inget alternativ.)
Det mesta jag hittar som det står Wago på är till för att skarva ihop en och en, inte en och flera. Men jag kanske letar på fel ställe?
Bästa svaret
Wago 221 finns med 2, 3 eller 5 ingångar så du kan alltså fördela en ledning till +2 eller +4 om du väljer den med 3 eller 5. Du behöver en 221:a till varje färg på elen, alltså minst två (fas och nolla).ricebridge skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kan du typiskt att att man använt sådana för att dela upp en ledning till två.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så mycket!
(Wago fanns inte på min tid… man lär sig något nytt varje dag.)
(Wago fanns inte på min tid… man lär sig något nytt varje dag.)
De är väldigt bra, eftersom de är fjäderbelastade så har de konstant samma kontakt och det är enkelt att få till det. Skruvplintar som du nämner, sockerbitar, kan man dra för löst så det lossnar eller för hårt så man har sönder kardelerna. Skruven kan också med tiden lossna av sig självt om den är utsatt för temperaturvariationer. Så fjäderbelastade kontakter är så mycket bättre och säkrare.ricebridge skrev:
Hur får man Wagoplintarna att sitta fast, så att de inte ligger löst och skramlar runt?T tompaah7503 skrev:De är väldigt bra, eftersom de är fjäderbelastade så har de konstant samma kontakt och det är enkelt att få till det. Skruvplintar som du nämner, sockerbitar, kan man dra för löst så det lossnar eller för hårt så man har sönder kardelerna. Skruven kan också med tiden lossna av sig självt om den är utsatt för temperaturvariationer. Så fjäderbelastade kontakter är så mycket bättre och säkrare.
Kolla Båtfirmor. Även Biltema.ricebridge skrev:Jag behöver fördela 230VAC till flera olika mottagare i en apparat som jag bygger. Hittills har jag brukat göra detta genom att knöla in två omgångar kardeler i en vanlig ”sockerbit”. Det brukar sällan bli särskilt bra, och nu måste dessutom fler kablar mötas på samma ställe.
Det finns som sagt lösningar för att fixera dem, men frågan i sig får mig att undra:ricebridge skrev:
Hur menar du med att skramla runt? Kablarna ska vara fixerade i närheten av kopplingspunkten. så generellt så behöver de inte sättas fast mer än på kablaget.
Eller är det hela dosan som ska skramla runt, som i en bil eller liknande?