337 950 läst · 4 928 svar
338k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Jag gav en kommentar till vad DU skrev. Inte någon annan. Anna Jäderström har nog med egna bekymmer. Hon ska väl inte behöva ta ansvar för vad andra skriver.M Martin Lundmark skrev:
Det jag kommenterade var det DU skrev om IT. Om du nu anser att dina kunskaper där är begränsade så bör du dels vara försiktig med uttalanden och dels vara mer accepterande när du får svar.M Martin Lundmark skrev:
Vad har hushållen med saken att göra? Är det din uppfattning att hushållen utvecklar någon IT lösning för CheckWatt och andra?
Jag noterar att statliga Vattenfall får böter för att dom tagit för lätt på säkerhet.M Martin Lundmark skrev:
Ska staten ha mer ansvar då?
En konsekvens av det du skriver är att vi inte borde ha kärnkraftverk. En felhantering där kan ju få allvarliga konsekvenser. Klart mer allvarligt än att nätspänningen drivs fel under några sekunder.
Det var du som förde in samtalet på hur elkraftförsörjning skall fungera. Och det var vilka principer som skall gälla jag då kommenterade. Det borde vara av intresse för dig.M Martin Lundmark skrev:
Ok, jag uppfattade dock vissa inslag av alarmism. Speciellt din uppfattning att elnätsbolagen skall vara restriktiva med att möta kundernas önskemål. Vilket problem är det du anser att du hjälper läsare på ByggaHus med?M Martin Lundmark skrev:
Då har du "kopplat bort" det hushållet. Vad leder det då till för problem för reglering av nätspänning tänker du?pacman42 skrev:
Eller är det mot Checkwatts? Ja, men hur mycket kan deras nätverksanslutning svälja, utan att sänka funktionen? Det kanske inte är så lätt. Det här är utrustning som används och levereras av privat sektor. Den är kompetent.
Redigerat:
Vad händer om någon blockerar ett hushåll (och ett batteri då)?M Martin Lundmark skrev:Nu skriver jag det tredje gången; ”I stället skickas en central signal från aggregatorn till hembatterierna och talar om hur de ska agera. – Skulle någon mixtra med den signalen skulle det kunna gå dåligt, säger Anna Jäderström.”
Hur menar du att den signalen rimligen kommer från aggregatorn till huset där hembatterierna står på annat sätt än via internet?
Är det "luddigt" hos dig eller hos mig?
För min del låter inte det så allvarligt. Det är ju fördelen med just distribuerade lösningar.
Det Anna Jäderström avser är nog det jag svarade på initialt. Dvs att någon förfalskar signalen i syfte att störa nätet. Och jag redan då pekade på en trivial lösning.
Notera också att Anna Jäderström bara uttrycker en oro. Inte att det finns något konkret bakom.
Det SvK istället skall göra som upphandlare är att ha vissa krav, som utförare måste uppfylla. Inte att blockera lösningar pga någon allmän oro.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Som inte löser problemet. (Eller ens går att implementera idag; IPSec är dött. Stendött.)D daVinci skrev:
Det är dock ett faktum att trots att vi arbetat med SCADA-säkerhet i några år nu, så är vi långtifrån klara. Det är fortfarande alldeles för enkelt att ta sig in, eller påverka.
(Den som är intresserad får gärna komma på t ex de två gästföreläsningar jag håller i min kurs nu i vår där en av de främsta experterna i världen kommer redogöra för sin forskning och erfarenheter från just två exempel inom elkraftbranschen. PM:a mig för detaljer).
Det enda sättet att skydda sig mot DoS-attacker är att ha tillräckligt mycket datakraft för att kunna skydda sig mot dem på det sättet. Inget enskilt hushåll har sådan datakraft.D daVinci skrev:Då har du "kopplat bort" det hushållet. Vad leder det då till för problem för reglering av nätspänning tänker du?
Eller är det mot Checkwatts? Ja, men hur mycket kan deras nätverksanslutning svälja, utan att sänka funktionen? Det kanske inte är så lätt. Det här är utrustning som används och levereras av privat sektor. Den är kompetent.
Många professionella gamers använder sig av VPN:er (trots de extra latenser dessa tillför) för att inte deras anslutning till Internet skall kunna satureras. Vad hjälper då VPN:et? Jo, det har så hög total bandbredd (processingkraft) att man inte kan attacker enskilda fastigheter.
Jag har själv på jobbet räknat på "attacker" där jag med lätthet via DoS kan slå ut ett helt mobilnät hos en operatör (exempelvis i Sverige). Datorkraften jag behöver är sjukt låg. Om en operatör har konfigurerat nätet dåligt (vilket många troligen har gjort) så kan jag slå ut mobilnätet med kapaciteten från en enda mobiltelefon. Men jag sitter på expertkunskap inom området iofs. Man behöver dock inte kunna alla detaljer för att kunna göra detta, det är lättare att slänga hårdvara på problemet som exempelvis Nordkorea och Ryssland gör med de datorer de har tagit över med hjälp av virus.
Att blockera 100000 villors Internetanslutning med DoS är en barnlek, om det då sänker elnätet - ja, då har ju exempelvis ryska myndigheter verkligen fått bingo. Men det är antagligen ännu lättare att ta sig in i exempelvis CheckWatts servrar. Se bara på hur sårbara TietoEvry var och vilka konsekvenser det fick.
Slutligen, kolla upp @lars_stefan_axelsson på Internet så inser ni nog rätt snabbt att han vet vad han talar om när det gäller IT-säkerhet...
Hej daVinciD daVinci skrev:Jag gav en kommentar till vad DU skrev. Inte någon annan. Anna Jäderström har nog med egna bekymmer. Hon ska väl inte behöva ta ansvar för vad andra skriver.
Det jag kommenterade var det DU skrev om IT. Om du nu anser att dina kunskaper där är begränsade så bör du dels vara försiktig med uttalanden och dels vara mer accepterande när du får svar.
Vad har hushållen med saken att göra? Är det din uppfattning att hushållen utvecklar någon IT lösning för CheckWatt och andra?
Jag noterar att statliga Vattenfall får böter för att dom tagit för lätt på säkerhet.
Ska staten ha mer ansvar då?
En konsekvens av det du skriver är att vi inte borde ha kärnkraftverk. En felhantering där kan ju få allvarliga konsekvenser. Klart mer allvarligt än att nätspänningen drivs fel under några sekunder.
Det var du som förde in samtalet på hur elkraftförsörjning skall fungera. Och det var vilka principer som skall gälla jag då kommenterade. Det borde vara av intresse för dig.
Ok, jag uppfattade dock vissa inslag av alarmism. Speciellt din uppfattning att elnätsbolagen skall vara restriktiva med att möta kundernas önskemål. Vilket problem är det du anser att du hjälper läsare på ByggaHus med?
Då har du "kopplat bort" det hushållet. Vad leder det då till för problem för reglering av nätspänning tänker du?
I inlägg #3 461 har jag citerat och gett en länk till artikeln; ”Frekvenshållningen tar kraft från lokalnäten” https://second-opinion.se/frekvenshallningen-tar-kraft-fran-lokalnaten/
I inlägg #3 463 har jag citerat och gett en länk till texten med rubriken; Så kan du som privatperson bidra med stödtjänster” på Svenska kraftnäts hemsida.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet...n-du-som-privatperson-bidra-med-stodtjanster/
Tillsammans visar dessa på de problem som bland annat Svenska kraftnät vill belysa, gällande elnätet och kommunikation i samband med systemtjänster. Detta vill jag förmedla till andra i denna tråd.
Utifrån det egna fördjupningsområdet kan jag bedöma elkraftteknik och jag har sedan flera år goda kontakter med forskare och utövare på IT-området.
MEN, det är inte mina åsikter eller mitt tyckande jag vill förmedla. Utan genom att jag ger länkar, till källorna till texten och budskapet, så ger jag er möjligheten att själva avgöra trovärdigheten i texten och kompetensen hos de som gett underlag till texten.
Om ni inte anser att det jag hänvisat till är korrekt, då får ni gärna här i tråden framföra det, och sedan visa på källor (med länk) där detta framgår.
Jag upprepar ”Jag tänker naturligtvis inte här beskriva på vad sätt, fientliga länder och terrorister skulle kunna angripa vår elförsörjning” utan jag låter det som är skrivet i de publicerade texterna vara nog.
Jag upprepar även; ” Det verkar som mycket ingenjörskunskap om elkraft och IT, inte hänger med i utvecklingen i vårt samhälle av idag. Vi borde ha mera av eftertanke i det vi gör, gällande den viktiga elförsörjningen när vi dessutom har krig i närområdet och ökad terrorism i landet.”
Jo har man en massa pengar så gör man som MS och låter Akamai sköta eventuella angrepp.pacman42 skrev:Det enda sättet att skydda sig mot DoS-attacker är att ha tillräckligt mycket datakraft för att kunna skydda sig mot dem på det sättet. Inget enskilt hushåll har sådan datakraft.
Många professionella gamers använder sig av VPN:er (trots de extra latenser dessa tillför) för att inte deras anslutning till Internet skall kunna satureras. Vad hjälper då VPN:et? Jo, det har så hög total bandbredd (processingkraft) att man inte kan attacker enskilda fastigheter.
Jag har själv på jobbet räknat på "attacker" där jag med lätthet via DoS kan slå ut ett helt mobilnät hos en operatör (exempelvis i Sverige). Datorkraften jag behöver är sjukt låg. Om en operatör har konfigurerat nätet dåligt (vilket många troligen har gjort) så kan jag slå ut mobilnätet med kapaciteten från en enda mobiltelefon. Men jag sitter på expertkunskap inom området iofs. Man behöver dock inte kunna alla detaljer för att kunna göra detta, det är lättare att slänga hårdvara på problemet som exempelvis Nordkorea och Ryssland gör med de datorer de har tagit över med hjälp av virus.
Att blockera 100000 villors Internetanslutning med DoS är en barnlek, om det då sänker elnätet - ja, då har ju exempelvis ryska myndigheter verkligen fått bingo. Men det är antagligen ännu lättare att ta sig in i exempelvis CheckWatts servrar. Se bara på hur sårbara TietoEvry var och vilka konsekvenser det fick.
Slutligen, kolla upp @lars_stefan_axelsson på Internet så inser ni nog rätt snabbt att han vet vad han talar om när det gäller IT-säkerhet...
https://www.akamai.com/glossary/what-is-ddos
Men som det mesta i den gröna ekonomin så är det ju illa uppbyggt och man har inte råd med lösningar som Akamai för att skydda IT-infrastruktur.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Njae, man måste ju i så fall bygga sitt eget. Akamai är bra för användningsfallet där man har en massa webservrar eller tjänster som måste vara på internet och vill skydda dessa från ren överlast.P paralun skrev:
Men det är inte riktigt samma fall som när vi har med SCADA eller liknande system att göra. Speciellt inte om vi skall blanda in hemmanätverk som en del av SCADA-systemet.
Det är faktiskt ett ganska lurigt fall att att börja gre i. Jag är inte säker på att det finns någon "bra" lösning på de problem som uppkommer.
Nu avser jag då främst serversidan typ Checkwatts.lars_stefan_axelsson skrev:Njae, man måste ju i så fall bygga sitt eget. Akamai är bra för användningsfallet där man har en massa webservrar eller tjänster som måste vara på internet och vill skydda dessa från ren överlast.
Men det är inte riktigt samma fall som när vi har med SCADA eller liknande system att göra. Speciellt inte om vi skall blanda in hemmanätverk som en del av SCADA-systemet.
Det är faktiskt ett ganska lurigt fall att att börja gre i. Jag är inte säker på att det finns någon "bra" lösning på de problem som uppkommer.
Sen rök SvK ihop med Vattenfall men berättade inte vad men det kan mycket väl gälla SCADA system.
https://www.svd.se/a/AP4qeA/vattenfalls-brister-patagliga-sarbarheter-for-sveriges-sakerhet
(bakom betalplank och har inte tid att leta rätt på fler artiklar)
Och varför skulle det inte lösa problemet?lars_stefan_axelsson skrev:
Och varför skulle det inte gå att implementera? (Speciellt då det är implementerat och används för fullt).
Nja, det tas i nätverksprocessor (eller motsv) som är de första som tar paketen. En bra sådan tar en rejäl ddos utan att svikta.pacman42 skrev:
Och som jag frågade tidigare, vad är nu problemet med att ett hushåll är utslaget?
Antagligen är det en ddos du avser. Men varför har vi inte sett det då? Att slå ut mobilnät skulle nog vara kul för en del sabotörer. Skulle vi ha sett hända.pacman42 skrev:
Jaha, hur då då?pacman42 skrev:
(När du suttit och räknat har du då räknat med de "skydd" som mobiloperatörerna har).
Hur sänker det elnätet?pacman42 skrev:
Det gör väl möjligen att de batterier som står där inte jobbar några sekunder med att driva nätfrekvensen tillbaka. Det sänker ju inget nät.
Sedan behöver du ha tillgång till de villornas IP-adresser om du skall adressera dom. Tror du underskattar besväret.
Största risken där är den egna personalen. Inte en ddos-attack. (Vid ett liknande tillfälle var det den nätansvarige som stoppat in ett kontaminerat USB-minne i arbetsdatorn).pacman42 skrev:
Och då kan alla inse att risken är större med centraliserade lösningar.
Just detta är ju tyvärr verkligheten. Exempelvis våra mobilnät används idag för personlarm och annan säkerhetskritisk utrustning, men mobilnäten är faktiskt inte designade för att ha en så hög säkerhet/tillgänglighet. Samma med betaltransaktioner på affärer mm som också använder mobilnäten.M Martin Lundmark skrev:
Och om man sedan skall jämföra så finns det bättre och sämre mobilnät för personlarmen också, det är naturligtvis det sämsta som ofta vinner upphandlingen då det är billigast.
Jag har designat sådana här lösningar och det beror helt på vilket problem du skall lösa. Det är inte särskilt svårt att dränka en länk, att skydda sig mot TCP-SYN-attacker är betydligt mycket enklare (även om det inte innebär att tjänsten som är attackerad nödvändigtvis finns tillgänglig för det).D daVinci skrev:
Ett hushåll är inget problem, men om många hushåll blir utslagna så är det ett problem om tjänsten som skall stabilisera nätet inte fungerar (annars hade den ju inte behövts). Nu ligger dock många hushåll bakom en NAT nuförtiden, så det är lite krångligare att göra DoS mot hushållen.D daVinci skrev:
Det krävs inte ens en DDoS för att sänka ett mobilnät, jag kan göra det med en enda telefon som har ett SIM-kort från den operatör jag vill sänka. Jag kommer dock inte att berätta hur då det skulle kunna få kraftig påverkan på mobiloperatörerna runt om i världen. Jag behöver inte ens roota-telefonen. Jag måste dock utveckla applikationen till telefonen själv, vilket utesluter Apple-device. Om man nu inte gör tethering till en dator bakom, då kan man ju ha vilken telefon man vill...D daVinci skrev:
Om nätfrekvensen driver iväg så kommer kraftigare åtgärder att göras för att stabilisera den, exempelvis bortkoppling av industrier och bostäder.D daVinci skrev:
Ja, de behöver jag. Jag finner dock inte detta helt omöjligt att få tag i. Enklast är naturligtvis att hacka tjänsten. Det finns dock knep för att ta reda på IP-adresser, pratar vi ryska säkerhetstjänster så betvivlar jag inte att de löser det lilla problemet.D daVinci skrev:
Självklart är det störst risk med egen personal. Men det blir inte säkrare med decentraliserat för det. Det är ju "hjärnan" i systemet som påverkas, det är lika illa oavsett centraliserat eller inte.D daVinci skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 592 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 592 inlägg
Du kanske skulle refletera över att en DoS mot enskilt hushåll är rätt meningslös och ger ett uselt utfall i förhållande till insats.pacman42 skrev:Det enda sättet att skydda sig mot DoS-attacker är att ha tillräckligt mycket datakraft för att kunna skydda sig mot dem på det sättet. Inget enskilt hushåll har sådan datakraft.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Öh, nej. IPSec används rakt inte "för fullt". Det används faktiskt knappast alls...D daVinci skrev:
Ett skäl, som lätt inses, till att det inte löser problemet är att kunden antagligen också vill använda sin internetanslutning till annat. Så skall man få det att fungera så måste man blanda in operatören på nätverks och ISP-nivå s.a. SCADA-trafiken går helt skiljt från övrig trafik i nätet. (Komplett med QoS garantier) även i det interna nätet hos den enskillde batteri-ägaren.
Och om man kan få till det. Ja då faller behovet av IPSec i stort sett helt. Då har man redan löst de flesta problem som skulle kunna uppstå på ett mera fundamentalt (och dyrare) sätt.
IPSec kan i vissa fall hjälpa till med skydd mot t ex DDoS. Men det kräver ändå resurser och kunskap/planering i båda ändarna av uppkopplingen (och mitten med om vi skall vara ärliga) som inte finns eller föreligger här.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Njae, det är inte säkert. Särskilt inte om batterierna är samlade i rummet någotsånär, och de är anslutna via en vanlig konsument-internetuppkoppling. Det kostar inte många kronor att generera gigabit i trafik, och konsument-ISP:er tenderar inte att ha bra skydd mot det; det är sällan som någon angriper enskilda användare på det viset, så det skyddet är inte prioriterat.F fsn skrev:
Nu är det sant att om jag skulle sjösätta en dylikt kampanj, så är inte en DDoS mot de enskilda batteri-ägarna det första jag skulle titta på; det finns många andra uppslag som antagligen skulle fungera bättre med lägre arbetsinsats, t ex en DoS mot andra änden, serverinfrastrukturen som tar emot/skickar kommandona till batterierna. Men om allt det skulle vara fixat (0,000% chans att det är sant, men låt oss anta det) så är en DDoS ändå svår att komma runt. Så låt oss kalla det en minsta-gemensamma-nämnare-attack.
Varför skulle man behöva blanda in någon nätoperatör??lars_stefan_axelsson skrev:Öh, nej. IPSec används rakt inte "för fullt". Det används faktiskt knappast alls...
Ett skäl, som lätt inses, till att det inte löser problemet är att kunden antagligen också vill använda sin internetanslutning till annat. Så skall man få det att fungera så måste man blanda in operatören på nätverks och ISP-nivå
IPSec går utmärkt i publikt internet.
Och IPSec är alldeles utmärkt för t ex CheckWatts att skicka små kommandon till sin burk vid batteriet. Dom har levererat HW så dom kan ha lagt på certifikat som räcker i 20 år utan bekymmer alls.
Om nu IPSec inte skulle fungera i ett godtyckligt IP4 nät så borde du väl kunna konkretisera varför. Jag ser inget konkret ännu.
Det diskussionen gällde var dock inte DDoS utan som SvK spekulerade om att någon skulle mixtra med signalen till batteriet. Och att skapa en falsk signal när någon kör IPSec är jobbigt. Kan ta några år.lars_stefan_axelsson skrev:
Visst kan du försöka fylla länkarna till hushållen. Säg att vi talar om 100k hushåll och dom sitter på 10 Mbps länkar. Hur mycket aggregerad trafik blir det. Och hur länge dröjer det innan operatören filtrerat bort din störande trafik.pacman42 skrev:
Ja, det jag för fram är att det inte är så enkelt.pacman42 skrev:
Har du provat?pacman42 skrev:Det krävs inte ens en DDoS för att sänka ett mobilnät, jag kan göra det med en enda telefon som har ett SIM-kort från den operatör jag vill sänka. Jag kommer dock inte att berätta hur då det skulle kunna få kraftig påverkan på mobiloperatörerna runt om i världen. Jag behöver inte ens roota-telefonen. Jag måste dock utveckla applikationen till telefonen själv, vilket utesluter Apple-device. Om man nu inte gör tethering till en dator bakom, då kan man ju ha vilken telefon man vill...
Om du kan komma på hur man gör så har många andra gjort det. Och inte minst ansvariga hos operatören. Och de har stängt möjligheten för länge sedan.
Jag skulle tro att det enklaste sättet för dig är att bryta dig in där HLR'en står och slå sänder den med en slägga. Sedan lär dom ha georedundancy för den så du behöver kumpaner som gör samma sak på alla ställena. Sedan är det nog inte trivialt att ta reda på var alla HLR'er står.
Som sagt så är jag övertygad om att du underskattar utmaningen.
Ja, det värsta som händer är att SvK får pynta för nedkopplingstjänsten istället för FCR-tjänsten. Hur allvarligt det är kan man ju diskutera.pacman42 skrev:
Omöjligt är det ju inte. Enklast att pynta någon anställd som levererar datat. Och när du nu är inne på den lösningen så är det enklaste att pynta någon anställd för att orsaka sabotaget.pacman42 skrev:
Desto mer centraliserat desto enklare att slå ut.pacman42 skrev: