710 767 läst · 10 997 svar
711k läst
11,0k svar
Allt om bilen
D Dublin skrev:Jo men så är det. Även på youtube finns det filmer både av tillverkaren och hängivna fans, lärde mig att den adaptiva farthållaren i min bil var anpassad och fungerar väl i kö körning, även när det är stillastående korta stunder. Hade aldrig tänkt själv att jag skulle använda farthållaren vid kö annars.
Det är just blinkers funktionen jag funderar över/missat. 👍A AndersS skrev:
Har haft adaptiv i de 2 senaste V90, båda med Pilot Assist. Tänker att så länge det finns en långsamtgående bil framför så kommer den inte accelerera om jag inte byter fil ihop med att jag blinkar, och blinkar jag inte när jag byter fil kommer bilen att accelerera när den inte detekterar en bil framför.
Men det kanske skiljer i hur mycket bilen accelererar beroende på hur man agerar.
Låter som en bra funktion det där, adaptiv farthållare har jag men inte kopplad till blinkerspaken, så jag tycker farthållaren är rätt dålig i just det läget, även om det förstås bara är att svänga ut tidigare.
Testade på väg hem nu, 2-filig 100 väg.
Satte farthållaren på 120 och kom ikapp en bil rätt snart och adaptiva farthållaren saktade in bakom den, blinkade vänster utan att byta fil och visst accelererade Volvon.
Upprepade proceduren 3 ggr. och när jag kom för nära hände ingenting när jag blinkade.
Då har man lärt sig nåt, idag också. 😉👍
Satte farthållaren på 120 och kom ikapp en bil rätt snart och adaptiva farthållaren saktade in bakom den, blinkade vänster utan att byta fil och visst accelererade Volvon.
Upprepade proceduren 3 ggr. och när jag kom för nära hände ingenting när jag blinkade.
Då har man lärt sig nåt, idag också. 😉👍
Redigerat:
Autobroms och farthållare har nog rätt länge tagit hänsyn till styrvinkel och riktning på de objekt man följer, likaså signaler som blinkers och broms. Om föraren tros göra en manöver som gör att man undviker att hinna upp objektet framför så finns ingen anledning att bromsa hårt. Hur bra detta funkar i praktiken vet jag inte.FredrikR skrev:Det är just blinkers funktionen jag funderar över/missat. 👍
Har haft adaptiv i de 2 senaste V90, båda med Pilot Assist. Tänker att så länge det finns en långsamtgående bil framför så kommer den inte accelerera om jag inte byter fil ihop med att jag blinkar, och blinkar jag inte när jag byter fil kommer bilen att accelerera när den inte detekterar en bil framför.
Men det kanske skiljer i hur mycket bilen accelererar beroende på hur man agerar.
Ja, jag hade första adaptiva farthållaren i en golf för 10 år sen, förra bilen var en passat där styrning (begränsad självkörning/travel assist) funkade riktigt bra på motorväg / kö. Detta är den funktion jag saknar mest sen jag bytte till en bil utan detta...A AndersS skrev:
Som jag skrev ovan, blinkar man trots att man ligger bakom en som kör långsammare så accelererar Volvon. 👍J JohanLun skrev:Autobroms och farthållare har nog rätt länge tagit hänsyn till styrvinkel och riktning på de objekt man följer, likaså signaler som blinkers och broms. Om föraren tros göra en manöver som gör att man undviker att hinna upp objektet framför så finns ingen anledning att bromsa hårt. Hur bra detta funkar i praktiken vet jag inte.
Ja, jag hade första adaptiva farthållaren i en golf för 10 år sen, förra bilen var en passat där styrning (begränsad självkörning/travel assist) funkade riktigt bra på motorväg / kö. Detta är den funktion jag saknar mest sen jag bytte till en bil utan detta...
Hade helt missat den funktionen men har gillat adaptiva farthållaren sedan dag ett, trots att jag mestadels åker runt en stad med 50k invånare. 😎
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 141 inlägg