713 569 läst · 11 036 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Räknar jag fel eller kostade den ca 360.000kr ny?Isakare skrev:Kul att läsa.
Tidningen Vi Bilägare har kvar en av sina långtestbilar som de redovisar ibland, en V90 D3 AWD -17.
Bilen har en värdeminskning på 230.000:- sen ny och har kostat 105.423:- i service/reparationer hittills.
Nu senast gjorde de en service själva "Det finns ju inga garantier längre när bilen passerat 20" mil"
Volvo ville ha 7.429:- för en Classic service med 20% rabatt.
De köpte delarna på V-parts för 1.499:- och en dunk olja från Mekonomen för 595:-
V-Parts skickar med ett service protokoll och en stämpel
"Grundligt servad av ägaren med delar från V-Parts"
Under servicen noterade de ett oljeläckage från vinkelväxeln/kardanen.
De gjorde en sammanställning i slutet av 2023, då hade bilen gått 20.300 mil och kostat 694.853:-
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Om jag inte minns fel så skulle Volvo göra några åtgärder på rostskyddet på senare årsmodeller till slut trots att de inte ansåg det var något fel. Sedan beror det ju på hur länge man tänkt ha bilen och vad man värderar. Man åker ju bekvämt i dem...V växelventil skrev:
Det får man hoppas. Volvo har ju erbjudande nu (sista mars) och har fått ett pris på 618000 inklusive vinterhjul och drag.Blir samma pengar om jag väljer kia sportage laddhybrid.S Styrman_jansson skrev:
Tja dom har försökt fixa sina låskistor som inte fungerar i kyla sen 00 och 2019 hade dom inte ännu lyckatsS Styrman_jansson skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Åhhh, vete fan hur jag ska göra. När jag slängde på vintersulorna så nämnde däckgubben att belägg var slut och skivorna började bli dåliga. Vänster fram och höger bak var sämst (eller om det var tvärtom). Då gjorde jag fullösningen att låta en duktig (som i biltokig rallyförare med 25 år av mekande) bekant byta beläggen. Förutom att bromsarna varit lite skrikiga sen dess har det inte varit något problem och jag är alldeles för lat för att åtgärda det skitfelet.
Sen dess har jag kört uppskattningsvis 600 mil och totalt är bilen uppe i 12.100 mil. Jag känner inget annorlunda som att något känns genom pedalen eller att bromsarna skulle ta ojämnt. Nu ska jag upp till Jämtland till påsk är det tänkt, 63 mil enkel väg. Jag kan få verkstadstid på nu på torsdag för ca. 7000 kr men jag tänker att alt. annars är att köpa skivor, belägg, vätska och ett 9V-batteri och vara beredd att byta. Kanske få hjälp på byn i Jämtland eller när jag kommer tillbaks till fjollträsk.
Hur hade ni gjort? (förutom att planera lite längre i förväg 🙄 )
Sen dess har jag kört uppskattningsvis 600 mil och totalt är bilen uppe i 12.100 mil. Jag känner inget annorlunda som att något känns genom pedalen eller att bromsarna skulle ta ojämnt. Nu ska jag upp till Jämtland till påsk är det tänkt, 63 mil enkel väg. Jag kan få verkstadstid på nu på torsdag för ca. 7000 kr men jag tänker att alt. annars är att köpa skivor, belägg, vätska och ett 9V-batteri och vara beredd att byta. Kanske få hjälp på byn i Jämtland eller när jag kommer tillbaks till fjollträsk.
Hur hade ni gjort? (förutom att planera lite längre i förväg 🙄 )
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Alltså om du vill ha Volvon så finns det ju firmor som gör rostskyddsbehandlingar för kanske runt 7k.V växelventil skrev:
Jag gjorde t.ex. en Swerust behandling på en Mazda 6 när den var 5 år gammal och gått 7600 mil och den var jättefin när jag sålde den 5år och 16 000mil senare.
Blir ju rätt lite pengar i sammanhanget.
Vilken bil är det?B Bästerortarn skrev:Åhhh, vete fan hur jag ska göra. När jag slängde på vintersulorna så nämnde däckgubben att belägg var slut och skivorna började bli dåliga. Vänster fram och höger bak var sämst (eller om det var tvärtom). Då gjorde jag fullösningen att låta en duktig (som i biltokig rallyförare med 25 år av mekande) bekant byta beläggen. Förutom att bromsarna varit lite skrikiga sen dess har det inte varit något problem och jag är alldeles för lat för att åtgärda det skitfelet.
Sen dess har jag kört uppskattningsvis 600 mil och totalt är bilen uppe i 12.100 mil. Jag känner inget annorlunda som att något känns genom pedalen eller att bromsarna skulle ta ojämnt. Nu ska jag upp till Jämtland till påsk är det tänkt, 63 mil enkel väg. Jag kan få verkstadstid på nu på torsdag för ca. 7000 kr men jag tänker att alt. annars är att köpa skivor, belägg, vätska och ett 9V-batteri och vara beredd att byta. Kanske få hjälp på byn i Jämtland eller när jag kommer tillbaks till fjollträsk.
Hur hade ni gjort? (förutom att planera lite längre i förväg 🙄 )
Går ofta att ta lös oket, ta bort handbroms motorn och skruva in, sen trycka in kolven
Bytte på V60 på en parkering på 1h på en sida, andra sidan hade gått fortare om jag bytt där med.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
2019 Seat Leon ST 1.0 TSInino skrev:
Bara för att vara väldigt tydlig, det där är rena grekiskan för mig. Byta olja och filter samt tändstift var inga som helst problem för mig men det där ....... Har ett par gubbar i Sthlm som kan hjälpa mig. Och lite fördomsfullt gissar jag att det finns minst en gubbkärring på byn som kan hjälpa mig.
Men att jag ens skulle försöka mig på någon liknande manöver längs vägen ...🤪
Men har du åkt 600mil bara så är det nog helt lugnt att åka 130 till.B Bästerortarn skrev:2019 Seat Leon ST 1.0 TSI
Bara för att vara väldigt tydlig, det där är rena grekiskan för mig. Byta olja och filter samt tändstift var inga som helst problem för mig men det där ....... Har ett par gubbar i Sthlm som kan hjälpa mig. Och lite fördomsfullt gissar jag att det finns minst en gubbkärring på byn som kan hjälpa mig.
Men att jag ens skulle försöka mig på någon liknande manöver längs vägen ...🤪
Googla lite, oftast är det inte alls svårt att byta själv.
Köp med grejer och lägg i bilen, blir det knas så går det ju att åka även om beläggen är helt slut, speciellt om du ändå ska byta skivorna senare,man får planera lite bättre och motorbromsa mer 🙂