kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
Tjänster och tjänster.
Jag betalar inte extra för dessa funktioner.
Kanske inte direkt.

Men har inte du nån puck via din "eloperatör"? Bortsett nu från sparsnäs som jag ju vet är en obunden grej som fungerar utan internet och appar.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Kanske inte direkt.

Men har inte du nån puck via din "eloperatör"? Bortsett nu från sparsnäs som jag ju vet är en obunden grej som fungerar utan internet och appar.
Elbolaget har en app.
Och sedan har jag en egenköpt "puck" som kopplar till hemautomationen och bara pratar wifi vad jag vet.
Sen kan jag kolla via värmepumpsstyrningen med för den delen, fick en puck på köpet där med.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Du verkar kunna det här med balanserare.

När jag lät min bergvärme installeras frågade dom om jag vill ha den balanserad. Dom hävdade att lastbalanserare ingår i själva pumpen men att det kostar att få den installerad 🤔
Tänkte att det var väldigt märkligt, men hade inget behov av balansering då.

När laddboxen kom så kom ju samma fråga från installatören, men då var det ju inte något som ingick i paketet.

Har bergvärmepumpen Nibe F1255 just nån sån där "lätt variant", kanske nåt man rentav kan utnyttja även till laddbox 😁

Mest tror jag dock att det var rent skitsnack av rörisen men man vet ju aldrig.
Jag har också en NIBE F1255, (16kW) som installerades 2016. Till den följde det med 3 st strömtransformatorer som installatören frågade om jag villa ha inkopplade. Jag bedömde att behovet inte fanns och har helt enkelt sparat dessa om ett behov skulle uppstå.

Denna värmepump har alltså en inbyggd effektvakt ("lastbalanserare") som, för att fungera, behöver strömvärdena för varje fas från de 3 strömtransformatorerna. Ganska förnämligt tycker jag.
Syftet med denna funktion är att värmepumpen kan styra ner den effekt den tar från nätet för att undvika att en huvudsäkring går. Då kompressoreffekten är relativt liten så kommer sannolikt detta skydd i huvudsak att träda in när tillsatsvärmen (elpatronen) går in för att stötta vid riktigt kalla tillfällen eller ta över om ett fel i kylkretsen föreligger. Som ni förstår kan denna effektvakt inte styra något annat är just bergvärmepumpen.

Jag har numera en elbil och en Zaptec GO laddare (16A). Det fungerar utan problem för oss trots att ingen lastbalansering är inkopplad och våra huvudsäkringar är bara 20A.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
F fsn skrev:
@pelleandersson polletten har fortfarande inte trillat ner? Det är ju tragiskt på riktigt.

Du är nog fö den enda som slår dig på bröstet och är stolt över att ha betalat för mycket.
Bra grejer kostar. Tänker att du kör en Fiat eller seat
 
F fsn skrev:
@pelleandersson polletten har fortfarande inte trillat ner? Det är ju tragiskt på riktigt.

Du är nog fö den enda som slår dig på bröstet och är stolt över att ha betalat för mycket.
Betalar gärna för kvalitet. Därför åker jag premiumbil som är betydligt dyrare
 
F
pelleandersson pelleandersson skrev:
Bra grejer kostar. Tänker att du kör en Fiat eller seat
Jag tycker synd om dig.
 
F fsn skrev:
Jag tycker synd om dig.
Varför? Bra grejer kostar. Du köper säkert på Biltema och Jula😆😆
 
kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
Elbolaget har en app.
Och sedan har jag en egenköpt "puck" som kopplar till hemautomationen och bara pratar wifi vad jag vet.
Sen kan jag kolla via värmepumpsstyrningen med för den delen, fick en puck på köpet där med.
Ok då är det en annan sak om den bara pratar wifi 👍

Vet bara att t ex Tibber har en puck som bara fungerar med just Tibber.
 
kisumisu
G Gillar att bygga skrev:
Jag har också en NIBE F1255, (16kW) som installerades 2016. Till den följde det med 3 st strömtransformatorer som installatören frågade om jag villa ha inkopplade. Jag bedömde att behovet inte fanns och har helt enkelt sparat dessa om ett behov skulle uppstå.

