1 409 läst · 21 svar
1k läst
21 svar
När slår Avenbok ut och ska jag gödsla?
Vad för gödsel tycker ni att vi kan kasta på för att få lite mer fart på häcken?
Den är 60 meter lång så får gärna vara något billigt.
Antar att det ska vara något med mycket kväve då jorden är rätt lerig (kringliggande mark är åkermark)?
Den är 60 meter lång så får gärna vara något billigt.
Antar att det ska vara något med mycket kväve då jorden är rätt lerig (kringliggande mark är åkermark)?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 890 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 890 inlägg
Tänker att mullämnen är inga problem snart. Häcken ger enorma mängder med grenklipp på sommaren och löv på hösten. Bara att kratta in under häcken så trivs den.
Jag köpte det här billiga gödslet på Jula i veckan till unghäckarna som planterades för några få år sedan:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...ord/godsel-och-naring/grasmattegodsel-028701/
Det är ammoniumnitrat och lite kalkstenssmjöl. Och lite kaliumfosfat, inga överdrivna mängder. De etablerade häckarna gödslar jag inte, de behöver inget mer än vad jorden kan ge.
Men hönsskit är också toppen - kväverikt. Eller om man vill ha slaktavfall så finns ju t ex blodmjöl. Hornspån var standard när jag bodde i Tyskland, ett bra kvävegödsel som frigörs lite långsammare. Verkar inte vara så vanligt i Sverige. Och står man ut med att slaska med urin så är det gratis gödsel som vi alla producerar. Spä 1:10 eller 1:20 och vattna ut.
Jag köpte det här billiga gödslet på Jula i veckan till unghäckarna som planterades för några få år sedan:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...ord/godsel-och-naring/grasmattegodsel-028701/
Det är ammoniumnitrat och lite kalkstenssmjöl. Och lite kaliumfosfat, inga överdrivna mängder. De etablerade häckarna gödslar jag inte, de behöver inget mer än vad jorden kan ge.
Men hönsskit är också toppen - kväverikt. Eller om man vill ha slaktavfall så finns ju t ex blodmjöl. Hornspån var standard när jag bodde i Tyskland, ett bra kvävegödsel som frigörs lite långsammare. Verkar inte vara så vanligt i Sverige. Och står man ut med att slaska med urin så är det gratis gödsel som vi alla producerar. Spä 1:10 eller 1:20 och vattna ut.
Liknande trådar
-
Vattenmätaren snurrar när vi slår på trädgårdsslangen utan att vi använder den.
Vatten & Avlopp -
Daikin Europe NV, slår av när cirkulationspump startar
Värmepumpar -
Kallrasskydd slår när det blåser, hur kommer jag fysiskt åt det?
Ventilation -
Säkring går ibland när jag slår på strömbrytare på grenuttag
El -
När gödsla avenbok för första gången?
Häckar, Buskar & Träd