P Princessan skrev:
Jag tycker definitivt ni ska kolla upp saken. Asbets vill du inte upp o riva själv i - iaf inte gratis pga att säljarna inte var sanningsenliga. En erfaren fastighets mäklare brukar vara duktiga på vad som räknas som dolda fel o om det är värt att processa. Om ni tex skulle kontakta en mäklare hos en större kunnig byrå (ej den firman ni köpte av till att börja med) o fråga typ ”om vi funderar på att sälja vårt hus måste vi då uppge att/om det finns Asbets under plåten o vad händer ifall vi ej gör det o köparens besiktningsfirman missar eterniten”… Ifall det visar sig att ni sannolikt har möjlighet till finansiell kompensation fr säljarna el via försäkring så tar ni in offert från 2 certifierade sanerings-firmor o det blir sannolikt dyrt. När processen senare är klar o ni har klara besked på att säljarna måste stå för kostnaden så begär ni att få offertpriset utbetalt. Därefter så tar du beslut om du vill utföra jobbet själv el om du tar in en billigare firma. Men jag skulle fefinitivt kolla upp saken o hellre sätta in ersättningen från säljarna på ett bankkonto till mina barn än att bjussa säljarna på barnens körkortspengar o slita gratis i Asbets-damm.
Får ni fin / relevant hjälp av mäklaren o kanske även tips från hen om kunnig jurist så hindrar det ju inte er från att senare betala mäklaren i för lite konsultation om det känns bättre för er. Mäklare gör ju tex ofta värderingar etc även om de ej ska sälja huset så man kan ju alltid göra rätt för sig senare i efterhand. Jag tycker du ska stå upp för dig o de dina även om det tar lite tid o energi. Dela den mentala bördan m din partner o håll ett positivt ton i projektet så det blir en spännande skattjakt o ej en energi-tjuv. En Asbets-sanering kan kosta mycket oengar o jag tycker dom tex 80.000 kr hör hemma hos er. Go tiger!
Nu har du helt galet fel. Varför kontakta en mäklare? Det som man ska skaffa sig ör en jurist.
Ersättningem är inbaserad på prisskillnaden längre utan på den faktiska kostnaden samt eventuella åldersavdrag.
Varför skulle någon ljuga? snarare är det du som ljuger
 
Hej hej

Det här är inget jag vet, bara tror:

Det är finns nog ingen upplysningsplikt att det finns asbest i ett hus. Det är förväntat med det årtalet och det kan finnas i tak, rörisolering, lim, ja lite överallt. Vill man inte ha någon asbest får man nog beställa en besiktning som letar specifikt efter det. Tak borde i det här fallet vara ett mindre problem eftersom det ligger utanpå, det är ingen fara för liv och hälsa. Ett dolt fel i det här fallet vore att eternittaket även läcker på ett oförväntat sätt som gett skador som inte går att upptäcka eftersom de är ligger i icke besiktningsbara delar av konstruktionen.

Jag tror det är svårt att driva dolt fel för att man inte gillar materialet i ett tak som syns. Däremot kan man kanske driva att prospektet inte hade korrekta uppgifter - jag har lite svårt att se att man lagt betongpannor ovanpå eternit, sen tagit bort dem och satt dit en plåt som redan blivit dålig. Jag har svårt att se hur man skulle haft behov och hunnit med det under husets livstid. Frågan kanske är om det någonsin funnits några betongpannor. Oklart om det går att stämma för något som påståtts funnits där, men som inte längre är där, vad spelar det för roll? Det finns nu ett dåligt plåttak ovanpå eternit - inte optimalt men det var det som fanns där vid försäljningen.

OBS - det är inte helt säkert att man med lätthet kan se eterniten under plåten. Det finns metoder som gör att det inte går att se själva eterniten. Däremot syns det att taket har höjts motsvarande ett yttertak och det bör besiktningsmannen med lätthet upptäcka, det har ju tillkommit en våning på vindskivor och plåten är i detta fall böjd ned mot hängrännnorna.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T
M Mattias. Lia. skrev:
Jag har tagit in en takfirma då plåttaket från 2001 har tappat sin färg (plastisol) på södersidan.

Det gick rätt så snabbt för offertkillen att räkna ut att det ligger ett eternittak under plåten. Inte så kul att höra iom krånglet med sanering mm. Sen verkar det inte vara helt tätt, syns att det tar in fukt, genom masonitskivan och syns på isolering.
Verkar vara si så där med jobbet runt nocken. I princip naket förutom masonitskivor som lämnar en glippa/luftspalt.

Köpte huset 2017), besiktat av Anticimex, dold försäkring 10 år. I detta formulär står det uttryckligen : bytt från betongpannor till plåt 2001.

Punkterna från vinden/taket är utan anmärkning. Inget om konstruktionen. Bara en punkt om att det finns fuktros på en masonitskiva. I övrigt var det torrt i mätningarna.

Jag hade ju inget fog att misstänka att det fanns ett gammalt eternittak under det nya.
Finns det någon chans att processa eller är det bara att bita i sura äpplet?

Dom som vi köpte av hade i sin tur köpt det av mannens far. En granne ringde och frågade första ägaren och han medgav att de reglade mot det gamla eternittak. Förvisso gjort av en firma.

Skiter i taket, det är saneringenkostnaden som grämer mig. Får väl göra det själv.
Borde jag blivit informerad om det?

Tack på förhand för alla svar.
Skit i vad alla säger här och kontakta försäkringsbolaget .

Det blir alltid VM i killgissning och alla älskar att skrika att "Det där är aldrig dolt fel" för det är vad den stora massan här förväntar sig. Samtidigt som Anticimex fortsätter att besiktiga hus utan något ansvar.

Ta kontakt med någon som vet istället.
 
T TH885 skrev:
Skit i vad alla säger här och kontakta försäkringsbolaget .

Det blir alltid VM i killgissning och alla älskar att skrika att "Det där är aldrig dolt fel" för det är vad den stora massan här förväntar sig. Samtidigt som Anticimex fortsätter att besiktiga hus utan något ansvar.

Ta kontakt med någon som vet istället.
Vad menar du att det är för skada som försäkringsbolaget skulle vilja betala för?
För precis som Anticimex så är dom ute efter vinst....
Även om många här inne är amatörer, så finns det gott om erfarenhet....
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Hur kan en tråd bli 139 inlägg långt, bara för att det ligger ett eternittak på en lada. märkligt. Klart det kan bli med alla som har noja så fort eternit och asbets kommer på tal eller i skrift. Har på torpets tak eternit och la en TP 20X20 med reglar direkt på och det fungerar hur bra som helst. Har även plattor av eternit på fasaderna och skulle aldrig komma på att byta dom. Totalt underhållsfria och klarar alla väder med sol och kyla. Så att som en del ska skriva, """ OJ OJ det är asbets, du måste ta bort alla för det är farligt """ vad är det som är farligt, ingenting så länge inte någon sågar långa sträckor med damm i luften som följd. Att bara borra ger inget farligt. Så tänk till lite ni som har asbetsnoja och uppskrämda om hur farligt det är. Ni får mer i er på gatorna i städerna. All asbets från bromsklossarna är inte utgånget än.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
N
J jonaserik skrev:
Hur kan en tråd bli 139 inlägg långt, bara för att det ligger ett eternittak på en lada. märkligt. Klart det kan bli med alla som har noja så fort eternit och asbets kommer på tal eller i skrift. Har på torpets tak eternit och la en TP 20X20 med reglar direkt på och det fungerar hur bra som helst. Har även plattor av eternit på fasaderna och skulle aldrig komma på att byta dom. Totalt underhållsfria och klarar alla väder med sol och kyla. Så att som en del ska skriva, """ OJ OJ det är asbets, du måste ta bort alla för det är farligt """ vad är det som är farligt, ingenting så länge inte någon sågar långa sträckor med damm i luften som följd. Att bara borra ger inget farligt. Så tänk till lite ni som har asbetsnoja och uppskrämda om hur farligt det är. Ni får mer i er på gatorna i städerna. All asbets från bromsklossarna är inte utgånget än.
Hear, hear! För 20 år sedan var en del arkitekter samlade på torget i Sölvesborg. Man kunde bl. a. fråga om renovering. Jag överhörde ett samtal mellan en arkitekt och en man som nyligen hade förvärvat en lantgård med 2 lador med eternittak. Mannen var väldigt nervös att han skulle bli sjuk av asbesttaken! Arkitekten frågade om han hade några reservplattor till taket och det hade han i legio. -Du sitter på en guldgruva. Byt absolut inte taket! Använd reservplattorna om någon skulle gå sönder. Bättre tak kan du inte få!
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Problemet är ju att även eternit behöver underhållas. Och på tak så blir de kexiga så småningom.

Fast då har man fått många sköna år utan takbyten och underhållsarbete.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt, så länge eternitplattor inte bearbetas så är det fint! På lador/ ekonomibyggnader kan det bli sättningar! Med följd att de spricker! Hade själv det problemet! Går ju byta och lappa på olika sätt! Finns även asbestfria numera! Så det är inget problem!
Dock tror jag att som trådägaren var inne på att det är ett problem om inte annat för att det påverkar värdet av objektet. Kanske ska huset säljas någon gång! Jag behöver inte gissa men att skriva asbesttak/undertak kommer inte driva upp priset på hemmet på objektet!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sedan är alltid tycke och smak som styr! Vissa har nog fått fasadplattor k-märkt på hus och tycker det är fint!
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Skit i vad alla säger här och kontakta försäkringsbolaget .

Det blir alltid VM i killgissning och alla älskar att skrika att "Det där är aldrig dolt fel" för det är vad den stora massan här förväntar sig. Samtidigt som Anticimex fortsätter att besiktiga hus utan något ansvar.

Ta kontakt med någon som vet istället.
Det är ett forum man kan inte alltid använda allting. Visst är mycket gissningar. Men det finns en hel del kunskap.
Visst är det mycket skrik dolt fel. Men det är många gånger självklara. Sen kan det kanske ge en fingervisning om att dolda fel är inte så lätt få till
Tänk på att det är ett forum vi här hjälper varandra med våran kunskap utan någon ersättning, alla här är välkomna att både fråga och svara. Därför måste man förstå att det dyker upp en del felaktigheter.
Men det är gratis och vi alla är här för att vi vill ge och få hjälp utav den samlade expertis som finns. Om man jämför med Facebook så är bh så mycket bättre i alla avseenden. Så det här är nog Ett Sveriges bästa forum när det gäller allt som har med hus och göra. Så stanna gärna kvar! Men klaga inte pp kvaliteten. Hjälp till och styr upp istället!

Jo AC är välkända för deras skiftande kvalitet på besiktningsmän. Men de är också störst. De är inte så där jättevilliga att erkänna fel.
När det gäller deras försäkringar är jag skeptisk. Men jag är skeptisk generellt till den typen av försäkring oavsett företag.
Jag är nämligen utav den erfarenheten att besiktningsmän i allmänhet är väldigt duktiga på friskrivningar. Men de söm gör besiktningar för försäkringar. Är de som fick bästa betyg i kursen friskrivning.
Alla försäkringsbolag och besiktningsföretag
är alla här för att tjäna pengar.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet är ju att även eternit behöver underhållas. Och på tak så blir de kexiga så småningom.

Fast då har man fått många sköna år utan takbyten och underhållsarbete.
Idag är det nog alltid någon annan som fått de sköna underhållsfria åren. De befintliga taken har troligen gjort sin tekniska livslängd och de nya ägarna får hantera det hela.
Kexigheten beror på att väder och vind sliter på taket. En tiondel av materialet är som bekant "A"..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T Thomas Buskhagen skrev:
Det kan vara så att besiktningsmannen trott att de korrugerade asbestcmentskivorna var btg-pannor. I profil kan de se tämligen lika ut. Gamla btg-pannor blir tunnare med tiden och med mossa och alger, så kan de se lika ut. (Läs även vad jag skrev som svar till Imported_Benn för ca en timma sedan.)
Exakt, så tycker jag att man skall tolka det, låter helt orimligt annars.

Kan inte tänka mig en takkonstruktion med betongpannor ovanpå korrugerat eternit.
Taket skulle bli väldigt tungt (säker inte klara snözon om man har sådan) dessutom skulle man med en sådan krånglig konstruktion få framtida avancerade underhållsproblem med många huvudvärkstabletter.
Det är fullständigt ologiskt eftersom principen att behålla ett takmaterial som underlagstak är en ekonomisk lösning, då sätter man inte dit takpannor med skyhöga arbets- och materialkostnader, det finns nog ingen takläggare som skulle vilja ta på sig sådant arbete med takpannor, finns inte heller av logiska skäl beskriven i branschen som en lösning, skulle alltså ses som väldigt ofackmannamässigt.

Att däremot täcka ett äldre material med plåt är något helt annat och kan ses som säkert.

Det man måste förstå och det jag vill säga, är att det har inte varit några betongpannor ovanpå korrugerad eternit.

Alltså det bli min tanke, att säljaren har lämnat en felaktig uppgift kring vad som finns under plåten (genom anticimex)
 
Redigerat:
Edit: feltänkt
 
Z Zodde skrev:
Edit: feltänkt
Du kanske har varit med och monterat takpannor ovanpå korrugerad eternit :)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Bytte de direkt från eternit till plåttak? De kan inte haft betongpannor på eternittaket en period först?
(Osannolikt, men i så fall stämmer ju utsagan)
Demmpa Demmpa skrev:
Står det i protokollet att det inte finns någon eternit?

Att eternitplattorna inte står med i protokollet är inte samma sak som att det inte finns några eternitplattor.
Anticimex har förväxlat eterniten med betongpannor, det är det här som är grejen
Det har inte varit monterat några riktiga betongpannor på det gamla eternittaket som också har form som en betongpanna, man gör inte så
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.