38 816 läst · 327 svar
39k läst
327 svar
Är det rimligt att få inköpspris på EL vid installation?
Kunden kan dra rot på arbetskostnaden, inte på materialet. Om du lägger 30s på att fundera, var tror du kunden vill ha kostnaden?R Rohliin skrev:
Då kan ju kunden vända sig till ett företag som har det på det sättet. Ingen tvingar kunden att gå med på företagets påslag. Bara välja och vraka på alla firmor som finns. Eller bara köpa in materialet på egen hand så är det ju löst 💁🏼♂️. Att tro sig bestämma hur ett företag ska ta betalt 🤦🏼♂️Ola C skrev:
Det var du som insinuerade att man inte hade koll om man inte förstod fördelen med lågt timpris och att kostnaden hamnade nån annanstans. Har fortfarande inte sett något argument från din sida varför den metoden skulle vara att föredra.R Rohliin skrev:
Nej konstigt att du inte sett det eftersom jag inte lagt ut något argument om det. Men varför sitta och gagga om hur företag gör. Varför inte bara välja ett företag man är nöjd med islOla C skrev:
Gäsp, bara välj ett företag som då tar högre timpeng så är väl fallet löst. Sitta och tycka hur företag ska sköta sina affärer 💆🏼♂️. Har aldrig velat argumentera om varför det är bättre, bara en förklaring till varför det är så..Ola C skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 814 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 814 inlägg
Grossisternas listpriser brukar vara höga, men de faktiska priserna skiljer sig sällan nämnvärt från att köpa på andra ställen. Vissa saker dyrare andra billigare.P Pecka Langer skrev:
Man brukar väl kunna ta betalt för kompetens i timpris? Man tar mer betalt för en erfaren än för en rookie?
Nej, det var inget dåligt exempel. Elinstallationsföretaget går utbildningen för att bli certifierad (vilket inte är gratis) för att kunden ska kunna ta del av den förlängda garantin. Så utan elinstallationsföretaget kan inte kunden få någon garanti av tillverkaren.J Johan456 skrev:
Registreringen av installationen debiteras inte, iaf inte av mig.
Fast det var inte frågan som du ställde i ditt inlägg och det var den som jag svarade på.13th Marine skrev:
Min grossist har för det mesta allt på lager (eller någon lämplig ersättning). Jag beställer efter att jag slutat arbeta, eller på raster. Beställa kan jag göra fram till 18.00 och då får jag materialet levererat mellan kl 03.00-04.00. Jag kan även få materialet levererat till valfri adress i hela Sverige utan extra kostnad. Allt detta utan att det kostar kunden en krona. Vilken näthandel eller byggvaruhus kan matcha det?P Pecka Langer skrev:ROT på arbete, inte på material. Timpenning går att jämföra brukar vara argumentet.
Grossister har ett extremt brett sortiment och snabba leveranser, det kostar extra. Din expertis på produkter och lösningar kostar (veta vad som funkar, veta alla produkter och mängder som behövs) men är svår att ta betalt för på ett transparent sätt.
Det jag vill säga är att man betalar för annat än produkter och installation som kund och det borde inte vara så konstigt. Konsumenten vill ha transparens och förutsägbarhet men hur förklarar man ovanstående så det blir lätt att ta till sig?
Att åka ut på ett bygge och dra tråd och montera uttag enligt ritning kräver ingen större hjärnkapacitet. Att fundera ut lösningar och veta vilka produkter som är lämpliga / behövs och vilka mängder som går åt är svårt.
En smart och klurig hantverkare är värd sin ersättning alla dar i veckan. Det går tyvärr 50 guldtäljande klåpare på varje ninja där ute så var noga när du gör ditt val.
Kostar det kunden något extra? Med mitt påslag på 10-20% så ligger jag i nivå med vad folk själva kan handla materialet för och ofta ligger jag även under det priset.
Jag har på över 35 år som installatör aldrig någonsin varit med om att en kund som köpt sitt material själv har lyckats köpa allt som behövs eller har köpt allt material av rätt sort.
En annan nackdel med att kunden köper material själv är att man får material som man inte är van att jobba med, vilket gör att arbetet oftast tar längre tid, vilket kostar pengar.
Själv köper man material som inte bara är av bra kvalitet utan också är lätta att jobba med och kompatibla med annat material som man jobbar med.
Låter som utmärkt service och upplägg och jag tror ingen här har nåt emot detta sätt.D Dodger skrev:Min grossist har för det mesta allt på lager (eller någon lämplig ersättning). Jag beställer efter att jag slutat arbeta, eller på raster. Beställa kan jag göra fram till 18.00 och då får jag materialet levererat mellan kl 03.00-04.00. Jag kan även få materialet levererat till valfri adress i hela Sverige utan extra kostnad. Allt detta utan att det kostar kunden en krona. Vilken näthandel eller byggvaruhus kan matcha det?
Kostar det kunden något extra? Med mitt påslag på 10-20% så ligger jag i nivå med vad folk själva kan handla materialet för och ofta ligger jag även under det priset.
Jag har på över 35 år som installatör aldrig någonsin varit med om att en kund som köpt sitt material själv har lyckats köpa allt som behövs eller har köpt allt material av rätt sort.
En annan nackdel med att kunden köper material själv är att man får material som man inte är van att jobba med, vilket gör att arbetet oftast tar längre tid, vilket kostar pengar.
Själv köper man material som inte bara är av bra kvalitet utan också är lätta att jobba med och kompatibla med annat material som man jobbar med.
Det som upprör folk är när materialet är dubbelt så dyrt som det borde vara o alla tafatta försök att motivera det har hittills misslyckats kapitalt, i denna tråden och andra liknande trådar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 192 inlägg
Då får du ta och läsa inlägget som jag svarade på med min fråga.D Dodger skrev:
Tänk på att vi diskuterar om man får bättre garantier när man köper materialet av elektriker, inte om en elektriker installerar.Jakopp skrev:
Köp materialet själv då o gör arbetet själv, läs in Bb1 bara så kommer du billig undanA Andreas Kneg skrev:
Ska du ha inköpspris på oljan på Rejmes med och betala vad pizzabagaren har köpt in sin Coca-Cola också?
Men varför skulle han vilja visa sina inköpspriser för dig? Han kanske är duktig på att köpa in sitt material billigt och kan då skaffa sig en fördel i anbud och lönsamhet. Men han måste ju redovisa vad han tänker debitera dig.A Andreas Kneg skrev:Hej
Jag skall renovera en hel lägenhet. Jag har fått ett pris på arbetet som jag är hyffsat nöjd med men materialet ligger ganska högt. Det är fördragen flexslang, central, massa uttag/knappar och en hel del olejd. För att lomma ner till ett fair pris tänker jag att jag betalar deras inköpspris och tar del av deras rabatter och att de redovisar inköp. Är det rimligt? Om inte vad är normalt påslag på deras inköpspris?