3 780 524 läst · 12 845 svar
3781k läst
12,8k svar
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
En annan kör med biltema.
En del tycker det är riskabelt med aluminium men här har det hittills funkat bra.
Jag kör alltid med pallbockar för säkerhetens skull.
https://www.biltema.se/bil---mc/ver..._-XBS9oUTyEEFVHx_zwD0TMP2c0fSnXxoC5f8QAvD_BwE
En del tycker det är riskabelt med aluminium men här har det hittills funkat bra.
Jag kör alltid med pallbockar för säkerhetens skull.
https://www.biltema.se/bil---mc/ver..._-XBS9oUTyEEFVHx_zwD0TMP2c0fSnXxoC5f8QAvD_BwE
13cm i lägsta läget är för högt att komma in under många bilar.K Klonkers skrev:
30cm max lyfthöjd är för lågt för att fjädra ut.
Väldigt smalt utbud av bilar den och många andra billigare domkrafter fungerar ens till däckbyte.
Än mindre till att göra arbete under bilen där man vill lyfta så pallbockar går under och sedan släppa ner bilen på pallbockarna
Hade en sådan där "billig" sak, men den gick knappt att använda pga att tröskellådan på bilen är så pass låg så att det inte går att få inunder domkraften på rätt sätt, fick trixa in den via hjulhuset men då gick det knappt att pumpa.K Klonkers skrev:
Vad har ni för golv egentligen om ni tycker att Bahco 3t är svårmanövrerad? Jag använder den i bottenlöst gårdsgrus oftare än på betonggolv och upplever inga större bekymmer med att skyffla runt den. På betonggolv går den ju som på räls och känns lätt som en fjäder.
Visst funkar Biltemas minsta, men det är så mycket mer behändigt med en stor och stabil domkraft. Man slipper palla med virke om höjden inte räcker till, funkar bättre på ostabilt underlag, enklare att lyfta i diffen eller motsvarande punkt framtill. Kan även användas som en extra pallbock med större säkerhet än den lilla.
Om jämför en 1.5t domkraft från 70/80 talet så ingjuter dagens 1.5t tunnplåtskonstruktioner ingen större känsla av trygghet.
AC 1.5t -88 som exempel. Desto tyngre desto bättre säger jag, i domkraftssammanhang.
Edit: När vi ändå är inne på spåret så kan jag inte motstå att som ödmjukast skryta om min Epco 5t. 156kg Brittiskt stål, men jag måste dock erkänna att denna är något otymplig att manövrera även på betonggolv.
Visst funkar Biltemas minsta, men det är så mycket mer behändigt med en stor och stabil domkraft. Man slipper palla med virke om höjden inte räcker till, funkar bättre på ostabilt underlag, enklare att lyfta i diffen eller motsvarande punkt framtill. Kan även användas som en extra pallbock med större säkerhet än den lilla.
Om jämför en 1.5t domkraft från 70/80 talet så ingjuter dagens 1.5t tunnplåtskonstruktioner ingen större känsla av trygghet.
AC 1.5t -88 som exempel. Desto tyngre desto bättre säger jag, i domkraftssammanhang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: När vi ändå är inne på spåret så kan jag inte motstå att som ödmjukast skryta om min Epco 5t. 156kg Brittiskt stål, men jag måste dock erkänna att denna är något otymplig att manövrera även på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är säkert bra grejer, men storleken tycker jag är största nackdelen. Jag har ett normalbrett garage med plats för en bil, och jag hade aldrig fått in denna under tröskeln och sen kunnat använda hävarmen. Krävs ju nästan två meters marginal till väggenAlatan skrev:Vad har ni för golv egentligen om ni tycker att Bahco 3t är svårmanövrerad? Jag använder den i bottenlöst gårdsgrus oftare än på betonggolv och upplever inga större bekymmer med att skyffla runt den. På betonggolv går den ju som på räls och känns lätt som en fjäder.
AC 1.5t -88 som exempel. Desto tyngre desto bättre säger jag, i domkraftssammanhang.[bild]
[bild]
På tex BH13000 finns en fotpedal för att pumpa med så man behöver inte ha så stort utrymme.N naikon skrev:
Men jag använder min ute på garageuppfarten, vår garage är förlitet för att kunna byta alla fyra hjulen utan att vända på bilen efter byte på ena sidan.
https://www.verkter.se/sagklinga-fo...3JG2hUD65FmCDLBIiIByUDw30REU01hEaAgwiEALw_wcB
Skulle köpa ny klinga till min bordssåg, och detta är klingan som satt på original.
Hornbach tar 395 för klingan så det här känns som ett jättebra pris
Skulle köpa ny klinga till min bordssåg, och detta är klingan som satt på original.
Hornbach tar 395 för klingan så det här känns som ett jättebra pris