Denna värmepump har alltså en inbyggd effektvakt ("lastbalanserare") som, för att fungera, behöver strömvärdena för varje fas från de 3 strömtransformatorerna. Ganska förnämligt tycker jag.
Syftet med denna funktion är att värmepumpen kan styra ner den effekt den tar från nätet för att undvika att en huvudsäkring går. Då kompressoreffekten är relativt liten så kommer sannolikt detta skydd i huvudsak att träda in när tillsatsvärmen (elpatronen) går in för att stötta vid riktigt kalla tillfällen eller ta över om ett fel i kylkretsen föreligger. Som ni förstår kan denna effektvakt inte styra något annat är just bergvärmepumpen.

Jag har numera en elbil och en Zaptec GO laddare (16A). Det fungerar utan problem för oss trots att ingen lastbalansering är inkopplad och våra huvudsäkringar är bara 20A.
Ok tack för infot, jag fick inte ens med dessa.

Du har nog rätt delade belastningar.
I mitt hus var det ju redan problem när det var direktverkande elvärme.
Dock löstes problemen när värmesystem byttes och återkom sen med billaddare.
 
F
pelleandersson pelleandersson skrev:
Varför? Bra grejer kostar. Du köper säkert på Biltema och Jula😆😆
Ja du….. det är inte jag som har dåliga DC-brytare. Och det betalda priset är fullt normalt för den boxen som har ett rätt gott rykte och en av få som ger halva priset på elen till billaddningen via Tibber.

Betalar man mer så kan man alltså vara nåt i gränslandet mellan en risig deal och lurad.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
pelleandersson pelleandersson skrev:
Varför? Bra grejer kostar. Du köper säkert på Biltema och Jula😆😆
pelleandersson pelleandersson skrev:
Betalar gärna för kvalitet. Därför åker jag premiumbil som är betydligt dyrare
Det finns dock två sidor av myntet 😂

Jag håller med dig att Biltema och Jula säljer en massa skit.
Däremot är inte allt skit och allt är inte bra i affärer som Swedol, Elon, Ahsell osv...

Ibland är det överpriser t ex Ikea säljer Bosch diskmaskiner billigare än Elon.
Det är heller ingen garanti att Bosch eller Miele är bra man måste kolla var den är tillverkad.

En Fiat och Renault kan vara bättre i elbilar än vad tex Tesla är. Deras garantier verkar inte fungera och bolaget vill inte ens behandla sina anställda rättvist.

Själv föredrar jag dock Kia 😉 detta pga bra garantier och vad man får för priset.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ok då är det en annan sak om den bara pratar wifi 👍

Vet bara att t ex Tibber har en puck som bara fungerar med just Tibber.
Nja inte helt korrekt.
Jag har köpt en Tibber Pulse som är kopplad med RJ12 till elmätaren.
Enda kopplingen jag behövde göra vid installation var att ge den wifi och bt koppling till min telefon med Tibber-appen. Sedan dess sköter den balanseringen perfekt.

Då TS inte har en aning om vad han egentligen fått installerat förutom boxen. Så är det ju supersvårt för oss att veta exakt vad är det för typ av lastbalansering han fått installerat.
Finns ju ett gäng olika.

Men om jag tolkar sista inläggen rätt från TS så verkar det som han väntat på att elbolaget ska aktivera HAN-porten på mätaren. Och då gissar jag på att han har en lastbalanserar av typen Pulse P1 som kopplats till HAN-porten.
HAN-porten måste aktiveras av elbolaget på orten för att lastbalanseringen ska fungera.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
M mnils skrev:
Jag var hemma vid min installation men inte hjälpte det, huvudsäkringarna gick lik förbannat trots lastbalansering. Visade sig att de inte kollat så att faserna var i samma ordning i mätaren som i laddboxen. Gick rätt lätt att felsöka med apparna och sedan så var det bara att byta plats på två ledare i centralen. Jag lärde mig i alla fall att man kan dra drygt 5kW ur en 16A säkring i ca 15min innan den ger upp!

Bidrag drar alltid till sig en massa jävla klåpare!
Varför behövde de byta plast på 2 ledare i centralen?
Det borde väl räcka att byta plats på 2 ledare där laddaren är inkopplad?
 
J Jockose skrev:
HAN-porten måste aktiveras av elbolaget på orten för att lastbalanseringen ska fungera
Hos Eon och vattenfall (och kanske andra) kan man själv aktivera porten via mina sidor.
 
D Dilato skrev:
Hos Eon och vattenfall (och kanske andra) kan man själv aktivera porten via mina sidor.
Jo exakt så ska man göra. Jag försökte ringa ät en kund, men det gick inte , utan kunden skall själv logga in med bank id och begära aktivering. Brukar gå på 24 tim.

Detta gäller vattenfall som vi har i delar av mitt verksamhetsområde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.