När batteriet är uttjänt i en bil lär det fortsatt ha värde för andra applikationer, så det "trasiga" batteriet har nog fortfarande ett andrahandsvärde som man får räkna av från kostnaden för bytet. Dock tror jag att istället för att batterier byts kommer men i normalfallet sälja det gamla batteriet och skrota resten av bilen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
För att återgå till ämnet räckvidd så har jag nu för första gången dragit släp till fjällen med vår ID4:a. Visserligen tomt, men ändock ett släp. Det var tämligen odramatiskt. Den drog 2,4-2,5kWh/mil hela resan. Temperaturen var 7° när vi startade och 0° när vi kom fram. Takbox på. Total sträcka ca 40mil.

Det räckte med ett laddstopp, precis som det gör även utan släp, och vi kunde ladda utan att koppla loss.

Temperaturen är nog en större räckviddsbegränsare än vad ett släp är, gissar jag just nu iaf.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ett stort kåpsläp skulle vara en annan femma dock.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett stort kåpsläp skulle vara en annan femma dock.
Så är det såklart.
 
Igår inträffade något som inte hade hänt om jag hade kört elbil. Fläktremmen gick av. Batteriet slutar ladda, motorn börjar gå varm och servostyrningen tappar effekt. Klockan 22:30. På 2+1 väg, 100 km/h, 65 mil hemifrån. Jag lyckades köra till nästa avfart som var väldigt nära. Ringde assistans och bärgare tog oss till närmsta stad och verkstad. Fortsatt färd med taxi till övernattning.

I morse kontakt med försäkringsbolaget för att fixa hyrbil och de hänvisar till ett antal firmor och boka själv. Ringer runt och häpnar när alla stora hyrbilsföretag har stängt för att det är påsk. Återstår bensinmackarnas uthyrning. På en radie av 100 km (detta är i en av Sveriges mest tätbefolkade delar) finns inga personbilar utan bara två minibussar lediga varav den ena elektrisk med räckvidd 100-250 km😲. Dividerade med dem och fick veta att de får tillbaka en personbil i eftermiddag så jag bokade den trots att det var en skitbil. Om verkstaden inte fixar min bil direkt på tisdag eller onsdag får jag boka en bättre bil, och eventuellt köra den hem nästa helg. Osäker på om fb skickar hem min bil eller om jag måste ta mig 60+ mil och hämta den själv.

Som sagt så slipper man många av dessa mekaniska problem med elbil.
 
  • Gilla
Crank och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vad har sannolikheten att det inträffar med priset att göra? Att det existerar överhuvudtaget beror på att sannolikheten är större än noll.
Nej, sannolikheten att det inträffar har inget direkt med priset att göra, men huruvida det går att göra business på det. Eftersom det finns företag som säljer tjänsten så finns det alltså en icke försumbar efterfrågan.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Bara för att det finns det firmor som byter rasade motorer/växellådor i "nya" bilar, så betyder det inte att risken att detta behövs är enorm för den enskilde bilägaren.
Det har jag inte påstått heller, jag har bara sagt att man måste kalkylera med risken.

Det är ju också så att de verktyg som de behöver för att göra detta på en "ny" bil är samma som behövs för att göra det på en "äldre" bil, nåt som de hålli på med länge. Men att investera i verktyg och utrustning för att byta eller renovera elbilsbatterier är en investering där det såklart gör en kalkyl över om det finns en marknad. Om inga elbilsbatterier rasade skulle det inte finnas en marknad för det.
 
N Nerre skrev:
Nej, sannolikheten att det inträffar har inget direkt med priset att göra, men huruvida det går att göra business på det. Eftersom det finns företag som säljer tjänsten så finns det alltså en icke försumbar efterfrågan.
På samma sätt som att byta motor eller växellåda på din bil. Eller fördelningsdosan till fyrhjulsdriften på min bil som kostade över 40000 kr. På en elbil löser man det med flera motorer istället.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P Pin skrev:
Igår inträffade något som inte hade hänt om jag hade kört elbil. Fläktremmen gick av. Batteriet slutar ladda, motorn börjar gå varm och servostyrningen tappar effekt. Klockan 22:30. På 2+1 väg, 100 km/h, 65 mil hemifrån. Jag lyckades köra till nästa avfart som var väldigt nära. Ringde assistans och bärgare tog oss till närmsta stad och verkstad. Fortsatt färd med taxi till övernattning.

I morse kontakt med försäkringsbolaget för att fixa hyrbil och de hänvisar till ett antal firmor och boka själv. Ringer runt och häpnar när alla stora hyrbilsföretag har stängt för att det är påsk. Återstår bensinmackarnas uthyrning. På en radie av 100 km (detta är i en av Sveriges mest tätbefolkade delar) finns inga personbilar utan bara två minibussar lediga varav den ena elektrisk med räckvidd 100-250 km😲. Dividerade med dem och fick veta att de får tillbaka en personbil i eftermiddag så jag bokade den trots att det var en skitbil. Om verkstaden inte fixar min bil direkt på tisdag eller onsdag får jag boka en bättre bil, och eventuellt köra den hem nästa helg. Osäker på om fb skickar hem min bil eller om jag måste ta mig 60+ mil och hämta den själv.

Som sagt så slipper man många av dessa mekaniska problem med elbil.
Drivremmen (till generator, servopump, kylvätskepump och AC-kompressor) går inte av om man servar bilen enligt serviceschemat. På mina bilar ska remmen bytas med 100 000 km intervall, samtidigt byter man länkhjulet på remspännaren och ytterligare ett länkhjul. Enligt samma serviceschema skall remmens skick, spänning och den automatiska spännaren kontrolleras med 50 000 km intervall. De remmar som jag har bytt har saknat synliga skador.

Enligt flera som har provat så brukar remmarna inte hålla riktigt dubbla bytesintervallet. Jag hade en kollega som aldrig skötte någon service på sina bilar. Kör till det brakar var filosofin. Det var mycket underhållande att höra på allt elände som han råkade ut för. En gång var han på väg till flygplatsen när motorn kokade. Han hann med planet men motorrenoveringen blev dyr med bl a slipning av topplocket.
 
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Drivremmen (till generator, servopump, kylvätskepump och AC-kompressor) går inte av om man servar bilen enligt serviceschemat. På mina bilar ska remmen bytas med 100 000 km intervall, samtidigt byter man länkhjulet på remspännaren och ytterligare ett länkhjul. Enligt samma serviceschema skall remmens skick, spänning och den automatiska spännaren kontrolleras med 50 000 km intervall. De remmar som jag har bytt har saknat synliga skador.

Enligt flera som har provat så brukar remmarna inte hålla riktigt dubbla bytesintervallet. Jag hade en kollega som aldrig skötte någon service på sina bilar. Kör till det brakar var filosofin. Det var mycket underhållande att höra på allt elände som han råkade ut för. En gång var han på väg till flygplatsen när motorn kokade. Han hann med planet men motorrenoveringen blev dyr med bl a slipning av topplocket.
Bilen har passerat 10000 mil, men inte 150000. Den har servats på märkesverkstad till strax efter 10000 mil, senaste gången på en oberoende verkstad specialiserad på lite äldre sportbilar som jag har mycket stort förtroende för. Det skulle alltså vara märkesverkstaden som inte bytt i tid vid 10000 mil menar du, eller är det något speciellt för den bil du själv kör? Jag minns inte att jag sett något om att drivrem ska bytas vid något service.
 
D
N Nerre skrev:
Det har jag inte påstått heller, jag har bara sagt att man måste kalkylera med risken.

Det är ju också så att de verktyg som de behöver för att göra detta på en "ny" bil är samma som behövs för att göra det på en "äldre" bil, nåt som de hålli på med länge. Men att investera i verktyg och utrustning för att byta eller renovera elbilsbatterier är en investering där det såklart gör en kalkyl över om det finns en marknad. Om inga elbilsbatterier rasade skulle det inte finnas en marknad för det.
Dessa risker kalkylerar man bara med genom att alltid ha en bil som täcks av antingen garanti eller maskinskadeförsäkring, haverier på dyra centrala komponenter kan hända på alla bilar men händer inte så ofta.

