GK100 GK100 skrev:
Just det stora antalet rapporterade svetsningar är intressant finns det mer beskrivningar på det som ger några detaljer?
Inte vad jag känner till. Det är ESV som säger "stort" antal...
 
R Robert-san01 skrev:
Är det inte bara ett specifikt motstånd mellan jord och pilotstiftet som talar om för boxen att den inte får släppa på mer än en viss ström?
I princip är det ett motstånd. Men det finns några fler komponenter. Svårt att avgöra vad, då det är ingjutet, men åtminstone några dioder.
Boxen slår dock från om det går över dryga 10A.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Varför inte? Uttaget finns där, så varför inte utnyttja det.
Uttaget är inte avsett för byggfläktar, det är avsett för laddning av elbilar. Följ tillverkarens anvisningar!
Barnungar brukar testa gränser för att lära sig, vuxna bör inte göra det för de lär sig inget längre.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, jag är rätt säker på att den funkar så.

Det finns ett par signaler när det gäller laddningen.
Dels är det vad laddboxen signalerar som max ström via PWM, det är vad den förväntar sig att bilen begränsar till.

Dels är det vad kabeln signalerar genom spänningsdelning att den tål. Jag är osäker på om ens 10A finns som valbart (det är 13A som lägst enligt denna iaf: [länk] ).

Och slår verkligen säkringen från, jag antar att du menar att laddboxen stänger av? 🤔
Den är märkt 10A. Och det kan nog stämma att boxen inte slår ifrån förrän vid 13A. Har testat genom att köra värme + bryggare och tekokare i husbilen. Det blir inte en helt exakt siffra.
Jag har inte skrivit att säkringen går, utan det är boxen som stänger av. Återställs genom att ta ur adaptern. Funkar inte att bara koppla bort lasten.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Uttaget är inte avsett för byggfläktar, det är avsett för laddning av elbilar. Följ tillverkarens anvisningar!
Barnungar brukar testa gränser för att lära sig, vuxna bör inte göra det för de lär sig inget längre.
En ganska onödig kommentar. Men jag är inte av den lättkränkta sorten. Så sån skit biter inte.
Självklart vet jag att laddboxen är ämnad för laddning, men ser inga problem eller hinder för att nyttja den på annat sätt.
Skulle vara grön el avdraget då, men mestadels används det för laddning.
 
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
En ganska onödig kommentar. Men jag är inte av den lättkränkta sorten. Så sån skit biter inte.
Självklart vet jag att laddboxen är ämnad för laddning, men ser inga problem eller hinder för att nyttja den på annat sätt.
Skulle vara grön el avdraget då, men mestadels används det för laddning.
Men Bo har ju rätt.

Självklart sätter man upp ett CEE uttag om man har behov av det, att ansluta annat till laddboxen än vad den är avsedd för är dumheter.
 
lilytwig lilytwig skrev:
En ganska onödig kommentar. Men jag är inte av den lättkränkta sorten. Så sån skit biter inte.
Självklart vet jag att laddboxen är ämnad för laddning, men ser inga problem eller hinder för att nyttja den på annat sätt.
Skulle vara grön el avdraget då, men mestadels används det för laddning.
En genialiskt snilleblixt dök upp!
Varbergs energi har en affärsmodell där de halverar kWh-priset om man laddar via en uppkopplad laddbox. Vet inte riktigt mer detaljer än så men med en 3fas CEE -adapter ut via laddaren kanske man kunde driva bergvärmepumpen och större delen av i sitt hus? Detta har ESV nog inte tänkt på haha!

Detta är såklart på skoj men jag tyckte det var en intressant och säkert görbar tanke :)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Nu har du missförstått.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror att laddstationen alltid måste mäta strömmen för att kunna bryta den ifall den blir över tillåten nivå.
Nej, det är inget krav. Bilen förväntas ha den styrningen.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Den är märkt 10A. Och det kan nog stämma att boxen inte slår ifrån förrän vid 13A. Har testat genom att köra värme + bryggare och tekokare i husbilen. Det blir inte en helt exakt siffra.
Jag har inte skrivit att säkringen går, utan det är boxen som stänger av. Återställs genom att ta ur adaptern. Funkar inte att bara koppla bort lasten.
Sorry, jag som blandade ihop dina två sista meningar när jag skrev mitt svar 😳

Men min ursprungsfråga i inlägg 512var om adaptrarna inte reglerar utan förlitar sig på att laddboxen stänger av om man drar mer än vad laddboxen "tillåter".
Vad laddboxen tillåter beror väl på vad eventuell lastbalanserare berättar att det är för maxström på någon fas, eller vad den är inställd på för maxström. (Det sker ingen balansering egentligen med lastbalanserare, har du 20A säkring och drar 10A på en fas så stryper boxen till 10A på alla faser).

