Nyhetsvärde värdig Aftonbladet, när kommer en artikel om en tjuvtankad dieselbil?
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Stefan N Stefan N skrev:
Nyhetsvärde värdig Aftonbladet, när kommer en artikel om en tjuvtankad dieselbil?
Där är ju mackarna efterblivna som tillåter dig tanka före betalning. Lite svårare att hålla koll på all sin el fastigheterna.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nyhetsvärde värdig Aftonbladet, när kommer en artikel om en tjuvtankad dieselbil?
Jag kan hålla med om att nyheten om att någon tjuvladdat, var väldigt ointressant. Det intressanta, som kanske inte alla vet, var att det innebar en brandrisk. Att man alltså inte kan sätta bilen på laddning på en parkering med motorvärmaruttag exempelvis.
 
  • Haha
  • Gilla
makarickiri och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det intressanta, som kanske inte alla vet, var att det kan innebära en brandrisk.
Sådär, fixade till lite åt dig.
Att ladda en elbil i ett vanligt uttag kan innebära en brandrisk, det behöver inte vara det.
Precis som det kan vara en brandrisk att koppla in en motorvärmare, ett strykjärn, en hårtork eller vilken annan elpryl som helst i ett vanligt eluttag.
Hur stor risken är beror på många fler faktorer än bara att det är en elbil.

Edit: för att vara tydlig, jag har alltså editerat i citatet ovan, gå till inlägget ovanför för att se det egentliga citatet.
 
  • Gilla
Hellwiz och 14 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Sådär, fixade till lite åt dig.
Att ladda en elbil i ett vanligt uttag kan innebära en brandrisk, det behöver inte vara det.
Precis som det kan vara en brandrisk att koppla in en motorvärmare, ett strykjärn, en hårtork eller vilken annan elpryl som helst i ett vanligt eluttag.
Hur stor risken är beror på många fler faktorer än bara att det är en elbil.
Tänk efter lite nu. Vi talat om en risk, alltså inte ett faktum. Vad är skillnaden med att "är en risk" och "kan vara en risk" i det här fallet? En risk är ju en typ av sannolikhet, alltså inte ett faktum.
 
  • Gilla
splinter och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
Stefan N Stefan N skrev:
Nyhetsvärde värdig Aftonbladet, när kommer en artikel om en tjuvtankad dieselbil?
Det finns fler möjligheter att tjuvtanka el än diesel.
Sen är det troligen fler som tjuvar ström än tjuvar diesel och tycker det är ok.

Så det finns ju ett visst värde i att lyfta fram den här typen av artiklar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AG A skrev:
Tänk efter lite nu. Vi talat om en risk, alltså inte ett faktum. Vad är skillnaden med att "är en risk" och "kan vara en risk" i det här fallet? En risk är ju en typ av sannolikhet, alltså inte ett faktum.
Okej, så när du skrev "var att det innebar en brandrisk" menade du alltså "var att det innebar en brandrisk, precis som det är en brandrisk att koppla in tvn eller vilken annan elektrisk apparat som helst."?

Vi människor är ju rätt enkla av oss, när risken är tillräckligt liten brukar vi generalisera och säga att det är riskfritt, men du kanske inte är sådan, du säger att det är en risk för precis allt, med precis allt.
Det finns ju en risk att grannen kör på mitt äppelträd för att jag sätter upp en ny laddbox, eftersom han blir nyfiken och tittar på den en sekund extra när han kör förbi, ska vi lista det som kända risker vid installation av laddbox också?

Nej, jag tror att du menade att det är riskfyllt att just ladda elbilen i ett vanligt uttag. Men berätta gärna om jag har fel i mitt antagande och du håller med om ovanstående.

Och när du skrev "Att man alltså inte kan sätta bilen på laddning på en parkering med motorvärmaruttag exempelvis.", vad menar du då? För det går utmärkt att ladda bilen i ett motorvärmaruttag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Mats-S
tveksamt tveksamt skrev:
Vi människor är ju rätt enkla av oss, när risken är tillräckligt liten brukar vi generalisera och säga att det är riskfritt, men du kanske inte är sådan, du säger att det är en risk för precis allt, med precis allt.
Yepp, det är farligt att leva, vi ska ju alla dö någon gång 😉
 
  • Gilla
halvars och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag kan hålla med om att nyheten om att någon tjuvladdat, var väldigt ointressant. Det intressanta, som kanske inte alla vet, var att det innebar en brandrisk. Att man alltså inte kan sätta bilen på laddning på en parkering med motorvärmaruttag exempelvis.
Nu är varken artikeln eller det publicerade hos P4 så värst djupgående, men "olovlig energiavledning" tar väl ingen hänsyn till om det är risk för brand eller inte? Brottet var väl just att han kopplat in något i ett uttag som inte var hans?
 
