712 039 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Beläggen hoppas jag verkligen inte är slut eftersom dom bara gjort sisådär 600 mil. Det är skivorna jag oroar mig för. Jag var som sagt lite dumsnål som bara bytte belägg men det hör till saken att jag ogärna byter ut något som har lite liv kvar.nino skrev:Men har du åkt 600mil bara så är det nog helt lugnt att åka 130 till.
Googla lite, oftast är det inte alls svårt att byta själv.
Köp med grejer och lägg i bilen, blir det knas så går det ju att åka även om beläggen är helt slut, speciellt om du ändå ska byta skivorna senare,man får planera lite bättre och motorbromsa mer 🙂
Men då ska jag sluta oroa mig, gissar att skivorna inte bara exploderar och skickar mig ut i omloppsbana utan förvarning.
Nej det är ingen fara 🙂B Bästerortarn skrev:Beläggen hoppas jag verkligen inte är slut eftersom dom bara gjort sisådär 600 mil. Det är skivorna jag oroar mig för. Jag var som sagt lite dumsnål som bara bytte belägg men det hör till saken att jag ogärna byter ut något som har lite liv kvar.
Men då ska jag sluta oroa mig, gissar att skivorna inte bara exploderar och skickar mig ut i omloppsbana utan förvarning.
Ja jag provade det på en v70 vi hade men det lindrade bara problemet lite. Tog upp dom och tvättade bort allt fett som enligt Volvo var problemet då och smörjde på nytt med köldtåligt fett.Isakare skrev:
Men det är ju roligt om det fungerar på V90.
Det verkar vara ett vanligt problem, jag hade det på ett antal VW från de var bara några månader gamla. Tricket är att aldrig tvätta bilen och då och då låta den torka ut helt (långkörning / varmt + ventilation). Jag hade detta problem på min gamla saab 9000 också, men det var när den gått över 30.000 mil.N Niq skrev:
I vissa fall är det nog kondens, om bilen aldrig torkar ut helt... Så även blöta skor kan nog tillslut få detta problem, så var det nog med min gamla saab. Tvätt var inget problem, däremot kortresor så det var is på insidan av rutorna gav problem... Troligen kombinerat med att fettat i låset efter 10+ år och 30+kmil försvunnit...Isakare skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Humm... Inte riktigt uppe i arbetstemperatur, men det här tyder väl på alldeles för mycket "blow by"?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Japp, det är bara en slang direkt till filterboxen...J JohanLun skrev:
Tycker det borde vara lite mer skit där om den var sopslut eller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: ingen metall i oljan heller...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ford 1,8? Brukar vara en slang under ibsuget också som brukar gå sönder men då brukar tomgången påverkas och vevhustrycket bör ej öka. Dock är det vanligt att dom börjar ta mycket olja,.Dan_Johansson skrev: