1 466 787 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Medlem
· Uppland
· 1 644 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Grejjen med NACS är väl att den inte kan köra på trefas, så här skulle man i så fall behöva två kontakter på bilen för att kunna ladda ordentligt.
För Europas del är väl framför allt grejen att det finns massor av CCS2-laddare, men inga NACS-laddare. Europa har mycket bättre än USA lyckats enas om en standard och slipper problemet med flera olika system som alla är vanliga.13th Marine skrev:
NACS må vara smidigare än CCS2. Men jag upplever inte att CCS2 är en osmidig lösning.
Å andra sidan finns det dubbel uppsättning av dieselpumpar (i viss mån).Nötegårdsgubben skrev:Apropå AC/DC-gränsen såg jag någon gång ett konstaterande att lastbilar skulle komma att behöva 50 kW ”hemmaladdning” för att ladda i lagom takt över natt. Där kan man ju tänka sig att 43/65/86 kW AC skulle kunna vara ett alternativ om det är lättare att plocka ut ur elnätet (det antar jag att det inte är, men ändå).
I så fall vet jag inte om typ 2 räcker, eller om det skulle krävas en kraftigare handske över 43 kW.
Sådant kan ju också komma att påverka framtida standard om man strävar efter att ha en som täcker flertalet behov.
De vanliga för personbilar (och lastbilar om de orkar tanka långsammare).
Och de som är tänkta för endast lastbilar med större munstycke och högre flöde.
Det är inte en helt omöjlig tanke att typ2/CCS kan bli kompletterat med en kraftigare kontakt (extended T2/CCS) som främst kommer installeras där man ser ett mer tydligt behov av att kunna ladda tunga fordon (längs E4 osv).
Men dessa fordon lär vara tvungna att ha båda laddningsmöjligheterna då. Men det är nog en pytteliten kostnad jämfört med vad hela lastbilen/bussen kostar.
Redigerat:
Jag väntar fortfarande på dc laddare för hemmabruk, onödigt att köra runt med laddaren i bilen, och ger möjlighet att perfekt anpassa laddhastigheten baserat på tillgänglig effekt på alla tre faser i hushållet
Det är iofs bara kraftelektronik, och som sådan rätt billig när man väl har etablerade konstruktionsstandarder och därmed snabb och billig produktutveckling, samt får upp försäljningsvolymerna.A ajn82 skrev:
Här har du en som du kan köpa idag
https://www.evsolution.se/produkt/wallbox-quasar-dc-laddare-for-hemmet/
Här en annan
https://försäljning.orustengineering.se/index.php?route=product/product&path=18&product_id=50
Eller denna, som väl egentligen verkar vara en portabel för användning i verkstäder och bilhallar, typ.
https://pureelectric.se/produkt/dc-laddare
edit:
Jag som bara har huvudsäkring för max 11kW (16A) kommer dock sitta nöjd med dagens 11kW eller 22kW AC-laddare, och använda laddaren som finns i bilen som jag redan betalt för.
Jag tänker mer långsiktigt, där man slutar bygga in laddare i bilen och kan sänka kostnaden för bilen.
Jag är inte ute efter snabbladdning hemma, utan mer effektivt utnyttjande av resurser och tillgänglig energi
Jag är inte ute efter snabbladdning hemma, utan mer effektivt utnyttjande av resurser och tillgänglig energi
Laddboxarna innehåller i princip bara en typ rasberry pi, eller arduino-typ av microkontroller, och så något kraftrelä och något rätt enkelt att mäta DC och lite billig elektronik.A ajn82 skrev:
En laddbox borde inte kosta mer än en tusenlapp eller max två.
Och de kommer nog komma ner i pris.
Så kostanden att elektrikern drar fram ett CEE-uttag eller att han drar fram och kopplar in en box blir ganska minimal.
Och fördelen med laddaren i bilen är att då kan biltillverkaren anpassa laddningen exakt till vad som är bäst för bilens batteripaket, samt integrera allt med bilen olika funktioner.
Jag tror att det länge kommer att vara värt något att ha möjligheten att bara plugga in bilen i ett tillgängligt schuko- eller CEE-uttag. Det är ju inte ett problem att ha en laddstation hemma för DC. Men om man också vill ha möjlighet att ladda vid sommarstugan så behöver man två. Vill man sedan kunna ladda på mer tillfälliga ställen så kanske man behöver en tredje. Detta till skillnad från när den sitter inbyggt i bilen och man bara behöver en.A ajn82 skrev:
Fast har man två bilar så ändras kalkylen snabbt, samt misstänker att en fast dc laddstation har livslängd på flera decennier på vilken tid man troligen hinner gå igenom många bilar.A Avemo skrev:Jag tror att det länge kommer att vara värt något att ha möjligheten att bara plugga in bilen i ett tillgängligt schuko- eller CEE-uttag. Det är ju inte ett problem att ha en laddstation hemma för DC. Men om man också vill ha möjlighet att ladda vid sommarstugan så behöver man två. Vill man sedan kunna ladda på mer tillfälliga ställen så kanske man behöver en tredje. Detta till skillnad från när den sitter inbyggt i bilen och man bara behöver en.
Jag kan tänka mig att även den som har två bilar kan tänkas vilja ladda dem i ett godtyckligt vägguttag ibland. Jag har bara en bil. Och jag laddar oftast i en fast laddstation. Men jag vill fortfarande ha möjligheten att bara plugga in i närmaste vägguttag.A ajn82 skrev:
Som villaägare ja men utbyggnaden av publika laddare för boende i tex brf eller hyresrätt kommer knappast öka i takt. Prisskillnaden för en AC laddare i 11 eller 22kW är marginell, med DC så är det något annat och det blir då kostsamt om man ska sätta DC-Laddare fast monterade med kapacitet på 22kW som sällan nyttjasA ajn82 skrev:
I dagsläget förstår jag det, men i en framtid där "alla" har elbil tror jag det behovet försvinner.A Avemo skrev:
Jag har aldrig laddat någonstans som inte har en laddbox, så en framtid där alla laddboxar är dc hade gjort noll skillnad för mig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Medlem
· Uppland
· 1 644 inlägg
Det är ett jättebra förslag för politikerna. Genom att man tvingas ladda med en specifik laddare så får Skatteverket möjlighet att ta tillbaka de skatteintäkter man förlorar när människor slutar köra på bensin. Hej punktskatt! 5kr/kWh för elbilar.A ajn82 skrev: