714 341 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Biltema kör kokt olja vad jag vet. Kolla färg affärer för råT TommyC skrev:Jag har också haft dåliga erfarenheter av kraftigt oljud från äldre vinterdäck. Mina nuvarande Hakkapellitta 9 låter bara marginellt mer än sommardäcken trots dubb. Det kan också vara så att vissa däck fungerar bättre eller sämre beroende på bilens egenskaper beträffande hur mycket buller de orsakar. Läs gärna däcktester före köp, annars brukar Nokia oftast ligga i topp v b vinterdäck och Michelin v b sommardäck för bilar. För MC är inte Michelin alltid i topp. Var noga med att göra rent anliggningsytorna mellan fälg och nav.
Denna tror jag är rå och inte kokt:
https://www.biltema.se/bilvard/bilu...rostskyddsmedel-linoljebaserat-1-l-2000052009
https://www.biltema.se/bilvard/bilu...rostskyddsmedel-linoljebaserat-1-l-2000052009
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 616 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 616 inlägg
Du behöver lite hjälp här. En M6 skall dras 9,8Nm, det är typ knappt dubbelt mot vad man fixar med en ordentlig skruvmejsel. M3 i elektronikproduker, som dioder mm dras 1,1-1,5Nm, och det är typ ingenting.Isakare skrev:
Jo, jag skrev i fel term.F fsn skrev:
Vi pratade aldrig Nm på den tiden, utan kg (45 år sen)
M6 skulle vi dra 1,1 Kg, alltså ca 11 Nm.
Jag blev jagad av en säljare från Riddermarks som ville ha vår förra bil inbytt utan att han förstod varför jag inte tyckte det var en lockande deal.Dan_Johansson skrev:
Fick en hel del bättre i inbyte på lokala Volvohandlaren där jag aldrig lyckats komma överens med en säljare tidigare utan köpt Volvos runtom i Mälardalen tidigare.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 616 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 616 inlägg
Nu kommer du tycka att jag är dum men rätt skall vara rätt…. kg är massa och kan på sin höjd i detta sammanhang likställas med Newton(kraft) /9,81. Men kg kan aldrig bli ett moment. Du saknar en sträcka på dina 1,1kg. 1,1 kgm skulle vara ok, det motsvarar 10,8NmIsakare skrev: