13 355 läst · 87 svar
13k läst
87 svar
Pris drop i Stockholm?
Om vi antar att båda yrkesgrupperna kör likadana bilar så tar vi bort den ur ekvationen men sen skulle jag säga att skillnaden på en fullt utrustad snickare och en fullt utrustad lokalvårdare är enorm.T Taxture skrev:
Jag är anställd som snickare och just nu i min bil har jag har verktyg och diverse för en bra bit över 100k. Så det är nog en stor skillnad på kostader mellan dem två yrkesgrupperna.
Renoverare
· Stockholm
· 379 inlägg
Jag har varit i lokalvårdsbranschen så vet att en fullutrustad städvagn går på ca 15.000krVisionW skrev:Om vi antar att båda yrkesgrupperna kör likadana bilar så tar vi bort den ur ekvationen men sen skulle jag säga att skillnaden på en fullt utrustad snickare och en fullt utrustad lokalvårdare är enorm.
Jag är anställd som snickare och just nu i min bil har jag har verktyg och diverse för en bra bit över 100k. Så det är nog en stor skillnad på kostader mellan dem två yrkesgrupperna.
Detta ger en skillnad i inköp på 100.000-15.000=85.000
Låt oss anta att både lokalvårdare och snickaren byter hela sin utrustning var tredje år och således skriver av sin utrustning på tre år. Detta ger en skillnad på:
85.000/3=28.000kr/år i merkostnad för snickaren
28.000/12=2.300kr/månad i merkostnad för snickaren
2.300/22=104kr/dag i merkostnad.
Ingen jätteskillnad med andra ord.
Ovan kan innehålla någon tankevurpa då jag sitter på tunnelbanan och räknar men slår man ut merkostnaden som snickaren har över den period utrustningen håller blir det inte så mycket tillslut.
Den utrustningen jag skrev är bara ”standard utrustningen” som alla har i sina bilar. Sen tillkommer dem dyra utrustningarna som klyvsågar, sänksågar, gersågar, kompressorer med pistoler och slangar. The list goes on. Utan mer insikt i en lokalvårdares utrustning så skulle jag chansa på att det är 10% av kostnaden kontra utrustningen till en snickare.Henkan Sundberg skrev:Jag har varit i lokalvårdsbranschen så vet att en fullutrustad städvagn går på ca 15.000kr
Låt oss anta att både lokalvårdare och snickaren byter hela sin utrustning var tredje år och således skriver av sin utrustning på tre år. Detta ger en skillnad på:
Ovan kan innehålla någon tankevurpa då jag sitter på tunnelbanan och räknar men slår man ut merkostnaden som snickaren har över den period utrustningen håller blir det inte så mycket tillslut.
Med andra ord behöver snickaren fakturera 28:- mer i timmen för att täcka merkostnaden.VisionW skrev:Den utrustningen jag skrev är bara ”standard utrustningen” som alla har i sina bilar. Sen tillkommer dem dyra utrustningarna som klyvsågar, sänksågar, gersågar, kompressorer med pistoler och slangar. The list goes on. Utan mer insikt i en lokalvårdares utrustning så skulle jag chansa på att det är 10% av kostnaden kontra utrustningen till en snickare.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Och lägg då på att en snickare ofta har möjlighet att fakturera material och förbrukningsvaror till slutkunden, medans en städare troligen får ha med kemikalier osv i timkostnaden. Sen får man ju räkna på hur stor del av tiden som går fakturera men verktyg kommer ändå bli en betydligt mindre del än lönekosten.Henkan Sundberg skrev:Jag har varit i lokalvårdsbranschen så vet att en fullutrustad städvagn går på ca 15.000kr
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Fast ”sällanverktyg” är det väl inte ovanligt att hantverkarna hyr in på kundens bekostnad idag? Det är så så Ramirent, Renta mfl motiverar sin verksamhet. Samtidigt han man ju hävda att en städare hyr in mer avancerad städutrustning (t ex en matt-tvätt) i de fall det behövs.VisionW skrev:Den utrustningen jag skrev är bara ”standard utrustningen” som alla har i sina bilar. Sen tillkommer dem dyra utrustningarna som klyvsågar, sänksågar, gersågar, kompressorer med pistoler och slangar. The list goes on. Utan mer insikt i en lokalvårdares utrustning så skulle jag chansa på att det är 10% av kostnaden kontra utrustningen till en snickare.
Dem verktyg jag har nämt är inga ”sällanverktyg” utan sånt man har flera uppsättningar av. Även ställnings för hundratusentals kronor, skruvautomater, skivvagnar, skivhuset, bockar, stegar osv osv. Jag kanske är trångsynt men vad ni än säger så spelar det ingen roll vilken mattvätt ni köper in ni kommer inte upp i samma kostnader som för att driva en snickare firma.
Du snackar skit! Hur mycket verktyg du än har motiverar det inte priser på 700kr/h. Varenda skruv och träbit/plåtbit eller fog debiterar du ju på kund. Din skruvdragare och några sågar innebär omöjligt att du behöver 40 000kr EXTRA in till firman varje månad än vad som täcker en normal lön, lite vanliga verktyg och en normal bil. 300kr/h bör räcka om du har 140 fakturerbara timmar i månaden, och 20-25h till att hitta kunder, göra administration och underhållsarbete.VisionW skrev:Den utrustningen jag skrev är bara ”standard utrustningen” som alla har i sina bilar. Sen tillkommer dem dyra utrustningarna som klyvsågar, sänksågar, gersågar, kompressorer med pistoler och slangar. The list goes on. Utan mer insikt i en lokalvårdares utrustning så skulle jag chansa på att det är 10% av kostnaden kontra utrustningen till en snickare.
Det tror jag de flesta är överens om. Men slår man ut merkostnaden över prylarnas livslängd/avskrivningstid blir det inte många tior mer i timmen som behövs för att täcka upp kostnaden.VisionW skrev:
Först så har de ju högre löner generellt. Sen tror jag det är skillnad i både utrustning, bilar, lokaler och försäkringar.T Taxture skrev:
Men det är som vanligt alltid ”om och med”. Städarna som kommer till grannhuset har med sig en spann, lite torkdukar och en dammsugare modell hemma körande en 10 år gammal kombi. En snickares bil kan komma i en fullt utrustad skåpbil med verktyg för flera hundratusen kronor.
Varför blir du inte snickare om du tror du går runt på de priserna? Du lär ju ha jobb för resten av livet.K kurlakarl skrev:Du snackar skit! Hur mycket verktyg du än har motiverar det inte priser på 700kr/h. Varenda skruv och träbit/plåtbit eller fog debiterar du ju på kund. Din skruvdragare och några sågar innebär omöjligt att du behöver 40 000kr EXTRA in till firman varje månad än vad som täcker en normal lön, lite vanliga verktyg och en normal bil. 300kr/h bör räcka om du har 140 fakturerbara timmar i månaden, och 20-25h till att hitta kunder, göra administration och underhållsarbete.