T TommyC skrev:
Jag har också haft dåliga erfarenheter av kraftigt oljud från äldre vinterdäck. Mina nuvarande Hakkapellitta 9 låter bara marginellt mer än sommardäcken trots dubb. Det kan också vara så att vissa däck fungerar bättre eller sämre beroende på bilens egenskaper beträffande hur mycket buller de orsakar. Läs gärna däcktester före köp, annars brukar Nokia oftast ligga i topp v b vinterdäck och Michelin v b sommardäck för bilar. För MC är inte Michelin alltid i topp. Var noga med att göra rent anliggningsytorna mellan fälg och nav.
Biltema kör kokt olja vad jag vet. Kolla färg affärer för rå

DennisCA DennisCA skrev:
Denna tror jag är rå och inte kokt:
[länk]
När resultatet är viktigt och mängden nedlagda timmar är stor är inte Biltema rätt leverantör säger min (såklart ganska begränsade) erfarenhet. Man kan ju välja att tro på allt möjligt men ibland är det bra att veta.

Det ser ut som rå linolja och jag har tillräckligt stor erfarenhet av både kokt och rå att jag tycker jag kan identifiera det tillräckligt bra.

F
Isakare Isakare skrev:
Vi fick dra skruv på verkstadskolan som läraren sen kontrollerade med momentnyckel. Normalt drar man dubbelt så hårt som man ska.
En normal M6 ska dras 1,1 nm, det är typ ingenting.
Du behöver lite hjälp här. En M6 skall dras 9,8Nm, det är typ knappt dubbelt mot vad man fixar med en ordentlig skruvmejsel. M3 i elektronikproduker, som dioder mm dras 1,1-1,5Nm, och det är typ ingenting.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vi fick dra skruv på verkstadskolan som läraren sen kontrollerade med momentnyckel. Normalt drar man dubbelt så hårt som man ska.
En normal M6 ska dras 1,1 nm, det är typ ingenting.
På en BMW dras en stål-M6'a i aluminium med 10 Nm.

F fsn skrev:
Du behöver lite hjälp här. En M6 skall dras 9,8Nm, det är typ knappt dubbelt mot vad man fixar med en ordentlig skruvmejsel. M3 i elektronikproduker, som dioder mm dras 1,1-1,5Nm, och det är typ ingenting.
Jo, jag skrev i fel term.
Vi pratade aldrig Nm på den tiden, utan kg (45 år sen)
M6 skulle vi dra 1,1 Kg, alltså ca 11 Nm.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har bara sett deras "Vi köper din bil"-reklam på instagram, och det känns ju heller inte överdrivet seriöst...
Jag blev jagad av en säljare från Riddermarks som ville ha vår förra bil inbytt utan att han förstod varför jag inte tyckte det var en lockande deal.

Fick en hel del bättre i inbyte på lokala Volvohandlaren där jag aldrig lyckats komma överens med en säljare tidigare utan köpt Volvos runtom i Mälardalen tidigare.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ska man vara pjoltig så kpm, kilopondmeter...😉

Fotografen Fotografen skrev:
Ska man vara pjoltig så kpm, kilopondmeter...😉
Jo, men på den tiden var man inte det, bara kilo gällde.
"Dra toppen 11 kilo" så gjorde man det.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F
Isakare Isakare skrev:
Nu kommer du tycka att jag är dum men rätt skall vara rätt…. kg är massa och kan på sin höjd i detta sammanhang likställas med Newton(kraft) /9,81. Men kg kan aldrig bli ett moment. Du saknar en sträcka på dina 1,1kg. 1,1 kgm skulle vara ok, det motsvarar 10,8Nm

Jo men det hindrar ju inte att det var så man uttryckte sig förr, på vissa håll.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
ClasseClas
MathiasS MathiasS skrev:
Jo men det hindrar ju inte att det var så man uttryckte sig förr, på vissa håll.
Och visst hade man väl kilo i däcken förr?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har fortfarande kilo i mina däck, det där med bar är bara bökigt, varför 3 siffor när det räcker med en.
"Vad ska du ha i däcken ??" 2 tack.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ja och det har jag fortfarande….

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.