338 030 läst · 4 928 svar
338k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Nej, frågan var DoS. Och då hjälper inte IPSec så mycket. Dvs det hjälper, men löser inte hela problemet.D daVinci skrev:
Om det nu bara var lite autenticering du var ute efter så är ju IPSec en alldeles för dyr hammare. Det blir som att slå ihjäl myggor med handslägga. Finns många enklare och billigare lösningar på det problemet.
Varför har du fö snöat in på en så överspelad teknik som IPSec? Jobbar du för någon som säljer det eller vad?
I inlägg #3 483 citerar du min text: "Det Anna Jäderström avser är nog det jag svarade på initialt. Dvs att någon förfalskar signalen i syfte att störa nätet. Och jag redan då pekade på en trivial lösning."lars_stefan_axelsson skrev:
Och där skriver du då att IPsec inte är en lösning och inte ens går att implementera.
Att som Anna Jäderström skriver "mixtra med signalen" är någon som just IPsec skyddar mot.
Har således inget med denial of service att göra. Förstår inte varför du inte kan läsa innantill när du tom får felet uppmärksammat för dig.
Vidare har du inte givit någon som helst förklaring på att det inte skulle gå att implementera.
Inte heller vad för förändringar en ISP skulle behöva göra.
Dvs det har bara kommit grundlösa felaktiga påstående och inget som helst försök att visa giltigheten för påståendena.
Utan i stället för fakta och saklighet kommer ad hominem.lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Nej, jag har inte provat att DoS:a en mobiloperatörs nät. Jag vet dock att det fungerar då jag skrivit papper på hur man gör och fått dem granskade. Jag sitter ju på inside-information om svagheter som inte är så lätta för folk att identifiera, vilket förklarar varför det inte gjorts. Men nog hade jag kunnat komma på detta själv genom trial and error efter ett tag (jag var 16 år när jag hackade mitt första datasystem). Detta är idag en del av mitt dagliga jobb.D daVinci skrev:Varför skulle man behöva blanda in någon nätoperatör??
IPSec går utmärkt i publikt internet.
Och IPSec är alldeles utmärkt för t ex CheckWatts att skicka små kommandon till sin burk vid batteriet. Dom har levererat HW så dom kan ha lagt på certifikat som räcker i 20 år utan bekymmer alls.
Om nu IPSec inte skulle fungera i ett godtyckligt IP4 nät så borde du väl kunna konkretisera varför. Jag ser inget konkret ännu.
Det diskussionen gällde var dock inte DDoS utan som SvK spekulerade om att någon skulle mixtra med signalen till batteriet. Och att skapa en falsk signal när någon kör IPSec är jobbigt. Kan ta några år.
Visst kan du försöka fylla länkarna till hushållen. Säg att vi talar om 100k hushåll och dom sitter på 10 Mbps länkar. Hur mycket aggregerad trafik blir det. Och hur länge dröjer det innan operatören filtrerat bort din störande trafik.
Ja, det jag för fram är att det inte är så enkelt.
Har du provat?
Om du kan komma på hur man gör så har många andra gjort det. Och inte minst ansvariga hos operatören. Och de har stängt möjligheten för länge sedan.
Jag skulle tro att det enklaste sättet för dig är att bryta dig in där HLR'en står och slå sänder den med en slägga. Sedan lär dom ha georedundancy för den så du behöver kumpaner som gör samma sak på alla ställena. Sedan är det nog inte trivialt att ta reda på var alla HLR'er står.
Som sagt så är jag övertygad om att du underskattar utmaningen.
Ja, det värsta som händer är att SvK får pynta för nedkopplingstjänsten istället för FCR-tjänsten. Hur allvarligt det är kan man ju diskutera.
Omöjligt är det ju inte. Enklast att pynta någon anställd som levererar datat. Och när du nu är inne på den lösningen så är det enklaste att pynta någon anställd för att orsaka sabotaget.
Desto mer centraliserat desto enklare att slå ut.
Jag har av misstag råkat göra DoS mot mig själv dock. Det krävdes inte mycket för att lyckas med det.
Hjärnan i dessa system är alltid centraliserad, det är hjärnan du helst vill komma åt.
Att det granskats betyder i sig inte att det skulle fungera. Skulle du vara konsult och skrivit på ett NDA räcker inte det. Ansvariga kommer bara säga tack. Men berättar inte om dom är skyddade eller inte.pacman42 skrev:
Att man plockar in lite konsulter som får spåna om attackvektorer är ju sunt. Men man berättar ju inget om skydden för dom.
En vanlig hemma-router lär bara forwardera trafiken vidare. De flesta sådana bör ju klara mer än inkommande BW. Så den borde klara sig. Men en vanlig laptop gör kanske inte det? Vet inte riktigt vad en sådan kan terminera.pacman42 skrev:
Mja, därav att jag talade om HLR'en. Men just för att det är en single point of failure så lär den vara distribuerad nuförtiden. Och även ha georedundancy. Hur sänker du en sådan?pacman42 skrev:
Eller så är det inte HLR:en du tänker på, Utan vilken nod då?
En low cost operatör i ett u-land lär ha lägre nivå på säkerhet. (Av kostnadsskäl om inte annat). Är det en sådan du jobbat åt förstår jag bättre. Men jag antog någon nordisk.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Jag vet inte om det är så bra att fäktas och flagga med sådan information publikt på nätet. Sen vet jag inte om du är totalt anonym bakom din profil.pacman42 skrev:Nej, jag har inte provat att DoS:a en mobiloperatörs nät. Jag vet dock att det fungerar då jag skrivit papper på hur man gör och fått dem granskade. Jag sitter ju på inside-information om svagheter som inte är så lätta för folk att identifiera, vilket förklarar varför det inte gjorts. Men nog hade jag kunnat komma på detta själv genom trial and error efter ett tag (jag var 16 år när jag hackade mitt första datasystem). Detta är idag en del av mitt dagliga jobb.
Jag har av misstag råkat göra DoS mot mig själv dock. Det krävdes inte mycket för att lyckas med det.
Hjärnan i dessa system är alltid centraliserad, det är hjärnan du helst vill komma åt.
Mitt elnätsbolag är ett av dem som, helt enligt lag, tar betalt för de extra kostnader de får för att folk levererar el från sina solceller istället för att smeta ut det på dem som köper el. Det blev enligt deras beräkningar noll. De anser sig alltså inte ha några extra kostnader för detta.pacman42 skrev:Däremot så tror jag, utifrån det jag läst, att en inmatningsavgift (motsvarande den fasta avgiften på nätet för konsumtion) kommer att införas i de flesta nät. Den kommer dock att i så fall ligga på någonstans mellan 10-30% av dagens fasta avgifter för uttag. Dvs, årsavgiften blir 10-30% högre om man också producerar.
Och så länge det inte är väldigt många solceller så blir det nog oftast så.Anna_H skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Visst. Å andra sidan så är det inte helt okänd materia heller för den som håller sig ajour med området. Jag har läst flera artiklar genom åren på samma tema. (Men hittar inte något exempel nu i hastigheten.)nikasp skrev:
I vilket fall så är det ingen som skulle bli direkt förvånad; man kommer alltid in. Och man kan alltid djävlas. Undantagen är så få att vi kan bortse från dem i en sådan här översiktlig analys.
Medlem
· stockholm
· 10 inlägg
Sorry om någon skrivit detta förut. Men en sak som du kanske missat är att du får ner ditt hus driftskostnad med kanskeClarken37 skrev:Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.
Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.
Solceller är en lönsam investering - Vattenfall
Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.
Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).
Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.
Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
1 000:- i månaden. Den tusenlappen kan man via bankernas låneberäkningar låna några hundra tusen extra på.vilket kan läggas på ditt hus värde?
Sådärja, nu varnas det för överproduktion. Riktigt intressant artikel...
https://www.tn.se/naringsliv/36765/...inet-varnar-for-vind-och-sol-nara-nodbromsen/
https://www.tn.se/naringsliv/36765/...inet-varnar-for-vind-och-sol-nara-nodbromsen/
Va? Det tar typ 10 år innan den första vinsten kommer om den kommer alls. Eller räknar du inte investeringen i solcellerna som driftskostnad?A Anders Lundström skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 762 inlägg