  • Gilla
Lastbärarn och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag kan hålla med om att nyheten om att någon tjuvladdat, var väldigt ointressant. Det intressanta, som kanske inte alla vet, var att det innebar en brandrisk. Att man alltså inte kan sätta bilen på laddning på en parkering med motorvärmaruttag exempelvis.
Varför skulle man inte kunna sätta bilen på laddning på en parkering med motorvärmaruttag?

/Krille
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Okej, så när du skrev "var att det innebar en brandrisk" menade du alltså "var att det innebar en brandrisk, precis som det är en brandrisk att koppla in tvn eller vilken annan elektrisk apparat som helst."?

Vi människor är ju rätt enkla av oss, när risken är tillräckligt liten brukar vi generalisera och säga att det är riskfritt, men du kanske inte är sådan, du säger att det är en risk för precis allt, med precis allt.
Det finns ju en risk att grannen kör på mitt äppelträd för att jag sätter upp en ny laddbox, eftersom han blir nyfiken och tittar på den en sekund extra när han kör förbi, ska vi lista det som kända risker vid installation av laddbox också?

Nej, jag tror att du menade att det är riskfyllt att just ladda elbilen i ett vanligt uttag. Men berätta gärna om jag har fel i mitt antagande och du håller med om ovanstående.

Och när du skrev "Att man alltså inte kan sätta bilen på laddning på en parkering med motorvärmaruttag exempelvis.", vad menar du då? För det går utmärkt att ladda bilen i ett motorvärmaruttag.
Det beror egentligen på hur mycket effekt du plockar ut ur uttaget.
Ett vanligt 1/2-vägsuttag är inte byggt för att kontinuerligt bli maxbelastat, trots det ofta står stämplat hur mycket effekt det klarar. Det är inte för långvarig drift.
 
  • Gilla
  • Haha
splinter och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik420 skrev:
Det beror egentligen på hur mycket effekt du plockar ut ur uttaget.
Ett vanligt 1/2-vägsuttag är inte byggt för att kontinuerligt bli maxbelastat, trots det ofta står stämplat hur mycket effekt det klarar. Det är inte för långvarig drift.
Tja .. I Norrland har man motorvärmare + kupévärmare för ca 2000-2500W på i flera timmar då det blir kallt.
Det verkar då uttagen där klara. Menar du att uttagen i Södra Sverige är av sämre kvalitet?

Sen lite mer bakgrund
https://www.dagensps.se/foretag/foretagare-atalas-tjuvladdade-sin-elbil/

Verkar mao som personen som dömdes bara såg en laddstolpe och antog att det var kommunen som ägde den och att det var gratis. I verkligheten var det en privat stolpe-
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 6 till
  • Laddar…
F Fredrik420 skrev:
Det beror egentligen på hur mycket effekt du plockar ut ur uttaget.
Ett vanligt 1/2-vägsuttag är inte byggt för att kontinuerligt bli maxbelastat, trots det ofta står stämplat hur mycket effekt det klarar. Det är inte för långvarig drift.
Vilket är hela min poäng. Jag kan ställa min laddhybrid på max 5A laddning, jag kan sedan ansluta den till ett uttag avsäkrat 10A och dra klart mycket mindre effekt än vad en annan bil i min närhet drar med inkopplad motor- och kupévärmare. I det fallet är det ju mindre brandrisk om jag kopplar in min el(hybrid)bil än om den används till motorvärmaren.

Vilken last kan jag dra från mitt vanliga uttag kontinuerligt utan att överbelasta det menar du?

M MrDizzy skrev:
Sen lite mer bakgrund
[länk]

Verkar mao som personen som dömdes bara såg en laddstolpe och antog att det var kommunen som ägde den och att det var gratis. I verkligheten var det en privat stolpe-
Handlar det verkligen om samma ärende?
I artikeln på Byggahus skrivs det att mannen laddade elbilen i Vidingehems parkeringsgarage i ett vanligt eluttag. Vidingehem verkar hålla till i Växjö.
I din länk verkar det handla om en privatägd parkering hörande till ett hus och en laddbox på Öland.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bothnia och 4 till
  • Laddar…
F Fredrik420 skrev:
Det beror egentligen på hur mycket effekt du plockar ut ur uttaget.
Ett vanligt 1/2-vägsuttag är inte byggt för att kontinuerligt bli maxbelastat, trots det ofta står stämplat hur mycket effekt det klarar. Det är inte för långvarig drift.
Hitta en standard som visar detta.
 
  • Gilla
cbrolin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.