Är man tillräckligt rik kan man avstå alla försäkringar och spara en slant på samma gång.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
P Pin skrev:
Bilen har passerat 10000 mil, men inte 150000. Den har servats på märkesverkstad till strax efter 10000 mil, senaste gången på en oberoende verkstad specialiserad på lite äldre sportbilar som jag har mycket stort förtroende för. Det skulle alltså vara märkesverkstaden som inte bytt i tid vid 10000 mil menar du, eller är det något speciellt för den bil du själv kör? Jag minns inte att jag sett något om att drivrem ska bytas vid något service.
Intervallet 10000 mil för byte av drivremmen hämtade jag från serviceboken för en äldre Saab 9-3. Jag tog nu en titt på Saab 9-5, där anges att rem och spännare ska inspekteras var 3000:e mil. Remmen ska på 9-5 bytas vid 12000 mil och då ska även remskivan på vevaxeln inspekteras. Intervallet kontroll av remmen var 3000:e mil fanns även på Saab 9000 enligt en gammal Haynes bok. Andra bilfabrikat har jag dålig koll på men remmar behöver nog bytas på alla bilar.
 
T TommyC skrev:
Intervallet 10000 mil för byte av drivremmen hämtade jag från serviceboken för en äldre Saab 9-3. Jag tog nu en titt på Saab 9-5, där anges att rem och spännare ska inspekteras var 3000:e mil. Remmen ska på 9-5 bytas vid 12000 mil och då ska även remskivan på vevaxeln inspekteras. Intervallet kontroll av remmen var 3000:e mil fanns även på Saab 9000 enligt en gammal Haynes bok. Andra bilfabrikat har jag dålig koll på men remmar behöver nog bytas på alla bilar.
Jo de går ju sönder förr eller senare. De modeller du hänvisar till är ju till åren komna så de flesta exemplaren är redan skrotade eller har gått långt över 20 000 mil, så troligen redan bytt minst en gång. Kanske andra intervall idag, men remmarna kanske inte blivit bättre.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Nej, sannolikheten att det inträffar har inget direkt med priset att göra, men huruvida det går att göra business på det. Eftersom det finns företag som säljer tjänsten så finns det alltså en icke försumbar efterfrågan.
Vi fick ett erbjudande av Din Bil att byta koppling på en gammal VW Golf för någonstans mellan 25' och 45', priset gick inte att säga mer specifikt än så innan man rivit. Bilen var kanske värd 25'-30' med fungerande koppling.Det finns alltså en icke försumbar efterfrågan på kopplingsbyte för de pengarna?

Kamraten som körde Audi A4 hade lite tur. Han hade fått bilen värderad för inbyte, men funderade på att köpa loss bilen (företagsleasad bil). Då fick han problem med automatlådan, svårt att få i backen. Kostnad att fixa 40'-45' enligt firman. Det finns en icke försumbar efterfrågan på det också antar jag.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
T TommyC skrev:
Intervallet 10000 mil för byte av drivremmen hämtade jag från serviceboken för en äldre Saab 9-3. Jag tog nu en titt på Saab 9-5, där anges att rem och spännare ska inspekteras var 3000:e mil. Remmen ska på 9-5 bytas vid 12000 mil och då ska även remskivan på vevaxeln inspekteras. Intervallet kontroll av remmen var 3000:e mil fanns även på Saab 9000 enligt en gammal Haynes bok. Andra bilfabrikat har jag dålig koll på men remmar behöver nog bytas på alla bilar.
Det varierar stort.
BMW gjorde en rätt misslyckad motor med sin M40.
Den gick ut på marknaden med 8000 mil intervall för kamremsbyte, efter bara något enstaka år ändrade BMW intervallet till 6000 mil för majoriteten av bilarna havererade kamremmen på innan 8000 mil, något år senare vart BMW tvungen att sänka intervallet till 4000 mil mellan byte av kamrem.
Skandal egentligen, när det finns bilar som klarar 3000 mil mellan liten service (bara oljebyte etc).

Man ska nog inte frestas att köra mer än några hundra mil över 4000 med en sådan BMW.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.