Har just fått igång min vedanläggning bestående av Baxi Solo innova 30 och två 1300l BoRö ackumulatortankar, den ena med två VV-slingor och elpatron.
Då de var färdigisolerade igår gjorde jag en sjysst laddning.
Dessvärre hade rörisarna glömt att slå på motorsjuntens styrning igår så den har stått på ca 70% öppet hela natten. Ute har vi +1 grad och mycket lite vind så det har varit varmt inatt. :D
Nåja... det jag upptäckte i morse var att tekniktankens övre termometer stod på 50 grader och den andra tankens övre termometer stod på 80 grader!
Det är 30 graders skillnad på tankar som mig veterligen skall ladda ur samtidigt!?
Vad kan detta bero på?
Röda streck på bilden går till pannan och de gröna till de två radiatorslingorna.
 
  • tankladd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
Uttagen till radiatorerna borde ha suttit på dom röda rören.. lite otydligt att se vars dom sitter nu.
Har man inte det borde det sitta ett rör högst upp som förbinder tankarna och ett i mitten för att det ska sikta sig bra.
Men som sagt, enklast och bäst är om dom sitter på laddröret och returröret.
 
_ap_
Är shunten kopplad på borös egna shunt uttag, i tank toppen?
Då måste du in med fler rör så att vattnet kan flytta sig mellan tankarna.
 
_ap_ skrev:
Är shunten kopplad på borös egna shunt uttag, i tank toppen?
Då måste du in med fler rör så att vattnet kan flytta sig mellan tankarna.
Jepps, det är BoRö:s toppshunt.
Flera rör kan vara lösningen då.
Jag drar nog inte in fler rör men de som installerat anläggningen får nog göra det.
Har köpt allt på fast pris.
Det enda jag skall göra själv är isolering av acktankar och måla en rackarns massa rör i sommar eftersom jag haft direktverkande el tidigare.
 
_ap_
Maggy skrev:
Jepps, det är BoRö:s toppshunt.
Flera rör kan vara lösningen då.
Jag drar nog inte in fler rör men de som installerat anläggningen får nog göra det.
Har köpt allt på fast pris.
Det enda jag skall göra själv är isolering av acktankar och måla en rackarns massa rör i sommar eftersom jag haft direktverkande el tidigare.
Det bästa då är att flytta radiatouttagen till laddslingan.
Alltså inte använda borös egna shunt lösning, den funkar nog bättre om man bara har en tank.
 
Borö:s topp shunt är värdelös, skapa detta problem du har eftersom den skickar det kalla returvattnet från toppen till botten genom ett oisolerat rör. Dett gör att returvattnet värms upp av hetvattnet under sin resa och förstör skiktningen helt. Så koppla bort den shunten helt eller gör så att returen går utanför tanken till botten.

Den där shunten borde förbjudas!!!
 
Håller med övriga experter. Denna koppling är felaktig och rörklåparna borde utan kostnad plugga rören till nuvarande shunt och montera den på korrekt sätt på laddslingan. En dålig skiktning som detta ger betyder att ackumulatorkapaciteten motsvarar kanske 1500-2000 liter med korrekt shunt och skiktning.
 
Det var ord och inga visor!

Min rörfirma får lösa problemet... hur de gör struntar jag i bara anläggningen funkar som den ska.
Men jag skall nämna att BoRö shunten kan vara boven.

Tackar för input!
 
Hocke skrev:
Borö:s topp shunt är värdelös, skapa detta problem du har eftersom den skickar det kalla returvattnet från toppen till botten genom ett oisolerat rör. Dett gör att returvattnet värms upp av hetvattnet under sin resa och förstör skiktningen helt. Så koppla bort den shunten helt eller gör så att returen går utanför tanken till botten.

Den där shunten borde förbjudas!!!
Instämmer..
 
En nackdel med att koppla radiatorkretsen på laddröret är att, när tankarna är helt urladdade, får du elda längre innan du får varmvatten. Värmen skickas först ut till huset innan den går in i tanken. Hur mycket längre beror naturligtvis på hur kallt det är ute och hur utkylt huset blivit. En lösning är att, när du börjar elda, ställa shunten på noll tills du fått varmvatten. En annan lösning är att uttaget till radiatorerna sitter under laddrörets ingång i tanken.

Instämmer att Borös shunt är skit.
 
VedErik skrev:
En nackdel med att koppla radiatorkretsen på laddröret är att, när tankarna är helt urladdade, får du elda längre innan du får varmvatten. Värmen skickas först ut till huset innan den går in i tanken. Hur mycket längre beror naturligtvis på hur kallt det är ute och hur utkylt huset blivit. En lösning är att, när du börjar elda, ställa shunten på noll tills du fått varmvatten. En annan lösning är att uttaget till radiatorerna sitter under laddrörets ingång i tanken.

Instämmer att Borös shunt är skit.
Nog är det så, men är det kallt när man kommer hem vill man väl ha varmt i huset i första hand?
 
Hocke skrev:
Borö:s topp shunt är värdelös, skapa detta problem du har eftersom den skickar det kalla returvattnet från toppen till botten genom ett oisolerat rör. Dett gör att returvattnet värms upp av hetvattnet under sin resa och förstör skiktningen helt. Så koppla bort den shunten helt eller gör så att returen går utanför tanken till botten.

Den där shunten borde förbjudas!!!
De har dragit rören på utsidan av tanken nu, beställde en borö 500l och när jag fick den så såg den inte alls ut som i brochyren så jag var tvungen att ringa och kolla om jag hade fått fel tank, då fick jag beskedet att de gjort om shuntanslutningen av just den anledningen.
 
  • Tank.jpg
Det var ju lite bättre, men röret ligger ju dikt an mot tanken utan isolering så det blir lite samma fenomen ändå skulle jag gissa....??
 
Och man undrar ju varför man inte får sätta shunten där man vill?
 
Matss skrev:
Nog är det så, men är det kallt när man kommer hem vill man väl ha varmt i huset i första hand?
Inte om man ska duscha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.