Filjan Filjan skrev:
Du är riktigt jävel. Att inte läser tråden å släpper bajset medan du går. Har du läst tråden? Vet du vad kontanttillträde betyder?
Ahhh. Här har vi nog grundproblemet. Din attityd

• Gilla
Rickohoj och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Från Swedbank kan du föra över 1 miljon själv.
Har mottagaren samma bank så går det direkt.

Stickan
Japp och är man snabb så kan man köra 500K till direkt efteråt. Körde över 1,5 milj, på 10 min.
Var förvånad själv att 2a gick igenom. Men verkar ta lite tid inan deras spärr slår in:)

• Wow
  • Haha
moger och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Ser att Lunar har banktillstånd i Danmark.

Och dom skriver så här:
Ja, vi har två gränser för banköverföringar från Lunar-konton. Du kan överföra max 100.000 kr per överföring och totalt 200.000 kr per dag. Läs mer om våra priser och gränser i vår prislista.

Och sådan begränsningar får man ha lite koll på när man väljer att låna ut till dom. Att dom ändrar gränserna lär dom väl berätta om.

Finns ju inget som säger att man ska kunna säga upp hur mycket som helst av lånet på en gång.
Det är ok, jag skulle ändå föra över hälften till en annan bank så att vänta en dag gör inget.

M mojjen skrev:
Japp och är man snabb så kan man köra 500K till direkt efteråt. Körde över 1,5 milj, på 10 min.
Var förvånad själv att 2a gick igenom. Men verkar ta lite tid inan deras spärr slår in:)
Kul när man pratar fastighetsaffärer. Då får man hantera lite belopp så man får känns sig rik för en stund. går dock snabbt över:)

• Haha
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
E Elisabeth54 skrev:
Det sker i ett system som heter Tambur och äsom förmedlar pengar mellan bankerna.
Min egen" bank Skandiabanken tog inga avgifter för ett kontant tillträde för en månads sedan.
Det jag svarade på var ditt påstående om använda säljarens bank för transaktionen.
Det är ju köparens bank som skickar oavsett vad säljaren har för bank.

Jag kan inte hitta någon information om att man skulle slippa avgiften om transaktionen sker inom samma bank.

Stickan

C cpalm skrev:
Idag lär det i princip inte finnas något alternativ för ett tillträdesförfarande. Tambur är ju bankernas eget påhitt. Tidigare när det sköttes på telefon/mejl har det inte kostat en spänn. Inte för mig iallafall.
Är det panter och lån inblandat blir det nog Tambur som gäller. Att det existerar beror på att dom vill ha all dokumentation samlad och att ingen lyckas sälja utan att panten blir löst. (Sådant kunde förekomma förr. Och då blir det jobbigt).

Är det inte panter så bör det gå bra med postväxel.

Nja, när jag sålde villan 1994 åkte jag på en saftig nota från köparens bank. Då gjordes affären med banköverföring och vi höll till hos köparens bank. Dom la hela kostnaden på lokalhyra och en kopp kaffe. Lär ha motsvarat dagens 5000:-.

Stickan56
M mojjen skrev:
Bra tips.

Stickan

P paralun skrev:
Jovisst är det så!

"Alla banker måste följa lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism samt Finansinspektionens kompletterande föreskrift FFFS 2017:11. Reglerna syftar till att finansiella företag ska arbeta för att förhindra att deras verksamhet utnyttjas av personer som vill tvätta pengar eller finansiera terrorism. Samtidigt ska de förse brottsutredande myndigheter med information. "

"Genom penningtvättslagen genomför Sverige EU:s penningtvättsdirektiv. Direktivet i sin tur bygger på rekommendationer den mellanstatliga organisationen Financial Action Task Force (FATF), som har till uppgift att ta fram internationella rekommendationer för bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism. Liknande regler finns i stort sett över hela världen. Både EU och Sverige är medlemmar i FATF och representanter för den svenska regeringen har deltagit i framtagandet både av FATF:s rekommendationer och av EU:s penningtvättsdirektiv."

[länk]
Problemet är rättssäkerheten. Det finns ingenstans du kan vända dig för att lösa problemet. Banken talar inte om vad problemet är så du kan inte åtgärda det.
I grund och botten borde ju staten sköta om de här kontrollerna vi bankerna bara anmäla. Men nu har vi valt att kringgå grundläggande rättsprinciper. Vi kan ju bara ana vad vi har runt hörnet om man vill klämma dit exempelvis politiskt oppositionella?

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
S
M mojjen skrev:
Infördes nya regler för kontoöverföringar för 2 veckor sedan. Så Swedbank har sänkt sina gränser för privatpersoner till 300 tkr nu. Man kan själv ställa in i internetbanken via övriga tjänster. Behöver du mer än 300 så behöver du kontakta banken och förklara varför typ köpa bil eller bostad mm så borde det inte vara några konstigheter. LF tror jag sänkte till 50 tkr vilket skapade ramaskri här bland grannar. Vet inte hur de andra bankerna har anpassat sina, men de senaste med bedrägerier har gjort att bankerna måste bli än mer begränsande

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
S Skrivbordsbonden skrev:
Infördes nya regler för kontoöverföringar för 2 veckor sedan. Så Swedbank har sänkt sina gränser för privatpersoner till 300 tkr nu. Man kan själv ställa in i internetbanken via övriga tjänster. Behöver du mer än 300 så behöver du kontakta banken och förklara varför typ köpa bil eller bostad mm så borde det inte vara några konstigheter. LF tror jag sänkte till 50 tkr vilket skapade ramaskri här bland grannar. Vet inte hur de andra bankerna har anpassat sina, men de senaste med bedrägerier har gjort att bankerna måste bli än mer begränsande
Grundvärdet är 50000 som du själv kan ändra upp till 300000 per dag.

Stickan

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S Skrivbordsbonden skrev:
Infördes nya regler för kontoöverföringar för 2 veckor sedan. Så Swedbank har sänkt sina gränser för privatpersoner till 300 tkr nu.
Och såhär lär det fortsätta. På något sätt så vill man att systemet skall tillåta legitima transaktioner men stoppa de olagliga. Då det inte riktigt finns system som kan detta ännu så drabbas de legitima transaktionerna av begränsningar som är menade för att stävja de olagliga.

Så här är vi med äldre som blir upprörda över när de blir lurade på pengar och tycker bankerna borde ha stoppat transaktionerna samt vanliga Svenssons som tycker det är ett ofog med att bankerna leker förmyndare över deras pengar.

• Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Blev inte det ganska dyrt med uppläggningsavgift och ev extra pantbrev?
Jag nyttjade de pantbreven som fanns och några uppläggningsavgifter var det inte.

JensRos JensRos skrev:
Problemet är rättssäkerheten. Det finns ingenstans du kan vända dig för att lösa problemet. Banken talar inte om vad problemet är så du kan inte åtgärda det.
I grund och botten borde ju staten sköta om de här kontrollerna vi bankerna bara anmäla. Men nu har vi valt att kringgå grundläggande rättsprinciper. Vi kan ju bara ana vad vi har runt hörnet om man vill klämma dit exempelvis politiskt oppositionella?
Jo men alternativet är ju helt förödande för all rättsäkerhet i demokratier med fritt flöde av svarta oftast kriminella pengar.

Vi är ju medlemmar sedan länge i FATF och oavsett partifärg så är det väl ingen som infrågasätter det inkl resulterande svensk lagstiftning. "Follow the money" har då alla insett vara en mycket viktig lösning.
https://www.fatf-gafi.org/en/the-fatf.html

Jag kan väl själv svära över när kundkännedomsfrågorna dyker där jag har mina pengar men det är ju bara att fylla i, sen noterar jag att frågorna blivit alltmer detaljerade och det är ju realtivt enkelt för en bank att se om en kund inte svarar sant.

M moger skrev:
Detta

Detta är riktigt sorgligt. Råkat ut för nästan samma sak pga bankernas monopol/ kontroll.
Jag fick inte heller lån för 10 dagar innan den sålda lägenhetens summa skulle komna in.
Löste med kontanta medel som hamnade på mitt konto. Då behövde dem påskrivna fullmakt att plocka ut mina egna pengar från mitt eget konto. Helt sjukt.
Samt tog dem 5000 kr eftersom köoet betalades med kontanter och inte lån. Som de inte vill ge.
Snacka med mäklaren som kan hjälpa med deras banker att lösa det med kontantbetalning. Kostar tyvärr 5000 kr men då åker du inte på kontraktbrott
Är du en helkund på Skandiabanken så kostar det ingenting. Hade kontant tillträde för en månad sedan

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Jo men alternativet är ju helt förödande för all rättsäkerhet i demokratier med fritt flöde av svarta oftast kriminella pengar.
Jo jo, det märks ju verkligen vilken fantastisk effekt dessa penningtvättsåtgärder har på brottsligheten. 😂

• Gilla
  • Ledsen
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.