Men enligt denna bild så är det inte laddboxen som håller koll på kabeln, det är det bilen som ska göra, och i adapterns fall är det ju adaptern själv som får hålla koll, så frågan är hur laddboxen visste den skulle lösa, eller om det var adaptern som trots allt har inbyggda relä?
Elfordonets laddningsschema som visar kopplingar mellan EVSE-kontroll, kontakt och fordonets styrenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R6 i bilden sitter alltså i handsken på laddkabeln, eller i adapterns fall själva adaptern, och signallerar hur mycket ström kabeln tål (R7 i kombination med S3 är för att avbryta laddning när man börjar dra ut den äldre CCS1-kontakten).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Nej, det är inget krav. Bilen förväntas ha den styrningen.
Ser ut att stämma, hittade detta blockschema (Designguide från TI) på jakt efter annat:

Blockschema för AC nivå 2-laddare med RCD, MCU, och Type 2-kontaktdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och där finns ingen strömmätning utöver JFBn.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Förklara gärna för oss varför du fann det lämpligt att nyttja laddboxens uttag för detta och inte ett normalt CEE-uttag?
Tiden före dagens laddstandard fanns det faktiskt elbilar.
Med hjälp av en sån adapter så kan man också ladda ute på stan när de behövs.
Hade det funnits ett vanligt uttag så hade det varit smidigt men..
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
TRJBerg
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Förklara gärna för oss varför du fann det lämpligt att nyttja laddboxens uttag för detta och inte ett normalt CEE-uttag?
Jag är inte adressaten men jag skulle spontant anta att det är pga uttaget fanns men inte ett CEE-uttag. Dvs skillnaden är tid(punkt) och pengar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Sorry, jag som blandade ihop dina två sista meningar när jag skrev mitt svar 😳

Men min ursprungsfråga i inlägg 512var om adaptrarna inte reglerar utan förlitar sig på att laddboxen stänger av om man drar mer än vad laddboxen "tillåter".
Vad laddboxen tillåter beror väl på vad eventuell lastbalanserare berättar att det är för maxström på någon fas, eller vad den är inställd på för maxström. (Det sker ingen balansering egentligen med lastbalanserare, har du 20A säkring och drar 10A på en fas så stryper boxen till 10A på alla faser).

Men enligt denna bild så är det inte laddboxen som håller koll på kabeln, det är det bilen som ska göra, och i adapterns fall är det ju adaptern själv som får hålla koll, så frågan är hur laddboxen visste den skulle lösa, eller om det var adaptern som trots allt har inbyggda relä?
[bild]
R6 i bilden sitter alltså i handsken på laddkabeln, eller i adapterns fall själva adaptern, och signallerar hur mycket ström kabeln tål (R7 i kombination med S3 är för att avbryta laddning när man börjar dra ut den äldre CCS1-kontakten).
Adaptern är ju inte bara kabel, den Den agerar även fordon. I den sitter inte bara ett motstånd, utan det är fler komponenter. Svårt att se då allt är ingjutet, men det ser ut som dioder och så finns en IC. Det kan finnas fler komponenter inne i gjutmassan, men det går inte att avgöra.

Jag har Easee boxar. Fungerar de som ditt exempelschema, eller har de utökad funktionalitet?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Adaptern är ju inte bara kabel, den Den agerar även fordon. I den sitter inte bara ett motstånd, utan det är fler komponenter. Svårt att se då allt är ingjutet, men det ser ut som dioder och så finns en IC. Det kan finnas fler komponenter inne i gjutmassan, men det går inte att avgöra.

Jag har Easee boxar. Fungerar de som ditt exempelschema, eller har de utökad funktionalitet?
Ja precis, om den ska agera bil så behöver den ju enligt standarden faktiskt reglera hur mycket ström den släpper genom.
Min fundering var om den gör det, och hur den gör det i så fall.

Vad är det för utökad funktionalitet som du tänker att Easee ska ha?
Min bild är ju egentligen bara hur kommunikationen mellan laddbox och bil sker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.