Ok, backar från mitt påstående.
Fortsätter ladda min lastbil där
 
F Fredrik420 skrev:
Se elsäkerthetsverkets hemsida

[länk]
Om du läser hela texten så tycker jag att man ganska tydligt kan utläsa vad de egentligen menar när de avråder från det.
  • Gamla eller felaktiga kopplingar [...] kan orsaka varmgång vid hög belastning. [...] Ett elinstallationsföretag kan kontrollera skicket på elinstallationen. ->
    Se till att din installation är i ordning så har du "eliminerat" den risken. ("Eliminerat" så ingen får för sig att påpeka att risken fortfarande finns, ja det gör det, men den blir ytterst liten.)
  • Vanliga vägg- och motorvärmaruttag är inte gjorda för elbilsladdning [...] laddningen bör därför begränsas till 8-10A [...] ->
    Att man får ställa ned laddströmmen för att matcha vad anläggningen ska klara är väl rätt självklart för de flesta?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Det beror inte på att uttaget inte är gjort för kontinuerlig användning. Det finns inga som helst tidsbegränsningar i standarder eller krav. Det är samma som för allt annat elmaterial, det dimensioneras för kontinuerligt bruk.
Och det blir väldigt fyrkantigt om man inte kommer ihåg att ta med individuella variationer i ålder, skick och byggkvalitet.
Jag har nu laddat hemma i Shuko-uttag i 2,5 år.
Nästan uteslutande med 10A, någon enstaka gång med 16A (ofta kortare då, typ en timme).
Jag har också laddat lite på alla möjliga ställen.

Jag har som vana att alltid känna på stickproppen när jag avslutar laddningen om den är varm, hemma så har den ju ofta slutat ladda då, men om jag går ut och känner när den bränt full kräm i flera timmar är stickproppen sval.
På för mig okända uttag så går jag och känner efter vilken temp det är efter typ en timme, ibland är det varmt och jag avbryter laddningen, eller ev provar 6A laddning istället.

Så det viktiga är inte att ha ett fyrkantigt förbud mot Shucko-laddning, utan faktiskt bedöma hur sakerna mår.
En del gamla glappa uttag blir jättevarma - så enkelt är det. Och det kommer nog gälla gamla glappa slitna laddboxar sen i framtiden också.

Och på tal om det, när jag laddar i laddbox med typ2 kabel, så blir den kontakten faktiskt varmare än schuckos-stickproppen blir hemma.
Så i mitt fall verkar det alltså vara mer riskfyllt att ladda med laddbox än i vanligt uttag.

Jag är på väg att montera en laddbox. Jag hade en easee som var tänkt, men så hände det som hände, och nu försöker jag bestämma mig för vilken jag ska ha istället, det blir nog klart vilket år som helst nu.
 
  • Gilla
Gabbe1 och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Om du läser hela texten så tycker jag att man ganska tydligt kan utläsa vad de egentligen menar när de avråder från det.
  • Gamla eller felaktiga kopplingar [...] kan orsaka varmgång vid hög belastning. [...] Ett elinstallationsföretag kan kontrollera skicket på elinstallationen. ->
    Se till att din installation är i ordning så har du "eliminerat" den risken. ("Eliminerat" så ingen får för sig att påpeka att risken fortfarande finns, ja det gör det, men den blir ytterst liten.)
  • Vanliga vägg- och motorvärmaruttag är inte gjorda för elbilsladdning [...] laddningen bör därför begränsas till 8-10A [...] ->
    Att man får ställa ned laddströmmen för att matcha vad anläggningen ska klara är väl rätt självklart för de flesta?
Tror inte det är självklart för dem flesta. Gemene man har inte så bra koll på sin elanläggning
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fair enough, om jag vänder på det då, om du ställer frågan till 10000 personer ur allmänheten: "Bör man plocka ut en högre ström/effekt ur en elanläggning än den är dimensionerad för?" Hur många tror du svarar ja och hur många svarar nej?
På så vis tror jag de flesta har koll på det.
Att de inte förstår att det kanske är det de gör när de kopplar in elbilen utan justering av laddströmmen är det kanske färre som har koll på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Min poäng
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jepp, jag köper det.
Jag köper det inte riktigt som argument för att man inte ska kunna ladda elbilen i ett shuko-uttag dock.
Jag kan med det som bakgrund också väl förstå att elsäkerhetsverket gör en generell avrådan från laddning via shuko, helt enkelt för att den alternativa skrivningen är för krånglig/det är så säkerhetsmässiga beslut/begränsningar fungerar.

I huvudsak är det dock mer ett argument för att gemene man inte borde få koppla in en stickpropp över huvud taget. 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fair enough, om jag vänder på det då, om du ställer frågan till 10000 personer ur allmänheten: "Bör man plocka ut en högre ström/effekt ur en elanläggning än den är dimensionerad för?" Hur många tror du svarar ja och hur många svarar nej?
På så vis tror jag de flesta har koll på det.
Att de inte förstår att det kanske är det de gör när de kopplar in elbilen utan justering av laddströmmen är det kanske färre som har koll på.
De flesta justerar väl laddströmmen efter vad anläggningen är dimensionerad för? Många schuko sladdar är ju i sig begränsade.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M
Märklig dom, det lagrummet är ju tänkt för folk som kopplar in sig innan elmätaren eller tar ström från kommunens lyktstolpe. Sätter man upp ett publikt tillgängligt eluttag i ett parkeringsgarage vid en parkeringsplats så kan man väl snare förvänta sig att någon använder det, varför skulle det annars sitta där?

Kommer länstrafiken nu att stämma de som laddar upp mobilen på tåg och buss?
 
  • Gilla
  • Haha
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
Lite flytande är det nog. Om man använder uttaget för att ladda ett vanligt bilbatteri eller städa bilen skulle nog ingen gnälla. Men att ”tanka drivmedel” är en annan sak.

Nu vet vi ju inte heller vilken information personen i fråga fått.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
M mnils skrev:
Sätter man upp ett publikt tillgängligt eluttag i ett parkeringsgarage vid en parkeringsplats så kan man väl snare förvänta sig att någon använder det, varför skulle det annars sitta där?
Ja exakt. Sitter det en vattenkran där så fyller vi poolen med.
🙏🤔🙄
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ja exakt. Sitter det en vattenkran där så fyller vi poolen med.
🙏🤔🙄
Ungefär som folk brukar göra på bensinmackar, fyller en massa vattendunkar från kranen och lastar in i husvagn/husbil, har någon blivit dömd för otillåten avledning då?
 
Unikt namn
M mnils skrev:
Ungefär som folk brukar göra på bensinmackar, fyller en massa vattendunkar från kranen och lastar in i husvagn/husbil, har någon blivit dömd för otillåten avledning då?
Har du gjort en kostnadsanalys på att fylla poolen med hinkar från macken?
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M
Jag är mest nyfiken på hur gammal en "50-åring" i "50-årsåldern" egentligen är och vad det har med det påstådda brottet att göra?
 
T
M mnils skrev:
Jag är mest nyfiken på hur gammal en "50-åring" i "50-årsåldern" egentligen är och vad det har med det påstådda brottet att göra?
Han är ungefär lika gammal som jag kommer vara när jag är i 50-årsåldern.

All vet att just 50 åringar är ett jäkla bus.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.